کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۰۳۸
تاریخ خبر:

وضعیت بحرانی فوتبال دولتی

روزنامه هفت صبح | پرسپولیس، استقلال و تیم ملی درگیر مشکلات متعددی هستند که می‌تواند برای آنها فاجعه بیافریند. این روزها وضعیت تیم‌های دولتی پرسپولیس و استقلال و همچنین تیم ملی ایران که زیر نظر فدراسیون فوتبال اداره می‌شود، به معنای واقعی کلمه بحرانی است‌ اما تیم‌هایی که خصوصی هستند و رابطه نزدیکی با فدراسیون و وزارت ورزش ندارند اوضاع متفاوتی دارند.

*** پرسپولیس
وضعیت پرسپولیس نامشخص و کاملا مبهم است. البته سرنوشت این تیم تا حدود زیادی به تصمیم نهایی گابریل کالدرون بستگی دارد. اگر سرمربی آرژانتینی کوتاه بیاید و به ایران برگردد، پرسپولیس از یک بحران بزرگ نجات پیدا خواهد کرد و حداقل سرمربی‌اش را در نیم‌فصل دوم خواهد شناخت و به تبع آن، از حجم انتقادات از مدیران این تیم کم خواهد شد اما اگر کالدرون برنگردد، باید منتظر اتفاقات زیادی در پرسپولیس باشیم. مهم‌ترین نکته پیدا کردن یک جانشین برای کالدرون است.

در روزهای گذشته از علی دایی به عنوان جدی‌ترین گزینه جانشینی کالدرون نام برده شده بود اما حالا دایی در یک قدمی نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران است و پرسپولیسی‌ها احتمالا باید به دنبال گزینه‌های دیگری باشند که البته خیلی از آنها مورد پذیرش هواداران نیستند. دردسر بعدی پرسپولیس، شکایت احتمالی کالدرون به فیفاست که به پرونده شکایت‌های قبلی مثل برانکو ایوانکوویچ، ماریو بودیمیر، نیلسون جونیور و … اضافه خواهد شد. مشکل دیگر پرسپولیس وقت کم مدیران این تیم در حل مشکلات مالی و البته جلب رضایت شاکیان است.

گفته می‌شود اگر پرسپولیسی‌ها نتوانند در یک ماه پیش رو، مشکلات مالی خود را حل کنند، هر اتفاقی ممکن است برای این باشگاه رخ بدهد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که این تیم یک ۴۰ روز طوفانی و طاقت‌فرسا در نیم‌فصل دوم لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا در پیش دارد و در این شرایط، نه تنها هنوز تکلیف سرمربی این تیم مشخص نیست بلکه خبری از تقویت تیم در بازار نقل و انتقالات نیست و پرسپولیس باید با همان بازیکنان نیم‌فصل اول به مصاف الدحیلی برود که ماریو مانژوکیچ را به خدمت گرفته است.

*** استقلال
شرایط استقلال در یک کلمه «فاجعه‌بار» است. پس از پایان ماجرای آندره‌آ استراماچونی، مدیران این باشگاه بهترین گزینه ایرانی موجود را جایگزین او کردند. البته هواداران استقلال حتی با فرهاد مجیدی هم امید چندانی به آینده نداشتند اما حالا ممکن است همین مجیدی هم برود و استقلال را با مشکلاتش تنها بگذارد. گفته می‌شود او حسابی از بدقولی‌های مدیران باشگاه عصبانی شده است. تقریبا هیچ یک از خواسته‌های او در این چند روز محقق نشده است.

مطالبات بازیکنان پرداخت نشده، دستیاران خارجی مورد نظر او به کادر فنی اضافه نشده‌اند و از لیست خرید او فقط امیر ارسلان مطهری جذب شده و آیاندا پاتوسی با غفلت مدیران باشگاه به فولاد خوزستان پیوسته است. در چنین شرایطی شایعه استعفای مجیدی از سرمربیگری استقلال در رسانه‌ها مطرح شده است. او البته دیروز شاگردانش را تمرین داد اما هر لحظه ممکن است تصمیم دیگری بگیرد. اگر مجیدی استعفا بدهد، مدیران استقلال باید به دنبال یک جایگزین مناسب برای او بگردند که در حال حاضر تقریبا غیرممکن است. گزینه‌های خارجی گران‌قیمت هستند و مورد تایید وزارت ورزش قرار ندارند و گزینه‌های داخلی هم قبلا با واکنش تند هواداران روبه‌رو شده‌اند!

مشکل دیگر استقلال، برنگشتن هروویه میلیچ است که خواهان فسخ ‌ قراردادش شده است! شیخ دیاباته هم قرار بود دیشب برگردد اما شایعه برنگشتن او هم در فضای مجازی مطرح شده و زیاد هم دور از ذهن نیست. استعفاهای سریالی تعدادی از مدیران هم وضعیت را بدتر کرده است. مسئله دیگر فرصت کم استقلال برای جذب بازیکنان جدید و تقویت تیم است و البته نباید از یاد برد که این تیم چند روز دیگر باید در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود!

*** تیم ملی ایران
بحران در تیم ملی هم شدیدتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. تا چند روز پیش به نظر می‌رسید برانکو ایوانکوویچ جانشین مارک ویلموتس خواهد شد اما بیماری مهدی تاج که منجر به استعفای او از ریاست فدراسیون فوتبال شد، شرایط را کاملا تغییر داد. گفته می‌شود وزارت ورزش و فدراسیون دیگر تمایل و البته توان مالی استخدام مربی خارجی را ندارند و می‌خواهند با یکی از مربیان در دسترس داخلی برای هدایت تیم ملی به توافق برسند.

حالا سرنوشت تیم ملی ایران به دست حیدر بهاروند افتاده است. مردی که در رسانه‌ها انتقادهای زیادی از او شده و اهالی ورزش هیچ اعتمادی به عملکرد و ایده‌های او ندارند. گزینه‌های او برای هدایت تیم ملی علی دایی، یحیی گل‌محمدی، امیر قلعه‌نویی و احتمالا وحید هاشمیان هستند. گل‌محمدی و قلعه‌نویی که در حال حاضر مشغول به کار هستند و توافق با آنها اصلا آسان نیست‌ اما علی دایی که گفته می‌شود بیشترین شانس را برای رسیدن به نیمکت تیم ملی دارد، از سوی افکار عمومی اصلا مورد پذیرش قرار ندارد و جو فعلی هواداران فوتبال اصلا به سود او نیست.

هاشمیان هم کم‌تجربه‌ترین گزینه است که حضورش در راس کادر فنی تیم ملی ریسک بزرگی خواهد بود. گفته شده سرمربی جدید تیم ملی تا ۱۰ روز آینده مشخص خواهد شد اما مشکل بزرگ، وقت کمی است که فدراسیون و تیم ملی تا بازی بعدی در اختیار دارند. کمتر از ۸۰ روز دیگر تیم ملی باید بازی‌های خود در مرحله مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را از سر بگیرد اما در این ۸۰ روز، هیچ فرصتی برای برگزاری اردوهای تمرینی و بازی تدارکاتی وجود ندارد! فقط خوش‌شانس هستیم که باید با هنگ‌کنگ و کامبوج بازی کنیم!

*** سپاهان، تراکتور و شهرخودرو
برخلاف پرسپولیس، استقلال و تیم ملی که به صورت مستقیم زیر نظر وزارت ورزش و فدراسیون قرار دارند و هیچ یک هم وضعیت خوبی ندارند، سپاهان و تراکتور، روزهای آرامی را می‌گذرانند. سپاهان که یک باشگاه صنعتی است، در فصل نقل و انتقالات مشغول تقویت خود است و فعلا چند بازیکن جدید جذب کرده و نقاط ضعف خود را تا حدودی پوشش داده است. گفته می‌شود چند بازیکن دیگر هم به زودی به این تیم خواهند پیوست. این تیم نه مشکلات مدیریتی سرخابی‌ها را دارد و نه سرمربی‌اش قهر کرده!

طبق روال همه سال‌های اخیر، سپاهان مشکل مالی هم ندارد و خبری از اعتصاب بازیکنانش نیست. فقط اردوی خارج ا‌ز کشور این تیم با دستور سازمان بازرسی لغو شده که این مشکل مشترک همه تیم‌هایی است که قصد برگزاری اردوی برون مرزی را داشتند. تراکتور هم که یک باشگاه خصوصی است، بعد از کنار گذاشتن مصطفی دنیزلی به ساکت الهامی اعتماد کرد و ظاهرا قرار است او تا پایان فصل سرمربی این تیم باشد. تیم پرطرفدار تبریزی، برخلاف سایر تیم‌ها که نتوانستند برای برگزاری اردو، راهی خارج از کشور شوند، چند روز پیش راهی ترکیه شد!

این تیم از لحاظ بازیکن مشکل خاصی نداشت ولی باز هم به دنبال تقویت خود است. دیروز میلاد فخرالدینی به این تیم پیوست و احتمال دارد در روزهای آینده بازیکنانی مثل ابراهیم توره، عیسی آل‌کثیر، فرشاد محمدی‌مهر و … به این تیم بپیوندند. وضعیت شهرخودرو هم که خصوصی است، بسیار بهتر از پرسپولیس، استقلال و تیم ملی است. این تیم سرمربی خود را در اختیار دارد و در بازار نقل و انتقالات حسابی فعال است و خود را آماده نیم‌فصل دوم و بازی‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا می‌کند.

کدخبر: ۳۰۳۰۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر