کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۳۹۷
تاریخ خبر:

هواپیمایی ماهان؛ ‌هم ‌درد و هم‌ درمان؟

روزنامه هفت صبح | اولین محموله واکسن سینوفارم از کشور چین به فرودگاه امام‌خمینی، بامداد امروز وارد شد. این محموله شامل ۲۵۰ هزار دوز واکسن است که چین به ایران اهدا کرده است. نکته قابل توجه اما این است که این محموله با هواپیمایی ماهان به ایران منتقل شده است.

سال گذشته در همین روزها ماجرای مقصر شیوع ویروس کرونا در ایران جریان داشت و در کنار مسئله عدم قرنطینه شهر قم، مسئله پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد چین نیز به عنوان یکی از دلایلی اصلی برای انتشار این ویروس برشمرده می‌شد. در آن زمان حتی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در مصاحبه‌ای گفت: قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.

پروازهای ایران به چین در حالی تداوم پیدا کرد که سایر کشورها پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده بودند و یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای وارد کردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود در حالی که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابه‌جا می‌کرد. ضمن اینکه ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران کشورمان از وسائل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند ادعایی مضحک بیش نیست.

این اتفاق در شرایطی افتاد که حتی کروی پروازی هم بدون نظارت و قرنطینه به راحتی تردد می‌کردند. ماهان اما می‌گفت: «برابر درخواست‌های مکرر وزارتخانه‌های محترم خارجه و بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر بازگرداندن دانشجویان نخبه و هم‌وطنان ایرانی گرفتار‌ آمده در چین، شرکت هواپیمایی ماهان و کادر داوطلب و ایثارگرش (درحالی‌که ماهان هرگز پروازی به ووهان چین تا به آن روز نداشت) مبادرت به انتقال دانشجویان در شرایط خاص و ویژه‌ پزشکی و قرنطینه‌ای کرد…

همچنین بنا به تأکید و درخواست وزارت محترم بهداشت و وزارت محترم خارجه ده‌ها تن اقلام پزشکی شامل کیت‌های تشخیصی، لباس‌های محافظتی، تیم پزشکان متخصص چینی، دستگاه اکسیژن‌سنج، دستگاه اکسیژن‌ساز و سایر اقلام پزشکی و دارویی را از مبدأ چین و با رعایت ضوابط سازمان بهداشت جهانی به ایران منتقل کرد و از سوی دیگر با توجه به اینکه با بروز بحران پیش‌آمده و ارتباط این بحران با کشور چین از یک سو و وابستگی صنایع تولیدی کشور به اقلام مورد نیاز صنعت از چین (و خطر) تعطیلی کارخانجات تولیدی بود به نحوی که ممکن بود بالغ بر ۵۰۰ هزار شاغل بیکار شده و کشور را با تعطیلی مواجه کند، این شرکت بدون توجه به منافع مادی و حتی با پذیرش ضرر و زیان، دولت محترم و صنایع کشور را همراهی نموده و بالغ بر صدها تن اقلام صنعتی را به کشور حمل کرده است.»

ماهان بزرگترین شرکت هواپیمایی خصوصی است که متعلق به موسسه خیریه مولی‌الموحدین است و نام حسین مرعشی، عضو و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در میان افراد کلیدی آن دیده می‌شود. این هواپیمایی در سال‌های اخیر هم به اتهام ارتباط با سپاه از سوی غربی‌ها برای حمل و نقل اسلحه بارها مورد تحریم قرار گرفته است و به این ترتیب برند داخلی و خارجی آن، با تهدید روبه‌رو بوده است.

کدخبر: ۳۷۶۳۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر