کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۸۵۸
تاریخ خبر:

وزیر دفاع دولت بایدن کیست؟

‌گزینه رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای وزارت دفاع، اگرچه واکنش‌های مثبت و منفی داشت اما به نظر می‌رسد «سرمایه‌گذاری در ائتلاف‌ها و عملیات در مناطق خاکستری»، بیش از پیش مد نظر پنتاگون در دوره جو بایدن باشد.‌به گزارش ایرنا، گفته می‌شود بایدن در ادامه «انتخاب‌های نخستین» در تاریخ آمریکا، ژنرال لوید آستین سیاهپوست را برای منصب وزارت دفاع خود برگزیده است.‌

آستین ۶۷ ساله در مدت ۴۱ سال در ارتش آمریکا بوده و از سال ۲۰۱۶ هم دوران بازنشستگی خود را آغاز کرده است. او نخستین سیاهپوستی بود که معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شد، رهبری نیروهای موسوم به ائتلاف در عراق را در دوره باراک اوباما برعهده داشت و فرماندهی ارتش مرکزی آمریکا را در پرونده کاری خود دارد.

*** جنجال فرماندهی یک بازنشسته
انتخاب بایدن برای وزارت دفاع آمریکا، می‌تواند پس از جیمز متیس در دولت ترامپ، دومین انتخاب یک بازنشسته در سال‌های اخیر برای تصدی این مسئولیت تلقی شود و به این ترتیب در واقع یک غیر نظامی سکان نیروی نظامی آمریکا را برعهده خواهد گرفت.‌این انتخاب می‌تواند منشا بروز اختلاف در سطح سیاسی و نظامی شود چرا که باید مجوز کنگره را برای استفاده از یک بازنشسته در کابینه اخذ کند و در عین حال، برای ارتش آمریکا با داشتن نیروهای مدعی تصدی چنین مسئولیت‌هایی سخت است که زیر بار فرماندهی یک بازنشسته‌ای بروند که چهار سال از دنیای نظامی‌گری خارج بوده است.

*** تسلط ریتیون بر پنتاگون
علاوه بر آن، حضور وی در هیات مدیره بزرگترین شرکت تسلیحاتی آمریکا یعنی ریتیون، هم در وهله نخست، نشان‌دهنده تسلط مجتمع‌های صنعتی نظامی بر بایدن و تیم او است و هم اینکه دیدگاه دموکرات‌های مترقی‌خواه در زمینه انتخاب یک فرد غیر پیمانکار برای پنتاگون، نادیده گرفته شده است.‌پیش از این مارک پوکان و باربارا لی دو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، تاکید کردند: امنیت ملی نباید بر اساس منافع شرکت‌ها تعریف شود.‌

آنها یادآور شدند: هر وزیر دفاع دولت ترامپ در دوره‌ای از زندگی خود برای یک پیمانکار دفاعی کار کرده و همواره «درب گردان» بین بخش خصوصی و پنتاگون وجود داشته است.‌این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا با یادآوری اظهارات گذشته بایدن، افزودند: درخواست می‌کنیم وزیر دفاع بعدی سابقه استخدام قبلی در پیمانکاری دفاعی را نداشته باشد.‌

ماریان ویلیامسون یکی از داوطلبان دموکرات در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری امسال آمریکا هم در واکنش به احتمال معرفی آستین برای وزارت دفاع آمریکا، نوشت: یک عضو هیات مدیره پیمانکار صنایع نظامی ریتیون نباید هدایت پنتاگون را بر عهده داشته باشد. انتخاب وحشتناک؛ امیدوارم مترقی‌خواهان در کنگره با صدای بلند صحبت کنند.‌در صورت قطعی شدن انتخاب آستین، او دومین وابسته ریتیون پس از مارک اسپر وزیر دفاع ترامپ است که عهده‌دار مسئولیت پنتاگون می‌شود.

*** ائتلاف‌سازی و عملیات در منطقه خاکستری
لوید آستین در کمتر از یک‌ساعت پس از انتشار خبرهای مربوط به شنیده‌ها از انتخاب وی برای پنتاگون در صحفه توئیتری خود نوشت: ما اکنون به عنوان یک کشور با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم. برای بهبودی، ما باید رویای آمریکایی را بازیابی کنیم - جامعه‌ای که در آن هر شخص می‌تواند به توانایی‌های بالقوه خود برسد و حتی برای فرزندان خود، رویای بزرگتری ببیند. من هر روز در جهت بازسازی آن رویا برای همه تلاش خواهم کرد.‌

اگرچه این توئیت نشانی از تایید خبرهای منتشر شده باشد اما سوال اصلی اینجاست که آستین چه برنامه‌ای برای آنچه او رویای آمریکایی دانسته است، دارد.‌کنکاشی در اظهارات وی به ویژه در مصاحبه سال ۲۰۱۸ میلادی با مجله «موفقیت ارتش» می‌تواند ما را برای رسیدن به نحوه نگرش وزیر دفاع دولت بایدن کمک کند.‌به گزارش ایرنا وی در این مصاحبه بارها از جنگ در خلیج فارس و عراق به ویژه علیه داعش یاد می‌کند و توصیف وی از جنگ خلیج فارس این گونه است:

«واقعا حوزه‌ای بود که در آن ما فضای عملیاتی پس از جنگ سرد را درک کردیم. حوادث ۱۱ سپتامبر به این مفهوم منتهی شد که مسائل خارجی و داخلی تقسیم شود و اینکه ما چگونه عملیات نظامی غیر از جنگ را در جدیدترین شکل جنگ «منطقه خاکستری» تعریف کردیم.»‌این ژنرال چهار ستاره اما بازنشسته ارتش آمریکا ادامه می‌دهد: «امروز، من می‌بینم که با تهدیدهای پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم» و البته تاکید می‌کند: «این تهدیدها، مشکلات بیشتری نیست که نیروهای آمریکایی با آن مواجه هستند بلکه مجموعه‌ای از مشکلات چندگانه است.»

‌آستین معتقد استک «این تهدیدهای مرکب جدید، جنگ‌های جدید مرکب را تغذیه می‌کند. برای دستیابی به پیروزی در یک جنگ مرکب، حداقل به توانایی‌های متناسب هم‌افزا نیاز داریم. یک مثال خوب، جنگ پیچیده‌ای است که اکنون در سوریه و عراق با آن روبه‌رو هستیم.»‌وی با اشاره به اقدام نیروهای آمریکایی در برابر داعش، از آن به عنوان «صبر و استواری استراتژیک» یاد می‌کند و درباره تحول فناوری در حوزه نظامی هم می‌گوید: «انقلاب در امور فناوری با انقلاب در امور نظامی برابر نیست. در بعضی مواقع، ما امید و اعتبار زیادی به عنصر برنده بودن راه حل‌های فناوری قائل شده‌ایم.»

کدخبر: ۳۶۲۸۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر