کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۷۰۱
تاریخ خبر:

پرسپولیس ‌چگونه قهرمان نیم‌فصل لیگ می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | تا همین دو، سه هفته پیش به نظر می‌رسید رقابت برای قهرمانی نیم‌فصل بین استقلال، سپاهان و صنعت‌نفت باشد اما حالا پرسپولیس از نظر ریاضی بیشترین شانس را برای رسیدن به صدر جدول در پایان هفته پانزدهم دارد اما این اتفاق باورنکردنی چگونه افتاد؟

*** استقلال؛ یک امتیاز از دو بازی
شاگردان محمود فکری صدرنشین فعلی لیگ برتر هستند اما میانگین امتیازات آنها با معدل کافی برای قهرمانی فاصله دارد. آنها تا هفته یازدهم ۲۲ امتیاز کسب کرده بودند و به میانگین دو امتیاز از هر بازی رسیده بودند و این عدد معمولا برای رسیدن به قهرمانی در لیگ‌های ۱۶ تیمی کفایت می‌کند اما استقلال در دو هفته اخیر نتایج بدی گرفت.

این تیم ابتدا در تهران و در برابر سایپا با یک گل مغلوب شد و ۳ امتیاز حساس را از دست داد و سپس در مسجدسلیمان مقابل نفت با تساوی یک - یک متوقف شد تا مجموع امتیازات از دست رفته‌اش در دو هفته اخیر به چهار برسد. حالا آبی‌ها با ۲۳ امتیاز در صدر جدول قرار دارند و بیشترین امتیازی که می‌توانند تا پایان نیم‌فصل بگیرند ۲۹ است اما نکته اینجاست که یکی از دو بازی باقی مانده این تیم در برابر سپاهان است که به میزبانی این تیم برگزار خواهد شد.

و اگر قرار باشد نتیجه تقابل این دو تیم را با توجه به روند هفته‌های اخیرشان پیش‌بینی کنیم، شانس پیروزی سپاهان بیشتر خواهد بود. به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد که شاگردان محمود فکری در پایان نیم فصل به امتیاز ۲۹ که حتی قهرمانی آنها را تا این مقطع تضمین نخواهد کرد برسند. زیرا حتی در صورت رسیدن به این امتیاز، هنوز یک تیم وجود دارد که می‌تواند از نظر ریاضی از استقلال هم امتیاز بیشتری بگیرد.

*** صنعت‌نفت؛ یک امتیاز از دو بازی
تیم شگفتی‌ساز صنعت‌نفت تا همینجا هم فراتر از انتظارات کار کرده و نتیجه گرفته است. آنها در فاصله هفته هشتم تا یازدهم سه پیروزی و یک تساوی به دست آوردند و در این مدت دو بار هم به شکل موقت به صدر جدول لیگ برتر رسیدند‌ اما در دو هفته اخیر یک باخت خانگی مقابل سپاهان و یک تساوی در برابر مس رفسنجان رقم زدند و شانس‌شان برای قهرمانی نیم‌فصل کم شد.

شاگردان جوان و آینده‌دار سیروس پورموسوی در حال حاضر با ۲۲ امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند و از نظر ریاضی بیشترین امتیازی که تا پایان نیم‌فصل می‌توانند بگیرند ۲۸ است که البته از استانداردهای معمول فوتبال ایران هم پایین‌تر است اما به هر حال بعید نیست که تحت شرایطی این اتفاق بیفتد و جوانان شایسته صنعت‌نفت قهرمان نیم‌فصل شوند ولی نکته اینجاست که حریف بعدی این تیم فولاد خوزستان است که خودش یکی از تیم‌های بالای جدولی است.

اگرچه شانس زیادی برای قهرمانی نیم‌فصل ندارد. احتمال اینکه صنعت‌نفت، فولاد را ببرد خیلی زیاد نیست اما بازی آخر این تیم در تبریز و مقابل تیم قعرنشین و بحران‌زده ماشین‌سازی برگزار می‌‎شود که می‌توان از همین حالا سه امتیاز آن را به حساب تیم آبادانی واریز کرد. با این حال بازی با فولاد که به سختی گل می‌خورد و امتیاز از دست می‌دهد، می‌تواند مانع قهرمانی صنعت‌نفت در نیم‌فصل اول شود.

*** سپاهان اصفهان؛ سه امتیاز از دو بازی
از هفته ششم تا هفته دوازدهم، سپاهان با محرم نویدکیا نتایج بسیار خوبی گرفت. چهار برد و سه تساوی برای تیمی که در پنج بازی قبلی خود دو باخت را تجربه کرده بود، نتایجی درخشان به حساب می‌آمد و هواداران این تیم را به قهرمانی نیم‌فصل و در نهایت قهرمانی در پایان فصل امیدوار کرده بود اما باخت در بازی آخر مقابل شهرخودرو آن هم در اصفهان، همه چیز را خراب کرد.

حالا سپاهان با ۲۲ امتیاز و تفاضل گل کمتر از صنعت‌نفت در رده سوم قرار دارد و سقف امتیازاتی که این تیم می‌تواند در پایان نیم‌فصل کسب کند ۲۸ است که اصلا تضمینی برای رسیدن این تیم به صدر جدول در پایان هفته پانزدهم نیست. نکته مهم درباره سپاهان، دو بازی سختی است که این تیم در ادامه باید انجام دهد. دربی اصفهان و بازی با استقلال در نقش جهان! درست است که ذوب‌آهن در رده‌های انتهایی جدول قرار دارد.

اما واقعیت این است که جایگاه واقعی این تیم بالاتر از این است و آنها در بازی‌های زیادی قربانی اشتباهات داوری شده‌اند. در واقع سپاهان می‌داند که کیفیت ذوب‌آهن در حد یک تیم رده چهاردهمی نیست و این تیم می‌تواند برای رقیب همشهری‌اش دردسر درست کند و امتیاز بگیرد. بازی با استقلال هم اگرچه به میزبانی سپاهان برگزار می‌شود اما اصلا قابل پیش‌بینی نیست و احتمال اینکه سپاهان در پایان نیم‌فصل به امتیاز ۲۸ نرسد زیاد است.

*** پرسپولیس؛ ۳ امتیاز از دو بازی
پرسپولیس در هفته‌های گذشته از تمام مدعیان بیشتر امتیاز از دست داده است. چند تساوی پیاپی و باخت به آلومینیوم اراک حسابی هواداران این تیم را از یحیی و تیمش ناامید کرده بود اما نتایج پرنوسان مدعیان قهرمانی و پیروزی دراماتیک این تیم با گل دقیقه ۹۳ نورالهی مقابل ماشین‌سازی، باعث شد تا حالا پرسپولیس از نظر ریاضی بیشترین شانس را برای قهرمانی در نیم‌فصل داشته باشد.

این تیم در حال حاضر با ۱۸ امتیاز از ۱۱ بازی در رده ششم ایستاده ولی از نظر ریاضی می‌تواند در پایان نیم‌فصل به امتیاز ۳۰ هم برسد، امتیازی که سایر مدعیان به هیچ وجه نمی‌توانند به آن برسند. چهار بازی باقی مانده پرسپولیس مقابل مس رفسنجان و پیکان در تهران، تراکتور در تبریز و گل‌گهر در سیرجان برگزار می‌شود. با نگاهی خوش‌بینانه،‌ پیروزی در دو بازی خانگی مقابل پیکان و مس کار سختی نیست. بردن تراکتور در تبریز هم اتفاقی است که این روزها عادی شده.

هم آلومینیوم اراک و هم استقلال موفق شده‌اند تراکتور را در ورزشگاه یادگار امام شکست دهند و دلیلی وجود ندارد که پرسپولیس نتواند این کار را انجام دهد. بازی با گل‌گهر در سیرجان هم آنقدرها که به نظر می‌رسد سخت و ترسناک نیست و تیم قلعه‌نویی دیگر آن تیم خطرناک هفته‌های ابتدایی نیست. به نظر می‌رسد حفظ روند فعلی و فضای احساسی ایجاد شده پس از فوت دردناک مهرداد میناوند می‌تواند به پرسپولیس کمک کند تا قهرمان نیم‌فصل شود.

کدخبر: ۳۷۱۷۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر