کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۴۷۳۶
تاریخ خبر:

وانت ریچ سایپا یا نیسان آبی قسمت ۲ !

هفت صبح| داستان مچاله شدن وانت‌های نیسان ادامه دارد و بعد از خودروهای قدیمی و ناایمن زامیاد، حالا نوبت به بدنه بسیار ضعیف وانت ریچ است.

مدت‌های مدیدی است که وانت نیسان پیک آپ در شرکت پارس خودرو تولید شده و از قضا یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این رده در دو دهه اخیر بوده است. این خودرو که در سال‌های اخیر با نسخه چینی ساخت دانگ‌فنگ با نام ریچ جایگزین شده، به نظر یفیت ساخت قابل قبولی نداشته و علیرغم بهای بسیار بالا در بازار ایران، اتومبیلی به شدت ناایمن است. این خودرو اخیرا از سوی موسسه جهانی انکپ و انجمن خودروی آفریقای جنوبی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و نتایج فاجعه‌آمیزی را در نهایت به بار آورده است.
از آنجا که قصد آفریقایی‌ها از انجام آزمایش، ارتقا کلی سطح ایمنی اتومبیل های موجود در این قاره و خارج کردن محصولات خطرناک از بازارا مصرف است، به نظر می‌رسد کیفیت نیسان پیک آپ که فعلا با نام ریچ در ایران تولید می‌شود ابدا قابل قبول نیست. کاری که آفریقایی‌ها با کمک موسسه گلوبال انکپ انجام داده‌اند جالب توجه است. به عنوان بخشی از این تلاش‌ها، انکپ و انجمن انجمن خودروی آفریقای جنوبی اخیراً پیکاپ نیسان پیکاپ NP300 هاردبادی بازار آفریقای جنوبی را در تست‌های تصادف شرکت داده‌اند و نتیجه به دست آمده امتیاز فاجعه‌بار صفر ستاره بوده است. موسسه جهانی انکپ با اظهار شگفتی از وضعیت ایمنی بد این وانت، درباره آزمایش صورت گرفته می‌گوید : سرنشینان بالغ داخل این خودرو ریسک بالایی برای جراحت یا مرگ در یک تصادف واقعی خواهند داشت.
موتور۱ وبسایت آمریکایی که نخستین بار ویدئوهای این تست ایمنی را منتشر کرده در ادامه نوشته :« دلیل این سطح پایین ایمنی، ساختار بسیار قدیمی نیسان پیکاپ است که در سال ۱۹۹۷ و با نام فرونتیر در آمریکا عرضه شد و نیسان جایگزین آن را در سال ۲۰۰۴ معرفی نمود.» این وانت که در ایران با نام نیسان پیک‌آپ تولید شده و حالا در نسخه چینی ریچ عرضه می‌شود، در دیگر بازارهای جهانی با نام ناوارا تولید شده و هم‌اینک در نسخه جدید و ۲۰۱۸ جزو محصولات ایمن و پرفروش است.
در بررسی دقیق‌تر آزمایش این خودرو می‌بینیم که موسسه گلوبال انکپ این پیکاپ را با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع روبرویی می‌کوبد تا میزان ایمنی اتاق خودرو و سطح سلامت سرنشینان جلو مشخص شود. جالب است که در اثر این آزمایش ساختار نیسان پیکاپ در تصادف از جلو به کل از هم می‌پاشد و ستون فرمان نیز به سینه آدمک برخورد می‌کند که در به نوعی نشان از مرگبار بودن اتاق خودرو دارد. بر همین مبنا است که این موسسه امتیازهای ضعیف و یا صفر را برای حفاظت از سر، سینه و پای راننده داده است. وارد مدیر موسسه جهانی انکپ پس از انتشار این نتایج گفته است: «نیسان NP300 پیکاپ جان سخت (HARD BODY) به‌طور مفتضحانه‌ای نام خود را ابراز می‌کند چراکه بدنه‌ی به اصطلاح سخت آن به راحتی متلاشی می‌شود. علیرغم ادعای نیسان، آزمایش ما نشان داده که بخش سرنشینان اصلاً نمی‌تواند انرژی تصادف را جذب کرده و بنابراین ریسک بالای جراحت و مرگ وجود دارد.» البته علیرغم این نتیجه مشخص، هنوز شرکت پارس خودرو یا سایپا نظری درباره سطح ایمنی نازل نمونه چینی این خودرو یعنی پیکاپ ریچ اعلام نکرده‌اند.

کدخبر: ۲۳۴۷۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • fromsusa

    خیلی عالیه، از الان دیگه دولت از ساخت ای ن نمونه بیشتر حمایت میکنه. دنبال چیزی هس تن که هیچکس نمیخوادش