کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۳۵۵
تاریخ خبر:

هشدار ستاد مبارزه با‌ موادمخدر درباره داروی جدید کرونا

روزنامه هفت صبح | دیروز ستاد مبارزه با مواد مخدر از داروی مسکنی نام برد که منشأ آن حشیش است. دارویی به اسم «اینوو لیپومد» که مانند ماری‌جوانا، بنگ و گراس، اثر روان‌گردان و توهم‌زا دارد و ماده اولیه آن مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نیست. از آن طرف، هفته گذشته برخی از پزشکان نسبت به داروی دیگری که در آن مقدار کمی اپیوم(تریاک) استفاده شده است، اعتراض کردند. جدا از این، گویا در یک سال گذشته برخی از بیماران کرونا از تریاک برای تسکین دردهایشان استفاده کرده‌اند که پزشکان می‌گویند بعد از درمان کرونا، حالا دچار اعتیاد شده‌اند.

در یک هفته گذشته بار سوم است که موضوع داروهای تریاکی در داروخانه‌ها مطرح می‌شود. علاوه بر این دارو که دیروز ستاد مبارزه با مواد مخدر به آن اعتراض کرد، داروی دیگری هم اخیرا برای تسکین دردهای کرونا به بازار آمده که باز هم ماده اولیه‌ آن تریاک است. اسم این داروی پرحاشیه «آلرگارد» است.

در اسناد ثبت کارآزمایی این دارو نوشته شده که مقدار کمی اپیوم در آن به کار رفته است. با وجود این، چرا ستاد مبارزه با مواد مخدر واکنش جدی نسبت به آن نداشت؟ آنها می‌گویند، مقدار تریاک به کار رفته در این شربت به اندازه‌ای نیست که بشود نام شربت تریاک را بر آن گذاشت. این داروی کرونایی چه خدمتی به بدن می‌کند؟ آلرگارد به لطف همین مقدار کم اپیوم، دردهای بدن و سرفه را تسکین می‌بخشد.

*** مسیر حشیش تا مسکن
این بار هم تبلیغات داروی جدیدی که ستاد مبارزه با مواد مخدر علیه آن اطلاع‌رسانی کرده همین بوده است: «یک قطره آرامش، یک دنیا لبخند». در بروشور این دارو علاوه بر خاصیت‌های تسکینی، نوشته شده است که حتی ضد سرطان هم هست و حجم تومورهای سرطانی را کوچک می‌کند. علاوه بر اینها مانع متاستاز تومور هم می‌شود. مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ماجرای ورود این دارو را به داروخانه‌ها این‌طور شرح داده است: «ما چندی پیش متوجه شدیم در کشور فرآورده‌ای در داروخانه‌ها توزیع شده است که ظاهرا از عصاره گیاه شاهدانه در آن استفاده شده است.

بلافاصله وارد عمل شدیم و در مطالعاتی که انجام دادیم، مشخص شد که مجوز تولید و توزیع توسط سازمان غذا و داروی ایران تحت عنوان یک فرآورده گیاهی و مکمل بوده و از لیست داروهای تحت کنترل آن‌ها خارج شده بود.» ستاد مبارزه با مواد مخدر که آن دفعه با آلرگارد موافقت کرده بود، این دفعه اعلام کرده است که اگر میزان تی‌اس‌اس (یکی از استفاده‌های طبی شاهدانه) این دارو زیاد باشد، ممکن است نوجوان‌ها را به خودش وابسته کند. بعد هم گفته نیازی نیست که مسکنی با ماده اولیه شاهدانه در داروخانه توزیع شود؛ چراکه سبد دارویی ما از مسکن‌ها زیاد است.

*** نتیجه شایعات درمان کرونا با تریاک
علاوه بر ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری که بیش از یک سال است در تهران مشغول درمان بیماران کرونایی بوده، این‌طور تعریف کرده است: «از آغاز شیوع کرونا، این شایعه که تریاک به درمان کرونا می‌انجامد، با قوت پراکنده شد.» حالا طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح ‌دانشوری تهران می‌گوید: «تریاک درد را می‌اندازد و بیمار نمی‌فهمد که ۸۰ درصد ریه‌اش را کرونا گرفته است.»

او بهبود کرونا با شیره تریاک را هم یک شایعه دانسته که حالا دارد یک‌ساله می‌شود، اما باز باید بی‌خاصیت بودن آن را تکرار کرد. به گفته این پزشک، چند بیمار که با این روش خوددرمانی داشتند، وضعیتشان بدتر شده است. طبرسی اینطور می‌گوید: «حتی بیماری هم داشتیم که با استفاده از این شیوه کرونای شدیدتری گرفت و پس از آن درگیر ترک اعتیاد آن شد. این روش اصلا توصیه نمی‌شود؛ چراکه جدا از همه مشکلات ممکن است این مواد با داروهای دیگر تداخل کرده و وضعیت بیماران را وخیم‌تر ‌کند.»

*** تخت داریم، رمدسیویر نداریم
در کنار خبرهای ضد و نقیض درباره داروهای تریاکی، دیروز زمزمه‌هایی هم درباره کمبود رمدسیویر در رسانه‌ها مطرح شد. جدی‌ترین داروی کرونا تا امروز رمدسیویر بوده است. این دارو در مرحله درگیری ریه به بیمار تزریق می‌شود و می‌تواند از تخریب ریه جلوگیری کند. در حال حاضر، چند شرکت داخلی رمدسیویر تولید می‌کنند، اما پیش از این پزشکان گفته بودند که پایه اولیه این دارو، از هند تامین می‌شود. انفجار کرونا در هند احتمالا منجر به ممنوعیت واردات این ماده اولیه شده است.

دیروز دکتر نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران از کمبود این دارو خبر دادوگفت: «عمدتا در زمینه برخی داروهای تزریقی، از جمله رمدسیویر به دلیل آنکه مصرف افزایشی داشتیم، دچار کمبود شدیم که به شکل موقتی برطرف شد. امروز هم در ستاد استانی جلسه‌ای اختصاصا برای پیش‌بینی نیاز رمدسیویر داریم که با همکاری دوستان سازمان غذا و دارو در دفتر دکتر زالی صحبت خواهیم کرد.» !

به گفته او این روزها اگرچه مشکل تخت و جایابی دیگر وجود ندارد، اما به جز رمدسیویر، در بیمارستان‌ها گزارش‌هایی هم از کمبود سرم وجود داشته است. در این میان حرف های دکتر حریرچی هم چند روز قبل منتشر شده بود که کلا تاثیر داروهای ضد کرونا از جمله رمدسیویر را ناچیز تلقی کرده بود و بدبینان گفته بودند که علت این اظهار نظر ،‌ احتمالا کمبود این دارو در کشور بوده است!

کدخبر: ۳۸۷۳۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر