کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۸۳۸
تاریخ خبر:

وعده‌های تخیلی واکسن و ‌نارضایتی مردم

روزنامه هفت صبح | یک: دیروز صادق زیباکلام در توئیتر با تعابیر تندی تولید واکسن داخلی را زیر سوال برده بود. اقدامی که بلافاصله با پاسخ ناملایم کیانوش جهانپور و علیرضا وهاب‌زاده بازوهای رسانه‌ای وزارت بهداشت هم همراه شد.قبلا هم جهانپور مشغول مجادله دامنه‌داری با منتقدان واکسن‌داخلی و مدافعان واکسن وارداتی بود که استفاده از کلمه‌ای نامناسب از سوی او با عتاب وزیر بهداشت همراه شد. عموم مردم اما با هیچ‌کدام از طرفین این دعواها کاری ندارند.در شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی پرسیدند اصلا واکسن داخلی خیلی هم خوب و ارزشمند. پس چرا تزریق گسترده آن شروع نمی‌شود؟ به تاریخ این چند جمله که از سوی مسئولان بیان شده و در رسانه‌های رسمی انعکاس یافته دقت کنید:

حسن روحانی (رئیس‌جمهور): تا پایان خرداد ۱۴میلیون نفر واکسینه می‌شوند. (۱ خرداد ۱۴۰۰)
محمد مخبر (رئیس ستاد اجرایی فرمان امام): از پایان تیرماه ۲۰میلیون دُز واکسن در ماه تقدیم مردم می‌کنیم (۲۵ فروردین ۱۴۰۰). تا پایان خرداد ۳میلیون دُز به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم. (۱۱ خرداد ۱۴۰۰)
سعید نمکی (وزیر بهداشت): در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود. (۲۳ بهمن ۱۳۹۹)
‌مصطفی قانعی (رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا): تا پایان تیرماه ۱۱ میلیون دُز واکسن تولید می‌کنیم. (۲۰ خرداد ۱۴۰۰)

دو: از این وعده‌های واکسنی تا دلتان بخواهد زیاد سراغ داریم. افکار عمومی الان با توجه به تعلل در انجام واکسیناسیون در کشور نسبت به این مقوله حساس‌تر از گذشته هم شده است.طبق آمار رسمی در حال حاضر فقط ۲درصد از جمعیت ایران هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کردند. این در حالی است که در خیلی از کشورها این آمار به مراتب بالاتر است.به‌خصوص این برگزاری مسابقات یورو هم همه را حساس‌تر کرده است.

کشورهایی مثل ایتالیا،مجارستان،سوئد و … به لطف واکسیناسیون بیش از نصف جمعیت کشورشان،تقریبا مرگ و میر ناشی از کرونا را به صفر رساندند و با خیال راحت برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه‌ رفتند.در کشورهای اطراف ما هم وضع تقریبا به همین منوال است.از طرفی ماجرای ارمنستان هم پیش آمده که آنقدر واکسن مازاد دارند که در خیابان برای توریست‌ها رایگان واکسن تزریق می‌کنند و به همین دلیل هم تورهای ارمنستان از ایرانی‌ها رونق گرفته است.

سه: حالا برگردیم به همان سوال اول.اگر واکسن کووبرکت در داخل کشور تولید شده و مجوز اضطراری هم گرفته چرا پس تزریق آن شروع نمی‌شود؟‌ شفاف‌ترین پاسخی که به این سوال داده شده را تا الان از مسئول روابط‌عمومی ستاد اجرایی فرمان امام (سازنده واکسن برکت)‌ باید برایتان نقل کنیم. حجت نیکی‌ملکی پای توئیت یکی از کاربران نوشته:‌«اینکه بعد از تولید در مرحله پُر کردن ویال‌ها مشکلی پیش بیاید و یک بچ کامل به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار از چرخه خارج شود اتفاقی هست که با توجه به جدید بودن خط تولید ممکن است رخ بدهد.» این توضیح را بدهیم که ویال همان شیشه‌های کوچک حاوی واکسن است.

مسئول ارتباطات ستاد اجرایی به عنوان متولی ساخت واکسن کرونا این نکته را در پاسخ به یک کاربر نوشته که از او پرسیده بود چرا ۲۰ روز قبل گفته بود ۴ میلیون دُز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت شده و الان می‌گوید ۲میلیون و ۵۰هزار دُز؟ آمار و ارقام البته هنوز هم با این توضیح بعدی هم نمی‌خواند. حتی اگر ۱٫۲میلیون دُز واکسن به علت نقص فنی در خط تولید از بین رفته باشد بازهم مجموع آن به ۳میلیون و ۲۵۰ هزار دُز می‌رسد که فاصله زیادی با ۴میلیون دُز ادعایی دارد.یک ابهام دیگر هم این است که رئیسی معاون وزیر بهداشت گفته تا الان ۳۲۰ هزار واکسن کرونا تحویل آنها شده.حجت نیکی‌ملکی البته در این مورد هم می‌گوید منظور رئیسی ۳۲۰هزار دُز واکسن تحویل شده به معاونت وزارت بهداشت است و نه کل مجموعه وزارت بهداشت.

گفتنی است این تعلل در شروع واکسیناسیون گسترده در کشور با اعتراض پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در یک برنامه زنده تلویزیونی هم مواجه شده بود.عجیب اینکه خود پیام طبرسی از دست‌اندرکاران تولید واکسن برکت است و در همه مراحل رونمایی از آن در صف اول حضور داشت.وقتی خود او نسبت به روند واکسیناسیون گلایه دارد باید به مردم عادی حق بدهیم که دچار آشفتگی شده باشند.آخرین وعده‌ای که داده شده از سوی علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کروناست که پریروز در یک برنامه تلویزیونی گفته به طور قطع از شهریورماه ۱۰میلیون دُز واکسن ایرانی می‌رسد.او پیش‌تر وعده داده بود که از هفته پیش هر هفته ۱٫۷ میلیون دُز واکسن وارداتی هم به کشور می‌رسد که تا الان خبری از آن نشده است.

چهار: در بحبوحه این اظهارات متناقض و خلف وعده‌های مسئولان شاهد بعضی تصمیمات هم هستیم که به نارضایتی مردم دامن زده است. با شیوع موج پنجم کرونا اعلام شده که در شهرهای قرمز از جمله تهران یک‌بار دیگر همه مشاغل به جز گروه یک تعطیل هستند.به این ترتیب خیلی از کسب‌وکارها و بازار تهران و پاساژ‌ها و مشاغل آزاد یک‌بار دیگر و برای مدتی نامعلوم باید تعطیل کنند. تصمیمی که باعث ضرر و زیان هنگفت خیلی از اصناف شده و خیلی فعالان صنفی دیروز در شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند که دیگر توانایی پرداخت اجاره بهای واحد تجاری و مسکونی خود را هم ندارند چون دفعه‌های قبل هم در اعمال محدودیت و تعطیلی‌ها هیچ دیواری کوتاه‌تر از مشاغل گروه‌های دو و سه و چهار پیدا نمی‌شد.

کدخبر: ۴۰۰۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر