کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۷۷۰
تاریخ خبر:

وضعیت قرمز مازندران اینبار ‌تقصیر ‌تهرانی‌ها نیست

روزنامه هفت صبح | سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران می‌گوید با وجود گذشت بیشتر از دو هفته از اعمال انواع محدودیت‌های رفت‌وآمد بین‌استانی و تعطیل شدن خیلی از اصناف، باز هم وضعیت پنج شهرستان در استان مازندران قرمز است. سیدعباس موسوی توضیح می‌دهد: «درحال‌حاضر شهرستان‌های رامسر، آمل، بهشهر، نکا و گلوگاه که در مبادی ورودی و خروجی استان‌های گیلان، تهران و گلستان قرار دارند، وضعیت قرمز کرونایی را سپری می‌کنند.»

عجیب اینکه شهرهای نکا و رامسر کمی قبل از اعمال محدودیت‌ها وضعیت نارنجی داشتند و تقریبا با شروع محدودیت‌ها شروع به قرمز شدن کردند. به همین دلیل هم با وجود اینکه در شهری مانند تهران مشاغل گروه «ب» بازگشایی شدند و محدودیت ساعت ۱۸ هم برای مشاغل برداشته شد، در شهرهای قرمز مازندران هنوز این محدودیت‌ها پابرجا هستند و چند فرضیه هم برای قرمز شدن رنگ آنها شنیده می‌شود.

* یک: نظارت ضعیف روی روستاها: در بیشتر شهرهای شمالی از جمله شهرهای گلوگاه و آمل که وضعیت نه‌تنها قرمز، بلکه قرمز بحرانی است، بخش بزرگی از بیماران را روستایی‌ها تشکیل می‌دهند. این خبر را هم سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای مازندران داده و گفته که تلاش‌ها برای بالا بردن نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در روستاها شروع شده، اما به‌هرحال این کار سختی‌های خودش را دارد.

* دو: پذیرش بیمار از سایر شهرها: در شبکه‌های اجتماعی که اعضای آن را مازندرانی‌ها و به‌ویژه شهرهای قرمز کرونایی تشکیل می‌دهند، یکی از موضوعات مورد اشاره مردم درباره دلیل بروز این وضعیت، پذیرش بیماران کرونایی از سایر شهرها برای درمان است؛ موضوعی که رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر اینطور درباره‌اش توضیح می‌دهد:

«بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، عدم پذیرش بیماران غیربومی، از شهرهای دیگر خلاف مقررات است، بنابراین چه آنان مسافر باشند و چه بیمار اعزامی از شهرهای مجاور، ما موظف به پذیرش همه بیماران هستیم. درحال‌حاضر ۲۰ درصد از مبتلایان بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر غیربومی هستند، اگرچه تغییر وضعیت شهرستان رامسر از نارنجی به قرمز نمی‌تواند معطوف به یک عامل باشد، اما من دلیل اصلی آن را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانم.

اگر شما به صف نانوایی‌ها نگاه کنید، می‌بینید مردم بدون ماسک و بدون هیچ فاصله‌گذاری در کنار هم ایستاده‌اند، میوه‌فروشی‌ها مملو از جمعیت است و در سوپرمارکت‌ها، به‌ویژه سوپرمارکت‌های کوچک فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی به‌هیچ‌عنوان رعایت نمی‌شود. این در حالی است که پس از اعمال محدودیت تردد بین‌شهری، مسافران زیادی به غیر از ویلاداران در شهرستان رامسر حضور ندارند.» فرضیه پذیرش بیماران سایر شهرها در مورد آمل و نکا هم صدق می‌کند.

* سه: سرپیچی اصناف: عده‌ای هم دلیل قرمز ماندن بعضی شهرهای شمالی را باز بودن مغازه‌ها علی‌رغم محدودیت‌ها اعلام کرده‌اند. آنها می‌گویند اگرچه مسافران خیلی کم شده‌اند، اما به‌هرحال هنوز هم شهرها شلوغ هستند و خرید رونق دارد، به همین دلیل هم مغازه‌ها باز هستند، اما رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رامسر می‌گوید که اینطور نیست و شهر رامسر که معمولا بیشترین تعداد مسافر را دارد، با تعطیلی گسترده روبه‌رو بوده و فقط چون این شهر به دلیل توریستی بودن اصناف گروه «الف» زیادی دارد و این اصناف در زمان محدودیت‌ها هم مشغول ارائه خدمات هستند، اینطور به نظر می‌رسد که به‌کلی صنف‌های شهر تعطیل نشده‌اند.

* چهار: ورود به موج جدید: یک فرضیه دیگر که در مورد دلیل بالا گرفتن شیوع کرونا در بعضی شهرهای شمالی مطرح می‌شود این است که چون این شهرها دیرتر از بقیه وارد پیک سوم شدند، بنابراین دیرتر از آنها هم از پیک عبور می‌کنند، ضمن اینکه تعداد تست‌های تشخیص کرونا هم در این شهرها بیشتر از گذشته شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم تا اندازه‌ای این فرضیه را تایید می‌کند و می‌گوید: «علت افزایش آمار بیماران بستری مازندران این است که ما دیرتر از دیگر نقاط کشور وارد موج سوم شدیم. مازندران چند هفته دیرتر وارد موج سوم شده و باید برای خروج از آن زمان بیشتری طی شود.»

*** این چه وقت تعطیلی است؟
همه مسئولان بسیج شده‌اند تا از مردم خواهش کنند که شب یلدا را در خانه خودشان و به صورت مجازی با بقیه دوستان و فامیل برگزار کنند تا این‌همه فشاری که بابت محدودیت‌ها به جامعه تحمیل شده و در نهایت آمار مرگ‌ومیر را پایین آورده، هدر نرود. حتی گفته می‌شود که احتمالا در روزهای شنبه و یکشنبه اصناف گروه‌های مختلف غیر از گروه الف تعطیل شوند و منع تردد وسایل نقلیه هم به ساعت ۱۸ عصر برسد. از آن‌طرف درباره یک تصمیم نسبتا عجیب هم چیزهایی شنیده می‌شود.

معاون وزارت بهداشت گفته که از شب یلدا خیلی هراس داریم، برای همین به دنبال این هستیم که اگر امکانش وجود داشته باشد، شنبه و یکشنبه را تعطیل کنیم. این تصمیم از چند جهت عجیب به نظر می‌رسد؛ یکی اینکه با توجه به برقرار ماندن وسایل حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری، احتمال اینکه خیلی‌ها تعطیلی شنبه و یکشنبه را به پنجشنبه و جمعه متصل کرده و به شهرهای دیگر بروند خیلی بالا می‌رود، آن هم در شرایطی که هفته‌هاست مردم امکان رفتن به شهرهای دیگر را که شاید زادگاهشان باشد نداشته‌اند و چه فرصتی بهتر از شب یلدا و چهار روز تعطیلی برای جبران این دوری؟ آن هم درست در روزهایی که روزهای فرجه دانشگاه‌هاست و کلاس‌های مجازی مدارس هم به دلیل نزدیکی به امتحانات چندان جدی گرفته نمی‌شوند.

دومین دلیلی که تعطیلی احتمالی شنبه و یکشنبه را برای خیلی‌ها عجیب می‌کند این است که فرصت بسیار خوبی برای تبدیل مهمانی‌های شبانه یلدا به مهمانی‌هایی با وعده ناهار و صبحانه یلدایی فراهم می‌کند یا حتی انگیزه مردم برای ماندن در خانه‌های همدیگر تا ساعت چهار صبح را تقویت می‌کند، به‌طورکلی کی تعطیلی توانسته باعث کاهش دورهمی‌ها و مهمانی‌ها شود که این‌بار بتواند چنین کارکردی داشته باشد؟

*** چهار داروی گیاهی تازه
اگرچه هر چند روز یک‌بار ترکیب گیاهی جدیدی برای مقابله با کرونا منتشر می‌شود و دقیقا معلوم نیست که هرکدام از آنها چقدر موثر هستند، اما باز هم ما از ترکیب جدیدی که اعلام شده برایتان رونمایی می‌کنیم. این ترکیب را قدیر محمدی، یکی از پزشکان طب سنتی ارائه کرده که تحصیلات پزشکی هم دارد. او گفته: «داروهایی که اعلام کردیم برای مقابله با ویروس کرونا در همه‌جای دنیا وجود دارد و آن داروها عبارتند از:

ترکیب مساوی چهار گیاه زوفا، شیرین‌بیان، آویشن و مریم‌گلی که در همه‌جا یافت می‌شود. برای پیشگیری به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری کافی است که دم‌ کرده و روزانه میل کند، اما اگر فردی مبتلا شود نیاز است روزانه سه الی چهاربار دم کرده و مصرف کند و اگر کسانی که فشار خون دارند به‌جای شیرین‌بیان از گلپر استفاده کنند.» البته حواستان باشد که مصرف این گیاهان به معنی بی‌نیاز بودن شما از داروهای واقعی در صورت بیماری نیست.

کدخبر: ۳۶۳۷۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر