کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۱۲۲
تاریخ خبر:

همه هزینه‌های تحصیل دور از خانه

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | گزارشی از هزینه‌های اجاره خوابگاه و غذای دانشجویی در دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور.
***هزینه غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید
دیروز صندوق رفاه در بخشنامه‌ای به کل دانشگاه قیمت غذای دانشجویی را تعیین کرده. اینطور که از متن بخشنامه پیداست، متوسط قیمت غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید یعنی ۹۹-۹۸ مبلغ هزار و ۶۰۰تومان در نظر گرفته شده است. این رقم برای سال پیش هزار و ۳۰۰تومان بود که نشان می‌دهد قیمت غذای دانشجویی امسال حدود ۲۳درصد افزایش پیدا کرده است.

احتمالا شما هم از آن دسته افرادی باشید که خاطره بدی از سلف دانشگاه دارند. وقتی نگاهی به هزینه غذای دانشجویی در سلف دانشگاه بیندازیم، تا حدودی می‌توان کیفیت پایین این غذاها را توجیه کرد. نرخ‌نامه صندوق رفاه غذای دانشجویی را به سه دسته تقسیم کرده است. غذای کم‌هزینه در دانشگاه‌ها باید با قیمت هزار و ۲۰۰تومان فروخته شود.

غذاهایی که در دسته متوسط هزینه قرار می‌گیرند هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارند و غذاهای پرهزینه قیمتشان به دو هزار تومان می‌رسد. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها برای ناهار یا شام در نظر گرفته شده و قیمت هر وعده صبحانه برای دانشجویان خوابگاهی ۹۰۰تومان اعلام شده است. نرخ‌نامه صندوق رفاه، قیمت‌های متفاوتی را برای دانشجویان سنواتی در نظر گرفته. این دانشجویان که مدت تحصیلشان کمی طولانی شده، باید هزینه بیشتری برای غذای دانشجویی پرداخت کنند.

طوری که هزینه غذای دانشجویان شاغل به تحصیل در سنوات غیرمجاز، بین سه هزار و ۹۰۰تومان تا پنج هزار و ۵۰۰تومان است. علاوه بر این دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی هم باید از همین نرخ سه هزار و ۹۰۰تومان تا پنج هزار و ۵۰۰تومان برای غذای دانشجویی استفاده کنند. هرچند بعضا در سال‌های گذشته دیده شده که نرخ در نظر گرفته شده برای غذای دانشجویی در برخی دانشگاه‌ها ارقام بالاتری است.

*** هزینه‌های اجاره خوابگاه دانشجویی در سال تحصیلی جدید
صندوق رفاه دانشجویان هر سال با یک بخشنامه تکلیف دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند و به آن‌ها می‌گوید خوابگاهشان را با چه نرخی در اختیار دانشجویان قرار دهند. در این بخشنامه، خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس یکسری فاکتورهای رفاهی که در بازدید بازرس‌های وزارت علوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، درجه‌بندی و سطح‌بندی می‌شوند. خوابگاه‌های سطح یک و دو بیشترین نرخ را دارند و کمترین نرخ به خوابگاه‌های سطح چهار و پایین‌تر تعلق می‌گیرد.

علاوه بر سطح‌های مختلف، ظرفیت هر اتاق بر نرخ آن تاثیرگذار است. طوری که اتاق‌های یک و دو نفره بیشترین قیمت و اتاق‌های ۹نفره به بالا کمترین قیمت را در بین خوابگاه‌های دانشجویی دارند. از طرفی هزینه خوابگاه دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان روزانه و شبانه متفاوت است.

کسانی که دوره شبانه قبول شوند، باید ۵۰ درصد بیشتر از دانشجویان دوره روزانه برای اجاره خوابگاه پول بدهند.دانشگاه‌ها علاوه بر خوابگاه‌های مجردی، به دانشجویان متاهل خوابگاه مخصوص ارائه می‌کنند. البته هزینه این خوابگاه‌ها خیلی بیشتر از خوابگاه‌های مجردی است. به خصوص اگر خوابگاه را به صورت مستقل اجاره کنند. دانشجویان متاهل می‌توانند با اجاره خوابگاه متاهلی مشترک حدود ۳۰درصد در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند.

باید توجه داشته باشید که نرخ‌نامه صندوق رفاه دانشجویان برای همه دانشگاه‌های سراسری وزارت علوم لازم‌الاجراست و همه بر اساس همین نرخ‌نامه هزینه خوابگاه را محاسبه می‌کنند. تفاوت قیمت احتمالی بین خوابگاه دانشگاه‌های مختلف، به خاطر سطح‌بندی متفاوت هر کدام از خوابگاه‌ها است.

دانشجویانی که مدت تحصیلشان بیشتر از هشت ترم کارشناسی و چهار ترم ارشد طول بکشد، در هزینه خوابگاه مشمول سنوات خواهند شد. طوری که هزینه خوابگاه برای این دانشجویان در اولین ترم، صددرصد و در دومین ترم ۱۵۰درصد اضافه می‌شود. همچنین اگر تحصیل دانشجو سه ترم بیشتر از سنوات مجاز ادامه پیدا کند، هزینه خوابگاه برای ترم سوم ۲۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این دانشجویان مهمان، بورسه و شاغل مشمول ۵۰درصد افزایش نرخ اجاره خوابگاه خواهند شد. همچنین اگر کل مبلغ اجاره خوابگاه به صورت یکجا و به موقع به حساب دانشگاه واریز شود، این نرخ‌ها مشمول ۱۰درصد تخفیف خواهند شد. نرخ‌نامه صندوق رفاه دانشجویان اجاره خوابگاه را به صورت ماهانه اعلام کرده است. مدت هر ترم تحصیلی برای اجاره خوابگاه چهار ماه و نیم و ترم‌های تابستان، دو ماه و نیم در نظر گرفته می‌شود.

*** هزینه اجاره خوابگاه برای دانشجویان روزانه
دانشجویان روزانه برای بهترین خوابگاه دانشجویی حداکثر هزینه‌ای برابر با ۸۳هزار تومان ماهانه اجاره پرداخت می‌کنند. این نرخ برای خوابگاه‌های سطح یک و دو است و برای دانشجویانی محاسبه می‌شود که در اتاق یک یا دو نفره سکونت داشته باشند. از آنجایی که هر ترم تحصیلی تقریبا چهار ماه و نیم است، می‌توان نتیجه گرفت که هزینه خوابگاه‌های سطح یک و دو برای اتاق‌های یک و دو نفره، حدود ۳۷۰هزار تومان برای هر ترم تمام می‌شود.

هر چه تعداد نفرات در یک اتاق بیشتر شود، هزینه خوابگاه کمتر می‌شود. طوری که برای خوابگاه‌های باکیفیت سه و چهار نفره هزینه خوابگاه ماهانه ۶۶هزار تومان و هر ترم ۳۰۰هزار تومان محاسبه شده است. برای خوابگاه‌های باکیفیت پنج و شش نفره، هزینه اجاره ماهانه به ۵۸هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و هر ترم ۲۶۰هزار تومان برای دانشجویان خرج دارد.

*** هزینه اجاره خوابگاه برای دانشجویان نوبت دوم
دانشجویان شبانه یا همان نوبت دوم باید هزینه بیشتری نسبت به دانشجویان روزانه برای اجاره خوابگاه پرداخت کنند. این هزینه تقریبا یک و نیم برابر هزینه‌ای است که برای دانشجویان روزانه در نظر گرفته می‌شود. طوری که هزینه خوابگاه باکیفیت و سطح یک و دو دانشگاه‌های دولتی ماهانه ۱۲۴هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که برای اتاق‌های یک و دو نفره است.

با توجه به اینکه هر ترم تحصیلی تقریبا چهار ماه و نیم است، می‌توان نتیجه گرفت که هزینه اجاره هر ترم این خوابگاه ۵۶۰هزار تومان خواهد بود. با بالا رفتن تعداد نفرات ساکن در هر اتاق، هزینه‌ها کمتر می‌شود. طوری که هزینه اجاره ماهانه خوابگاه‌های سه و چهار نفره ۹۹هزار تومان است و این رقم برای اجاره هر ترم به ۴۵۰هزار تومان می‌رسد. دانشجویانی که پنج و شش نفره در اتاق‌های خوابگاه سطح یک و دو سکونت دارند، هزینه‌شان هر ترم ۶۰هزار تومان کمتر است. چراکه هزینه چنین خوابگاهی ماهانه ۸۷هزار تومان است که برای هر ترم حدود ۳۹۰هزار تومان تمام می‌شود.

*** هزینه اجاره خوابگاه برای دانشجویان متاهل
اگر دانشجوی متاهل بخواهد در خوابگاه متاهلی مستقل سکونت داشته باشد، باید ماهانه ۱۶۵هزار تومان معادل ترمی حدود ۷۴۰هزار تومان هزینه خوابگاه بپردازد. البته این رقم مربوط به خوابگاه‌های سطح یک و دو است. هزینه خوابگاه متاهلی سطح سه ماهانه ۱۵۴هزار تومان یعنی ترمی حدود ۶۹۰هزار تومان محاسبه می‌شود.

دانشجویان متاهل در صورت سکونت در خوابگاه‌های متاهلی مشترک، هزینه‌شان تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند. طوری که هزینه اجاره ماهانه برای خوابگاه متاهلی مشترک سطح یک و دو ۱۱۶هزار تومان است که در هر ترم رقمی حدود ۵۲۰هزار تومان برای دانشجویان روزانه هزینه دارد.

کدخبر: ۲۸۰۱۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر