کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۲۴۴
تاریخ خبر:

نسخه اصفهانی برای فرار مالیاتی پزشکان

روزنامه هفت صبح | رئیس سازمان امور مالیاتی اصفهان می‌گوید تمام حق ویزیت پزشکان متخلف را به عنوان مالیات ضبط می‌کنند!
«پزشک گرامی، برابر بررسی‌های به عمل آمده مشخص گردید که جنابعالی تا‌کنون در سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی (کارتخوان) تبت نام نکرده‌اید لطفا به آدرس سایت مراجعه کنید. لذا شایسته است جهت جلوگیری از تعلق جرایم مقرر، تا پایان شهریورماه سال جاری در این خصوص اقدام لازم معمول فرمائید. سازمان امور مالیاتی.»

این متن پیامکی است که روز گذشته برای ۷۳ هزار پزشکی که هنوز دستگاه کارتخوان متصل به سازمان مالیاتی را ثبت نکرده‌اند، ارسال شد. بله ۷۳ هزار پزشک هنوز زیر بار مالیات نرفته‌اند و فقط تا اول مهرماه نیز وقت دارند. گویا این بار سازمان مالیاتی کوتاه بیا نیست و پس از چند بار تمدید مهلت پزشکان، اعلام کرده از اول مهر هر پزشکی که زیر بار اتصال به سازمان امور مالیاتی نرود قطعا شامل جریمه خواهد شد. در این میان تند‌ترین موضع گیری را رئیس سازمان امور مالیاتی اصفهان داشته که بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

* در حال حاضر هیچ مشکل زیرساختی نداریم و از ابتدای مهر ماه برای حضور بازرسان در مطب‌های پزشکان حکم صادر خواهد شد، در صورت مشاهده هرگونه اختلافی ۳۰ درصد جریمه و ۲ درصد کارمزد اخذ و تمام هزینه دریافت شده به عنوان درآمد محاسبه خواهد شد. در چنین شرایطی هیچ بخش از مبلغ دریافتی به عنوان هزینه کسر نخواهد شد و مطابق ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم اسامی متخلفان به قوه قضائیه اعلام می‌شود.

* به همراه نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در مطب تعدادی از پزشکان حاضر شدیم و از پزشکانی که ثبت نام کرده بودند تقدیر کردیم و به پزشکانی که به قانون تمکین نکرده بودند هشدار دادیم.

* از ابتدای مهر ماه اگر پزشکی حتی یک روز دیرتر نسبت به ثبت دستگاه در سامانه اقدام کند آن یک روز تأخیر را در محاسبات لحاظ خواهیم کرد و راه‌های متفاوتی برای تشخیص درآمد واقعی مشاغل وجود دارد. کلیه معاملات بانکی پزشک، منشی و خانواده وی از سال‌های قبل و اموال این افراد از طریق سیستم بانکی و ثبتی در دسترس است و برآورد نقدی حاصل از روش‌های میدانی را برای افراد غیر شفاف به کار خواهیم برد.

* پزشکان تا پایان شهریور ماه نسبت به اتصال پایانه به سایت سازمان امور مالیاتی اقدام کنند چرا که پس از آن هیچ بهانه‌ای حتی تأخیر بانک در تحویل کارت‌خوان قابل قبول نیست.

* پیش‌بینی می‌کنم سازمان امور مالیاتی از ابتدای مهرماه دستگاه‌های کارتخوانی را که به سایت سازمان امور مالیاتی وصل نشده باشد غیرفعال خواهد کرد.

* تا روز جمعه حدود ۷۳ هزار پزشک در سراسر کشور فراخوان شدند که از این میان حدود ۱۶ هزار نفر کارتخوانشان را در سامانه ثبت کردند. بر این اساس میزان اقبال پزشکان به این طرح در کل کشور کمتر از ۲۲٫۵ درصد بود. البته تا تاریخ ۱۵ شهریور میزان ثبت کارتخوان ۲۰ درصد بوده است.

*** چه کسی برنده نبرد کارتخوان‌ها می‌شود؟
خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشته ظاهرا به نظر می‌رسد پزشکان تهدید سازمان امور مالیاتی را چندان جدی نگرفته‌اند، چون اگر جدی بودند، بیشتر از ۲۰ درصد مطب‌ها به دستگاه کارتخوان متصل به سامانه امور مالیاتی مجهز می‌شد. اینطور که پیداست تهدیدهای سازمان امور مالیاتی تاکنون چند بار تکرار شده و البته نتیجه‌ای به جز اضافه کردن مهلت پزشکان برای نصب کارتخوان متصل به سامانه امور مالیاتی نداشته.

آنطور که تجربه قبلی تهدیدهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد، این سازمان خیلی دوست ندارد با صنف قدرتمند پزشک شاخ به شاخ شود، چون پزشکان علاوه بر آنکه توان اثرگذاری بر گروه گسترده بیماران در جغرافیای سراسر ایران را دارند و احیانا اعتراضات جدی صنفی آنها، نمود بسیار زیادی دارد، بلکه در مجلس هم فراکسیون قوی‌ای مثل فراکسیون بهداشت و درمان دارند. از سیاست جدید سازمان امور مالیاتی، برخی نهادهای قانونی دیگر هم حمایت کرده‌اند، از جمله نمایندگان غیرپزشک مجلس که می‌گویند باید کشور بر اساس درآمد مالیاتی اداره شود و در مرحله فعلی، نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌ها، جلوی فرار مالیاتی این قشر را می‌گیرد.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره ضرورت استفاده از کارتخوان در مطب پزشکان گفت: در واقع با ملزم کردن پزشکان به استفاده از کارتخوان الکترونیکی می‌توان جلوی فرارهای مالیاتی را گرفت، همچنین ملزم کردن پزشکان به استفاده از کارتخوان به منظور شفاف‌سازی در مراودات مالی و اجرای صحیح قانون مالیات‌های مستقیم نیز موثر است.

*** ماجرا از زاویه پزشکان
دکتر سیامک شایان امین دندان‌پزشک در گفت‌وگو با فرارو در پاسخ به این پرسش که چرا پزشکان زیر بار دریافت کارتخوان برای دادن مالیات نمی‌روند، گفت: «به نظر بنده این یک بحث انحرافی است که در حال حاضر به راه افتاده، اتفاقا من می‌خواهم عکس این موضوع را به شما بگویم، در حال حاضر اکثر پزشکان، یعنی تا آن‌جایی که بنده اطلاع دارم همه در مطب‌های خود کارتخوان دارند.»

این دندان‌پزشک در پاسخ به این پرسش که عده‌ای از پزشکان برای ندادن مالیات از مراجعان خود همواره وجه نقد طلب می‌کنند، این امر تا چه میزان در بین پزشکان شایع است، گفت: «این موضوع را باید به دو بخش تقسیم کنیم، اول اینکه یک‌سری از پزشکان مشهور تهرانی هستند که بیماران زیادی حتی از سراسر کشور به‌آن‌ها مراجعه می‌کنند، درصد چنین پزشکانی بسیارکم است، آن‌ها به دلیل سن وسال بالایی که دارند از همان اول پول نقد از بیماران خود به عنوان ویزیت دریافت می‌کردند.

بنابراین نباید این امر را به کل جامعه پزشکان تعمیم داد، این پزشکان با تجربه به طور کلی با هر تکنولوژی‌ای غریبه هستند و به طور مثال در مطب این اشخاص شما تلویزیون نیز مشاهده نمی‌کنید، در نتیجه آن‌ها همیشه از مراجعان خود پول نقد می‌گیرند. دوم هم اینکه این یک واقعیت است و برخی از پزشکان نیز در مطب‌های خود کارتخوان ندارند و از بیماران خود وجه نقد طلب می‌کنند و این کار را نیز برای ندادن مالیات انجام می‌دهند، اما نکته مهم این است که این امر در بین جامعه پزشکان شایع نیست.»

او در مورد اینکه چرا پزشکان زیر بار دریافت کارتخوان مخصوص سازمان امور مالیاتی نمی‌روند و در این زمینه تنها ۲۰ درصد پزشکان برای دریافت این پوز‌ها ثبت نام کردند، اظهار داشت: «در این بین یک شائبه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه واردات این‌کارتخوان‌ها به صورت انحصاری در دست سازمان امور مالیاتی است و شخص دیگری آن‌ها را در اختیار ندارد، بنابراین خود سازمان امور مالیاتی برای واردات آن‌ها منتفع می‌شود و پزشکان دراین باره معترض هستند.»

کدخبر: ۲۸۱۲۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر