کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۷۷۷
تاریخ خبر:

همه عواملی که باعث می‌شود شغل‌تان را ترک کنید

روزنامه هفت صبح | عوامل اصلی موقتی بودن کار، پایین بودن درآمد و اخراج یا تعدیل نیرو باعث می‌شود شاغلان با بیش از ۱۰سال تجربه، دست از کار بکشند.
کسانی که بیش از ۱۰سال مشغول به کاری هستند و بعد قید کار را زده و خانه‌نشین می‌شوند، حتما دلیل قانع‌کننده‌ای برای ترک کردن کارشان دارند. وزارت کار جدیدا سراغ شاغلان باتجربه رفته و از آنها پرسیده چه اتفاقی می‌افتد که بعد از حداقل ۱۰ سال خون دل خوردن در یک موقعیت شغلی، بی‌کار می‌شوند؟

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد در پنج سال گذشته حدود یک میلیون و ۹۰۰هزار نفر از شاغلانی که بیش از ۱۰سال سابقه کار دارند، بیکار شده‌اند. در بین عوامل مورد بررسی این گزارش، سه عامل از همه بیشتر خودنمایی می‌کند. طوری که می‌توان گفت بیش از نصف شاغلان باسابقه و با سهمی معادل ۵۶درصد، به همین سه دلیل محل کارشان را ترک می‌کنند.

هرچند دلایل دیگری هم از نظر مرکز آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان عوامل اصلی بیکار شدن افراد باتجربه بررسی شده است. این گزارش اخیرا منتشر شده، اما داده‌هایش مربوط به پنج سال منتهی به سال ۹۷ است. مقایسه این گزارش با نمونه قبلی که پارسال منتشر شد نشان می‌دهد در این فاصله، حدود ۹۰هزار نفر به جمعیت شاغلان باتجربه که حالا دست از کار کشیده‌اند، اضافه شده است.

*** موقتی بودن کار با سهم ۲۳درصدی
اصلی‌ترین دلیل کسانی که عطای موقعیت شغلی‌شان را به لقایش بخشیده‌اند، موقتی بودن کار است. طوری که در پنج سال گذشته، حدود ۴۲۸هزار نفر به خاطر موقتی بودن کارشان آن را کنار گذاشته‌اند که سهم ۲۲٫۶درصدی از عوامل اصلی ترک کار دارد. خاصیت شغل این دسته افراد به شکلی است که تا یک مدت زمان محدود می‌توان رویشان حساب کرد. برای همین بعد از پایان مدت زمان کار، این دسته از شاغلان، دست از کار کردن می‌کشند.

*** پایین بودن درآمد با سهم ۱۷درصدی
خیلی‌ها از درآمد کمی که دارند ناراضی هستند و حس می‌کنند زحمتی که برای کار می‌کشند، به درآمدش نمی‌ارزد. برای همین با وجود بیش از ۱۰سال سابقه کار، بیخیال شغلشان می‌شوند و ترجیح می‌دهند بیکار باشند. آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد در پنج سال گذشته ۳۱۸هزار نفر به خاطر پایین بودن درآمد دست از کار کشیده‌اند تا سراغ یک شغل جدید بروند. آمار وزارت کار نشان می‌دهد ۱۶٫۸درصد افراد باتجربه که کارشان را ترک کرده‌اند، از پایین بودن درآمد ناراضی هستند.

*** اخراج یا تعدیل نیرو با سهم ۱۷درصدی
همیشه تصمیم‌گیرنده ما نیستیم. ممکن است کارمان را خیلی دوست داشته باشیم و با علاقه تمام به کاری که ۱۰سال به آن مشغول بودیم ادامه دهیم، اما نظر مقامات بالادستی و صاحب‌کارمان چیز دیگری باشد. آمار وزارت کار نشان می‌دهد در پنج سال گذشته ۳۱۴هزار نفر از شاغلان باتجربه که بیش از ۱۰ سال مشغول به کار بوده‌اند، از محل کارشان اخراج شده‌اند یا صاحب‌کارشان اقدام به تعدیل نیرو کرده است.

طوری که ۱۶٫۶درصد از شاغلانی که با وجود تجربه ۱۰ساله بیکار شده‌اند، این عامل را دلیل اصلی ترک محل کارشان می‌دانند. مقایسه این آمار با سال گذشته نشان می‌دهد این عامل باعث بیکاری تعداد بیشتری از شاغلان باتجربه شده است. چراکه در آمار سال گذشته، ۱۴درصد شاغلان با تجربه کاری بیش از ۱۰سال به خاطر اخراج یا تعدیل نیرو دست از کار کشیده بودند و حالا این رقم به ۱۶٫۶درصد افزایش پیدا کرده است.

*** دیگر عواملی که باعث می‌شوند شاغلان باسابقه بیکار شوند
همه‌چیز محدود به سه عامل اصلی نیست. بعضی از شاغلان باتجربه دلایل قانع‌کننده دیگری برای ترک محل کارشان دارند. یکی از این دلایل می‌تواند تعطیل شدن دائمی محل کار باشد. مثلا ممکن است یک کارخانه به خاطر به هم خوردن حساب و کتابش، به کلی تعطیل شود و تعداد زیادی از کارکنانش حتی شاغلان باسابقه مجبور به ترک کار شوند. آمار وزارت کار نشان می‌دهد ۷٫۷درصد شاغلان باسابقه که حالا بیکار شده‌اند، چنین دلیلی برای خودشان دارند.

عواملی مثل فصلی بودن کار با سهم ۵٫۱درصدی، مسائل خانوادگی با سهم ۲٫۶ درصدی و بیماری با سهم ۱٫۸درصدی دیگر دلایلی هستند که ممکن است یک کارگر یا کارمند باتجربه را از کار بیکار کند. در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج دلیل دیگر هم وجود دارد که سهم بسیار ناچیزی در بین عوامل اصلی بیکار شدن افراد باتجربه دارد. طوری که کمتر از یک درصد این افراد به دلایلی از قبیل جابه‌جایی محل کار، تحصیل یا آموزش، مهاجرت، بازنشستگی و کهولت سن دست از کار کشیده‌اند.

کدخبر: ۲۷۴۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر