کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۵۸۵
تاریخ خبر:

هفت روش تضمینی برای سبک کردن قبض برق

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تابستان امسال با تقویت دوباره احتمال خاموشی‌های اجباری از راه می‌رسد. نتیجه این اتفاق در قبض مصرفی مشترکان هم مشهود خواهد بود اگرچه مشترکان خوش‌مصرف همچنان می‌توانند با مدیریت مصرف قبوض برق خود را رایگان کنند یا تخفیف‌های قابل توجهی بگیرند. مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور دو شرط را برای رایگان شدن قبض برق اعلام کرده است.

یکی اینکه مشترک باید زیر الگوی مصرف منطقه خودش مصرف کند و دوم اینکه نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته باشد. همچنین اگر مشترک ۱۰درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد، صورتحساب آن شخص حدود ۲۰درصد کاهش پیدا می‌کند. براساس گفته سخنگوی صنعت برق در سال گذشته مشترکان ۱۰۶میلیارد تومان پاداش گرفتند و پاداشی که شرکت توانیر برای سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس آمار رسمی شرکت توانیر، از ۲۹میلیون مشترک ۲۴میلیون الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند و از این ۲۴میلیون، هشت میلیون مشترک علاوه‌بر اینکه زیر الگو مصرف کردند، مصرف‌شان نسبت به دوره مشابه قبل نیز کمتر بود که به این دسته از مشترکان ۱۰۶میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت. اما راهکارهای عملی و قابل دسترس کاهش ۱۰درصدی مصرف برق و دریافت پاداش ۲۰درصدی چیست؟

* یک: استفاده از پنکه : استفاده از پنکه یکی از راهکارها است. کولر در منزل جای ثابت نصب شده دارد که با روشن کردن آن کل خانه خنک می‌شود اما گاهی اوقات که در گوشه‌ای از منزل نشسته‌اید و تلویزیون می‌بینید یا کتاب می‌خوانید، پنکه راهکار خوبی برای خنک کردن یک بخش ازخانه است. مصرف کمی هم دارد. پنکه ۸۰وات، کولر آبی ۶۰۰وات و کولر گازی ۲۴۰۰وات برق مصرف می‌کند.

* دو: کولر آبی را روی دور کند بگذارید : کولر آبی روی دور کند، نصف دور تند برق مصرف می‌کند. ضمن این‌که در حالت دور کند کولر آبی، مکش هوای بیشتر، فشار بیشتری به موتور کولر وارد و در نتیجه مصرف برق را بیشتر می‌کند. علاوه‌ بر‌این اگر کولرگازی دارید احساس دمای آسایش بدن خود را روی دمای ۲۴ و حتی ۲۵درجه تنظیم کنید.

این دمای بهاری و حتی کمی خنکتر است. در این دما کمپرسور کولر به حداقل مقدار ممکن روشن و خاموش می‌شود و مصرف برق را گاهی تا ۴۰درصد کاهش می‌دهد. استفاده دائم کولرگازی روی ۲۴درجه به خصوص در مناطق گرمسیری، تاثیر زیادی روی مصرف شما در دامنه مجاز مصرف ماهیانه دارد و اگر مستمر باشد ۱۰درصد کاهش به نسبت قبل هم حتما حاصل می‌شود.

* سه: کاهش استفاده از جاروبرقی : می‌توانید به جای استفاده مداوم از جاروبرقی، از جاروهای دستی استفاده کنید. علاوه بر اینکه مدام برق مصرف نمی‌شود، صدای کمتری هم دارد. نوعی ورزش هم به حساب می‌آید. همچنین تمیزکاری منزل با جاروبرقی را به هفته‌ای یکبار، در روز جمعه و در ساعات کم‌مصرف موکول کنید تا این مورد هم کمکی به کاهش مبلغ قبض برق در خانه باشد.

* چهار: در یخچال را ببند: از باز و بسته کردن مکرر در یخچال خودداری کنید. زیرا وقتی سرما از دستگاه خارج می‌شود، کمپرسور مجبور می‌شود بیشتر کار کند، در نتیجه میزان مصرف انرژی بیشتر می‌شود. هر بار باز و بسته کردن در یخچال حدود ۳۰درصد از سرما را از بین می‌برد و برای تأمین دوباره آن کمپرسور برق مصرف می‌کند. مثلا می‌توانید در تابستان برای نوشیدن آب خنک، دائما در یخچال را باز نکنید و از کلمن استفاده کنید.

* پنج: اهمیت استفاده از لامپ‌های LED : به جای استفاده از نورها و لامپ‌های حبابی، از لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید. لامپ معمولی ۱۰۰وات، لامپ کم مصرف ۲۴وات و لامپ ال ای دی هشت وات و اس ام دی چهار وات مصرف می‌کند. هرچه مصرف کمتر باشد طول عمر لامپ هم بیشتر است.

* شش: دوشاخه اضافی را از پریز بکش : وسایل برقی که به پریز وصل هستند، هرچند خاموش و بی‌استفاده باشند، درحال استفاده از انرژی هستند. مثل وسایل کوچکتر همچون، سیم‌های شارژر، غذاساز، چای‌ساز و… که به‌راحتی می‌توان هنگام اتمام کار، آنها را از برق جدا کرد تا مصرف برق را به حداقل برسانیم. حتما سیم رابط کلید دار بخرید. این گونه لباسشویی که هفته‌ای یکبار، ظرفشویی که دوروز یکبار و سایر دستگاه‌های برقی که از آن دوره‌ای استفاده می‌کنید را با کلید مجزا قطع می‌کنید.

* هفت: کاهش استفاده از برق در ساعات اوج مصرف : استفاده از وسایل برقی در ساعت اوج مصرف برق را کاهش دهید، زیرا مصرف برق در این ساعات به اوج می‌رسد و در عملکرد دستگاه هم تاثیر دارد. قیمت آن هم چند برابر است. به جای آن با کمی مدیریت، دستگاه‌های پرمصرف غیر ضروری را از ساعت ۲۲ به بعد به‌کار بگیرید. لباسشویی و ظرفشویی و اتو و جاروبرقی در این دسته هستند.

کدخبر: ۳۳۴۵۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر