کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۰۲۸
تاریخ خبر:

پاسخ‌های زیرکانه آذری‌جهرمی به ‌محمدرضا زائری

روزنامه هفت صبح | در تعطیلات عید فطر آخرین قسمت از برنامه «باغ رمضان» که مجری آن محمد رضا زائری است و به صورت اینترنتی پخش می‌شد، آذری جهرمی، مهمان آن بود و صحبت‌های جالبی رد و بدل شد. درباره این برنامه و ویژگی‌های آن به تفصیل در یک ماه گذشته نوشته‌ایم، بنابراین در این گزارش از طول و تفصیل اجتناب می‌کنیم و به اصل ماجرا و مرور سوال و جواب‌های جذاب می‌پردازیم.

*** آستین کوتاه و بچه حزب‌اللهی‌ها
* زائری: کسی که در لایو با آستین کوتاه می‌آید، حزب اللهی است یا نه؟
* جهرمی: می‌گویند روزی یک خانم در نوفل لوشاتو با یک روسری و پیراهن بلند و شلوار خدمت امام رسیدند و پرسیدند حجاب چیست؟ امام هم گفتند حجاب همینی است که شما پوشیدید. این‌ها دایره‌های محدودی است که ما برای خودمان ایجاد کردیم.

* زائری: امام که قرار نیست صلاحیت شما را برای انتخابات تایید کنند!
* جهرمی: این را باید از شما پرسید که چه بر سر دینداری آورده‌اید که همه چی به لباس و آستین و ظاهر خلاصه شده است.

*** فیلترینگ اینستاگرام
* زائری: اینستاگرام بالاخره قرار است فیلتر شود یا نه؟
* جهرمی: چنین قراری نبوده و نیست اما برخی در کشور معتقد هستند که این اتفاق باید بیفتد.
* زائری: روزشان می‌رسه؟
* جهرمی: فعلا طبیعتا که جمع موافقت‌ها و مخالفت‌ها منجر به این شده که فعالیت اینستاگرام ادامه داشته باشد ولی خب در حال هر اتفاقی در شرایط و دیدگاه‌های مختلف ممکن است رخ دهد.

*** جهرمی و ریاست جمهوری
* زائری: این روزها رهبر انقلاب مجددا راجع به دولت جوان و انقلابی صحبت کردند و رئیس جمهور جوان. آن رئیس جمهور جوان شما هستید؟
* جهرمی: مقام معظم رهبری فرمودند، دولت جوان حزب‌اللهی. فکر می‌کنم صحبت‌های ایشان ادامه‌ای هم داشت و ادامه آن هم این بود که دولت جوان به فرد نیست، در واقع صرفا به یک رئیس دولت نیست. مثالی که زدند از شهید سلیمانی که به‌رغم آنکه در دهه ششم زندگی خود بودند اما روحیه جوانی داشتند و آن چیزی که کشور به آن نیاز دارد، روحیه جوانی است. طبیعتا صحبت‌های ایشان نسبت به هیچ شخص یا فرد خاصی نیست و بیشتر تاکید بر این است که کشور و اداره کشور در شرایط فعلی و آتی هم نیاز به نیروی جوانی دارد و هم جسارت جوانی.

*** فضای مجازی و سلبریتی‌ها
* زائری: تحولات مخاطبان در فضای مجازی بسیار سریع و پرتاب است. ما با مخاطبی رو به رو هستیم که سلیقه‌، نظر و… او ممکن است هر لحظه تغییر کند. برخورد شما با این مخاطب چگونه است و دچار هراس و بیم نمی‌شوید از اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد؟
* جهرمی: آدم از چیری که نسبت به آن شناخت دارد، ترس ندارد. به نظرم تفاسیری که از فضای مجازی می‌شود تفاسیر کاملی نیست. صرفا جنبه‌های تهدید محور آن دیده می‌شود که البته من آن را رد نمی‌کنم. همانطور که بارها گفته‌ام من به فرزند خودم اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دهم. این موضوع اما معنا نمی‌دهد که برای همه مردم ایران چنین نسخه‌ای را تجویز کنم. واقعیت این است که مخاطراتی دارد اما دارای محسناتی نیز است.

مثلا در همین دوران فراگیری کرونا، ما در شبکه ملی اطلاعات بستری را فراهم کردیم که مجالس آنلاین برگزار شود و جالب اینکه ۳٫۵ میلیون نفر در ایام ماه رمضان از این سامانه استفاده و در هیات‌های مذهبی حضور پیدا کردند. در هر صورت مردم برای زندگی خود به دنبال الگو می‌گردند. این یک واقعیت است. از افراد مختلف الگو می‌گیرند و در موضوعات مختلف افراد مختلفی را به عنوان مرجع می‌پذیرند. الزاما همه مسائل خود را از یک فرد الگو نمی‌گیرند.

ممکن است در ورزش فلان تیم را بپسندند، در موسیقی فلان گروه را بپسندند، در لباس پوشیدن و…. دنبال الگوهایی است که منطبق بر ذهنیات خودش است. مشکلی که در فضای مجازی داریم این است که در این فضا، ما الگویی را به مردم معرفی نمی‌کنیم. الان اگر یک جوان ایرانی بخواهد به فضای مجازی یا حتی حقیقی بیاید، ما چه الگویی را به او معرفی کرده‌ایم که جوان ایرانی از آن تبعیت کند؟ البته الگو داریم و الگوهایی که نامدار هستند اما چقدر از حواشی آن‌ها با زندگی و مواجهاتشان با مشکلات و شیوه حل مشکلاتشون در این فضا نشان داده می‌شود؟ ما فردی را معرفی می‌کنیم و می‌گوییم او الگو است.

آن فرد زندگی عادی ندارد؟ با همسرش دچار چالش نمی‌شود؟ اگر چالشی به وجود بیاید آن را چگونه حل می‌کند؟ اگر بخواهم صریح‌تر صحبت کنم باید بگویم از آنجایی که علاقه نداریم هیچ شخصی الگو شود در کشور، و خودمان در درون یکدیگر را نفی می‌کنیم و قدرت‌های تخریبی‌مان بیشتر از قدرت‌های ایجابی‌مان است، همواره افرادی را که بالا می‌آیند نفی می‌کنیم و می‌گوییم آن‌ها بد هستند… صبح تا شب می‌گوییم سلبریتی‌ها بد هستند. پس کی خوب است؟ اگر به نظرمان بد است باید با آن‌ها به عنوان الگوی اجتماعی صحبت شود نه اینکه کلا نفی‌شان کنیم.

کدخبر: ۳۳۰۰۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر