کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۶۶۲
تاریخ خبر:

نهضت آزادسازی کالیفرنیا با حمایت توئیتر فارسی

مدعی پرچمداری استقلال ایالت کالیفرنیا از مردم ایران خواست از این جنبش حمایت‌ کنند. نامه دیروز «رهبر جنبش استقلال‌طلبان کالیفرنیا» خطاب به مردم ایران از آن اتفاق‌هایی بود که می‌توانست حسابی فضای مجازی را تحت تاثیر قرار دهد و این کار را هم کرد، از قضا این عنوان را هم فعالان اغلب اصولگرای توئیتر به مارکوس ایوانز داده‌اند و حسابی خود او و پیامش را تحویل گرفته‌اند. او که گویا خودش ساکن روسیه است در پیامی ویدئویی خطاب به مردم ایران خواسته که استقلال کالیفرنیا از آمریکا را به رسمیت بشناسند.

او در بخشی از پیامش گفت: «این پیامی است از جمهوری آینده کالیفرنیا به مردم جمهوری اسلامی ایران. امروز من نه به عنوان یک آمریکایی بلکه به عنوان یک کالیفرنیایی با شما حرف می‌زنم.» او در ادامه توضیح داده که کشورش (همان کالیفرنیا) جزئی از آمریکای شمالی است و نه ایالات متحده آمریکا چون فرهنگ و پیشینه تاریخی خودش را دارد و نمی‌خواهد بیشتر از این زیر پرچم ایالات متحده باقی بماند.

آقای ایوانز که گویا حالا در خود آمریکا کمتر از توئیتر فارسی شهرت دارد بعد از این حرف رفته سراغ اصل مسئله و گفته: «بسیاری از مردم سراسر جهان دولت آمریکا را به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست ندارند. ما کالیفرنیایی‌ها نمی‌خواهیم این سیاست‌ها به نام ما تمام شود. ما خواهان جدایی از آمریکا هستیم. بنابراین، نیازی به ذکر این نیست که وقتی کالیفرنیا به یک کشور مستقل تبدیل شود، جمهوری کالیفرنیا سیاست خارجی‌اش را خودش، مستقل از خواست واشنگتن تنظیم خواهد کرد. کالیفرنیایی‌ها مردمی صلح‌دوست هستند و با سیاست‌های نظامی و امپریالیستی واشنگتن مخالفند.»‌

او در ادامه از جمعیت ایرانی‌های کالیفرنیا هم مایه گذاشت و گفت: «کالیفرنیا میزبان بزرگ‌ترین جمعیت ایرانی‌هایی است که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند و این مایه افتخار ماست. ایرانی‌های کالیفرنیا بخش مهمی از فرهنگ و هویت ما هستند. کالیفرنیای استقلال‌یافته قادر خواهد بود سیاست‌های خودش را در مسائلی که برای مردم ایران اهمیت دارند تنظیم کند. مسائلی مانند کشور اسرائیل، جنگ داخلی در سوریه، به رسمیت شناخت فلسطین، غنی‌سازی اورانیوم و توسعه انرژی هسته‌ای توسط ایران و حضور نیروهای غربی از آن جمله‌اند.»

بعد هم ادامه داد: «ایران مانند روسیه کشوری مهم است و نقشی راهبردی در اقتصاد جهان دارد. ما مرکزی در روسیه داریم و داشتن مرکزی در ایران هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر مردم ایران اعلام کنند که کالیفرنیا در صورت استقلال به رسمیت شناخته می‌شود، آتشی در کالیفرنیا به‌پا خواهد شد که جهان مثلش را ندیده است.»

دعوت به برپا کردن یک آتش بی‌نظیر در کالیفرنیا همان و شروع کارزار توئیتری در فضای توئیتر فارسی همان. به این ترتیب خیلی از فعالان اصولگرای توئیتر شروع کردند به زبان انگلیسی و با #Calexit توئیت کردن و نشان دادن چراغ سبز به مردم آمریکا. جالب اینکه چهره‌های شناخته شده دنیای واقعی هم در این کارزار شرکت کردند. مثلا محسن رضایی در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «کالیفرنیایی‌ها هم مثل بسیاری از مردم دیگر جهان، قربانی قدیمی ظلم واشنگتن هستند. هزینه کردن مالیات آنها برای نفرت پراکنی در سطح جهان را متوقف کنید. آنها می‌خواهند با پولشان پل بسازند، نه دیوار».

این توئیت بارها از سوی بقیه کاربران همسو بازنشر شد. طبیعتا چهره‌هایی مثل علی‌اکبر رائفی‌پور هم از این قافله عقب نماندند. صفحه‌ای که ادعا می‌کند تنها صفحه رسمی او در توئیتر است و دنبال‌کننده‌های زیادی هم دارد به این هشتگ پیوست و چندین توئیت منتشر کرد. مثلا در توئیتی نوشت: «کالیفرنیا دیگر نمی‌خواهد که در بی‌مسئولیتی داخلی و بی‌پروایی خارجی واشنگتن شریک باشد» و در توئیتی دیگر: «ایالات متحده متفرقه بهتر به تمام مردم دنیا بهتر خدمت می‌کند از جمله مردم خود آمریکا».‌

یاسر جبرائیلی، سردبیر خبرگزاری فارس هم برای این جنبش و هشتگ سنگ تمام گذاشت. او نه تنها اغلب توئیت‌هایی که در این مورد می‌شد بازنشر کرد بلکه خودش هم چندین توئیت منتشر کرد. مثلا در یکی از آنها نوشت: «کالیفرنیا می‌خواهد در میان هرج و مرج کرونا از ایالات متحده جدا شود. جنبش بله کالیفرنیا: زمان آن فرا رسیده است که کالیفرنیا کنترل مرزهای خود را به عنوان یک کشور مستقل پس بگیرد.»

او در توئیتی دیگر هم نوشت: «در صورت جدایی کالیفرنیا، تصور کردن ژنرالانی که از دستورات اشغال کالیفرنیا آن هم به زور، پیروی می کنند، بسیار دشوار خواهد بود.» جبرائیلی همچنین با انتشار سندی اعلام کرد که بیشتر از ۵۱درصد مردم این ایالت خواهان جدایی هستند.اینطور که معلوم است مردم کالیفرنیا اگرچه مدت‌هاست رویای استقلال دارند اما این آقای مارکوس ایوانز خیلی برایشان جدی نیست چراکه منابع انگلیسی زبان درباره او چندان زیاد نیست و حتی توئیت‌هایی هم وجود دارد درباره تعجب مردم کالیفرنیا از داغ شدن اسم او و البته ترند شدن ماجرای جدایی‌شان از ایالات متحده، خیلی از آنها هم بعد از آن شروع به توئیت‌های جدایی‌طلبانه کردند.

*** چرا کالیفرنیا مهم است؟
ایالت کالیفرنیا را اغلب ما با یکی از مهم‌ترین شهرهایش یعنی لس آنجلس و ایرانی‌های مقیم آنجا می‌شناسیم اما این ایالت یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکاست و جدا شدنش برای بقیه آمریکایی‌ها و البته واشنگتن بیشتر شبیه یک شوخی است. درباره ایالت کالیفرنیا این نکته‌ها را بدانید:

* در سال ۱۸۱۸ یک دزد دریایی آرژانتینی به نام «هیپولیت بوچارد» به «مانتری» در کالیفرنیا حمله کرد و بعد از یک ساعت مبارزه و درگیری، پرچم آرژانتین را در این شهر بندری به اهتزاز درآورد، بعدتر در سال ۱۸۵۰ کالیفرنیا به اتحاد ایالات آمریکا پیوست.

* کالیفرنیا با نزدیک به ۴۰میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکاست. این ایالت از نظر وسعت هم پس از آلاسکا و تگزاس، سومین ایالت بزرگ آمریکا محسوب می‌شود. لس آنجلس هم به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای کالیفرنیا بزرگ‌ترین شهر آمریکا پس از نیویورک است.

* اقتصاد کالیفرنیا با بیشتر از ۳ تریلیون دلار (۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰) تولید ناخالص داخلی، بیشتر از هر ایالت دیگری در ایالات متحده آمریکا تولید ناخالص دارد. اگر کالیفرنیا را یک کشور فرض کنیم، پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود یعنی بزرگ‌تر از بریتانیا و فرانسه.

* کالیفرنیا صنعت فناوری اطلاعات و رایانه‌ای بسیار پیشرفته‌ای دارد به‌طوری‌که شرکت‌های اوراکل، سیسکو سیستمز، اینتل، گوگل، یاهو، شرکت ای‌ام‌دی، سان مایکروسیستمز و نیز شرکت رایانه‌ای اپل و شِوران نیز در این ایالت مرکزیت دارند. حتما اسم سیلیکون ولی را به عنوان مهد فناوری اطلاعات جهان شنیده‌اید؛ جایی که به اندازه بسیاری از کشورهای ثروت دانش‌بنیان دارد، این منطقه هم در کالیفرنیا قرار دارد.

* علاوه بر شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات، دو تا از آزمایشگاه‌های فدرال بزرگ آمریکا در این ایالت قرار دارند از جمله آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی.

* نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت این ایالت را اسپانیایی زبان‌ها تشکیل می‌دهند که ریشه آمریکای لاتین دارند. طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۵ جمعیت لاتین تبار این ایالت به شدت در حال افزایش است.
* کالیفرنیا پنجمین تامین‌کننده‌ بزرگ غذا در جهان است.

کدخبر: ۳۱۸۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر