کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۴۹۴۷
تاریخ خبر:

پارادوکسی به نام تویوتا سوپرا

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| درست شبیه به اینکه مغز «پروفسور سمیعی» را گذاشته باشی روی چهره یکی از این دختران پروتزی و سیلیکونی که اصطلاحا خود را شاخ اینستاگرام می نامند، اما از بس اَجَق وَجَق هستند نمی توانی نگاهشان کنی!… این حکایت مدل جدید «تویوتا سوپرا» هست.
تصویری که مشاهده می کنید مربوط به نسل جدید تویوتا سوپرا هست. محصولی که موتور ۳ لیتری ساخت شرکت ب.ام.و زیر کاپوت خود دارد و روی پلتفرم ب.ام.و ساخته شده. یعنی تقریبا در باطن یک ب.ام.و تمام عیار است. اما طراحی فاجعه آمیزش دستپخت شرکت تویوتا بوده که کاش چنین نبود… من تردید ندارم که جلسات دپارتمان طراحی تویوتا اینگونه شروع می شود که مدیر شرکت یا رییس دپارتمان می آید و اول جلسه می گوید: "خب سلام بچه ها! امروز می خوایم برای تولید محصول جدیدی برنامه ریزی کنیم که از همه محصولات قبلی مون زشت تر باشه! بچه ها میخوام خودتون رو نشون بدید هاااا. کریه ترین طرحی که به ذهنتون میرسه رو پیاده کنید!"… و اینطوری است که یک تویوتا به مرحله تولید می رسد!
درست است که اساسا «طراحی» یک امر سلیقه ای به شمار می آید، اما سوپرا با هیچ متر و معیاری ماشین زیبایی نیست، تازه اگر نگوییم که ماشین زشتی هم هست! آن امتداد چراغ های جلو را نگاه کنید تورا به خدا! انگار که مواد سازنده بدنه کم آورده ای و با خودت می گویی خب یک بخشی از بدنه را با چراغ پُر می کنم! یا آن حفره بزرگ وسط سپر! باور کنید فقط به درد «گل کوچک» می خورد و بس. یکی بگذاری این سمت و یکی آن سمت. اینها نقش دروازه را داشته باشند و حالا شروع کنی به توپ بازی! معتقدم که سوپرای جدید تلفیقی از مهندسی خوب و طراحی بد است. خودرویی که می توانست (و باید) خیلی بهتر از این ها باشد اما نشد. حالا باید منتظر ماند و دید که این محصول مشترک تویوتا و ب.ام.و در بازار چه می کند؟ آیا به لطف «مهندسی خوب» موفق می شود یا به خاطر «طراحی بد» شکست می خورد؟!

کدخبر: ۲۴۴۹۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • 13bedar58

    ماشین به این خوشگلی کجاش زشته؟ اگه این م تن رو ترجمه کردین که هیچ ولی اگه هموطن ا یرانی به این بگه زشت معلومه تاحالا خواب بوده

  • amirsadat161

    شما کاملا مشخص طرفدار کیا و چند برند دیگ ه هستی و با جانبداری و مطالب سایتهای جعل ی که با پول مطلب مینویسند و مجله چاپ میک نن هستی شما اصلا در حدی نیستی که قضاوت ب ر روی پر فروش ترین برند امریکای شمالی می کنی و هر کس دیگه ایی ، حتما کیا اسپورتج و پراید زیبا هستن

  • amirsadat161

    شما که قضاوت یه شاهی میکنی برو کمی علم ب یاموز ، واقعا که متاسفم برای نویسنده

  • ely

    این خودرو بر اساس چند نسل پیشرفت و بهتری ن حالت ایرودینامیکی و حفظ اصالت سوپرا طر احی شده. شما برو به سانسورت برس

  • _user_1569594374

    منتظر ورود و خرید یا آزاد شدن واردات و و ارد کردنش به صورت شخصی هستیم