کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۰۶۲
تاریخ خبر:

نقشه ترامپ برای معامله قرن چیست؟

روزنامه هفت صبح | سه‌شنبه‌شب طرح معامله قرن که ترامپ مدت‌ها آن را تبلیغ می‌کرد، از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید در‌حالی رونمایی شد که نتانیاهو شانه به شانه ترامپ ایستاده بود. رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل گفت که معامله قرن طرحی «برد-برد» و برای دو کشور مستقل است. دونالد ترامپ با بیان اینکه «امروز اسرائیل گام بزرگی به سوی صلح برمی‌دارد» درباره محتوای این طرح گفت: «راهکار‌هایی بسیار خوب برای تامین امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ارائه کرده‌ایم.»

*** مفاد اصلی معامله قرن چیست؟
روزنامه القدس العربی، در گزارشی به مفاد بارز این طرح پرداخت و آنها را اینگونه برشمرد:
* ابودیس با مساحتی حداکثر چهارکیلومتر مربع به‌عنوان پایتخت دولت آینده فلسطین
* حاکمیت فوری اسرائیل بر ۳۰درصد کرانه باختری، از جمله دره اردن
* خلح سلاح حماس در نوار غزه و اعلام این منطقه به‌عنوان منطقه عاری از سلاح

* الزام فلسطینی‌ها به شناسایی اسرائیل به‌عنوان دولتی یهودی
* عدم اخراج هیچ اسرائیلی از هیچ شهرکی
* قدس پایتخت بلامنازع اسرائیل است

* هر آنچه خارج از دیوار حائل در قدس قرار دارد، اراضی فلسطینی است
* حل مسئله آوارگان خارج از مرزهای اسرائیل
* در آینده بازگشت آوارگان فلسطینی به اراضی دولت فلسطین ممکن خواهد بود
* ایجاد صندوق پرداخت غرامت به آوارگان

*** چه چیزهایی نصیب اسرائیل شده است
* لغو مدیریت نظامی ‌در قبال شهرک‌نشینان
* لغو تمام قید و بندها در شهرک‌ها در آینده
* حاکمیت اسرائیل بر ۳۰درصد کرانه باختری

* موافقت با حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌ها
* وتوی احتمالی هر قطعنامه‌ای علیه اسرائیل در شورای امنیت
* شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت بلامنازع اسرائیل
* لغو حق بازگشت آوارگان

*** شروط ایجاد دولت فلسطین
* خلع سلاح حماس
* اعلام غزه به‌عنوان منطقه عاری از سلاح
* عقب‌نشینی از حق بازگشت آوارگان

* شناسایی اسرائیل به‌عنوان دولت یهودی
* شناسایی مرزهای جدید اسرائیل
* شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت بلامنازع اسرائیل

*** دولت مجمع‌الجزایر فلسطین
در ادامه این گزارش آمده، براساس نقشه‌ای که ترامپ ارائه داد دولت آینده فلسطین به شکل «مجمع‌الجزایر» است که مرزهای غیر مرتبطی دارد و تونل‌ها و پل‌ها آن را به‌هم وصل می‌کند. در این نقشه، شهر قدس، دره اردن و شمال بحرالمیت ضمن مرزهای دولت اسرائیل قرار داده شده و کرانه باختری و نوار غزه با تونل به‌هم وصل می‌شوند. همچنین اراضی جدیدی به نوار غزه اضافه شده که به داخل منطقه نقب کشیده شده است و در آنجا یک منطقه صنعتی و مسکونی و زراعی قرار دارد.

*** واکنش مقامات فلسطینی چه بود؟
محمود عباس پیش‌تر از طریق یک نامه در جریان طرح ترامپ قرار گرفته بود و حالا برخی رسانه‌ها می‌گویند، بن‌سلمان مامور شد تا رئیس تشکیلات خودگران فلسطین را به تن‌دادن به معامله قرن راضی کند.محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در واکنشی تند به طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه، موسوم به معامله قرن، گفت هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت‌المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست.

همزمان بنیامین نتانیاهو از به رای گذاشتن الحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه به خاک اسرائیل در جلسه یکشنبه آتی دولت این کشور سخن گفته است. عباس عصر سه‌شنبه، ۲۸ژانویه و پس از حضور در جلسه اضطراری کابینه تشکیلات فلسطینی گفت: «ما با این طرح از ابتدا مخالف بوده‌ایم و اکنون هم مخالفیم… هزار بار گفته‌ایم نه، نه، نه.»پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که معامله قرن به فلسطینی‌ها فرصت می‌دهد تا به فکر تشکیل کشور مستقل خود باشند.

آقای ترامپ گفت که این موضوع را با محمود عباس هم مطرح کرده است. وی در رابطه با تشکیل کشور مستقل فلسطینی افزود: «آنها می‌توانند با اسرائیلی‌ها مذاکره کنند و به کشور مطلوب خود برسند. آقای عباس اگر مسیر صلح را انتخاب کنی، قدم به قدم همراه تو خواهیم بود.» محمود عباس همچنین گفت: «آنها از واشنگتن با من تماس گرفتند و من تلفن را جواب ندادم. من گفتم نه و به این نه گفتن ادامه می‌دهم.

ما روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت و باید تبعات ردکردن این(طرح) را تحمل کنیم. مقاومت باید به‌رغم همه اختلافات شدت یابد. همه جوانان باید تشویق شوند. به من گفته شد، برای رفتار احمقانه‌ام بهای سنگینی را خواهم پرداخت. از عمر من خیلی نمانده است و من مثل یک خائن نخواهم مرد. یا مردنم مثل شهدا خواهد بود یا با برافراشته‌شدن پرچم فلسطین بر فراز دیوارهای شهر قدس.

*** محمود عباس کیست؟
محمود عباس(به عربی: مَحْمُود عَبَّاس مکنی به ابومازن) زاده ۱۵نوامبر ۱۹۳۵، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین است. او در ۹ژانویه ۲۰۰۵ به این سمت انتخاب شد و از ۱۵ژانویه همان سال تاکنون به‌عنوان رئیس‌جمهور درحال فعالیت است.وی همچنین بالاترین مقام سیاسی گروه فتح است. او اولین نخست‌وزیر دولت فلسطین است. وی از مارس تا اکتبر ۲۰۰۳ در این سمت بر سر کار بود تا اینکه به علت عدم حمایت آمریکا و اسرائیل و همین‌طور تحریکات داخلی علیه وی، از کار خود کناره گرفت.

محمود عباس قبل از نخست‌وزیر شدن، مسئول مذاکرات «ساف»(سازمان آزادی بخش فلسطین) بود. او بعد از یاسر عرفات تا ۱۱نوامبر ۲۰۰۴ اداره‌کننده کمیته اجرایی «ساف» نیز بود. حمایت از عباس در میان حامیان فلسطینی به‌صورت یکدستی انجام نمی‌شود. بسیاری عکس‌العمل‌های او را نسبت به آنچه بر سر فلسطینی‌ها می‌آید، کافی ندیده و انتقادات زیادی بر کار او دارند.

کدخبر: ۳۰۷۰۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر