کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۲۵
تاریخ خبر:

هشدار مهم اپلیکیشن دیوار درباره یک کلاهبرداری

در روزهای گذشته کاربران شبکه اجتماعی خبرهای متفاوتی در شبکه‌های مجازی درباره فیشینگ، بلافاصله پس از انتشار آگهی در سایت دیوار منتشر کردند. روز گذشته روابط عمومی سایت دیوار در واکنش به این کلاهبرداری‌ها توضیح داد که هیچ‌کدام از این پیامک‌ها از سوی دیوار برای آنها ارسال نشده و این‌ها زمینه‌چینی برای کلاهبرداران خارج از فضای این اپلیکیشن و سایت بوده است.

در بیانیه دیوار در توئیتر آمده است: «اخیرا بعضی از کاربران دیوار روشی از کلاهبرداری ‌را تجربه کرده‌اند که با آن آشنا نیستند؛ پس از ثبت آگهی روی دیوار، پیامک جعلی برای‌شان ارسال شده تا برای انتشار یا عدم حذف آگهی‌‌ مبلغی پرداخت کنند و چند ساعت بعد حساب بانکی‌شان خالی شده است. فیشینگ‌ نوعی از کلاهبرداری است که با ساخت درگاه تقلبی بانک، به اطلاعات حساب بانکی دسترسی پیدا می‌کنند و بدون اطلاع کاربر از حساب بانکی‌ برداشت می‌شود.

کاربران در این روش با دریافت یک مسیج جعلی با موضوع سهام عدالت، کارت‌ملی، یارانه و کارت سوخت در دام کلاهبرداران می‌افتند. کاربران دیوار هم شاید مثل کاربران دیگر کسب‌وکارهای اینترنتی گرفتار فیشینگ شوند. گاهی اوقات پس از انتشار آگهی برای شماره تلفنِ کاربر دیوار، پیامی غیر واقعی از سوی کلاهبرداران ارسال می‌شود که حاوی درخواست پرداخت از طریقِ لینک تقلبی است. این پیام نمونه‌ای که می‌بینید، جعلی است.»

بر اساس اطلاعیه سایت دیوار گاه پس از انتشار آگهی با سرشماره‌های ناشناس سرویس پیام کوتاه یا شماره‌های شخصی پیام‌ فیشینگ برای کاربران ارسال می‌شود که نباید به این پیام‌ها اعتماد کرد. همچنین بهتر است در صورت دریافت چنین پیامکی موضوع را با شماره تلفن ۴۳۰۰۰۳۰۰، به پشتیبانی دیوار اطلاع داد تا شماره تلفن و لینک به سرعت فیلتر شود.

بنا بر این اطلاعیه با هماهنگی دیوار و دیگر کسب‌وکارهای اینترنتی با معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، روزانه تعداد زیادی از سرشماره‌های پیامکی و لینک‌های جعلی فیشینگ فیلتر می‌شوند. این فیلترینگ با ترک تشریفات رسمی و در اسرع وقت اتفاق می‌افتد.

در روزهای گذشته گزارش‌های متفاوتی درباره فیشینگ شماره‌های شخصی و بدون هویت در رسانه‌های متعدد اطلاع‌رسانی شده بود. اگرچه پیش از این فیشینگ از طریق سامانه‌های ارسال پیامک انجام می‌شد اما در موج جدید، لینک‌های جعلی پرداخت از سوی شماره‌های شخصی ارسال می‌شود. شمار‌ه‌هایی که به نظر می‌آید بدون هویت و مالک مشخص هستند و واضح نیست که چگونه به دست کلاهبرداران رسیده‌اند.

با این حال به راحتی از طریق فضای مجازی خرید و فروش می‌شوند. به طوری که اگرچه اجرای رمز دوم پویا منجر به کاهش پرونده‌های فیشینگ شده بود اما همچنان کلاهبردارانی پیدا می‌شوند که با دریافت اطلاعات فردی کارت‌های بانکی افراد در لینک‌های جعلی اینترنتی، حساب افراد را تخلیه و آنها را متضرر می‌کنند.

کدخبر: ۳۴۷۳۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    من نمی‌دونم توجه نکردن به این پیام ها آخ ه مگه چقدر آی کیو میخواد فداتون بشم من

  • _user_1569600361

    برای منم اومد که اگه میخواهید آگهیتون حذ ف نشه تا 2 ساعت اینده 2000 تومن واریز کن ید توی این درگاه که من توجه نکرم شانس او ردم