کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۰۶۴
تاریخ خبر:

نسخه‌هایی متفاوت برای ‌درمان کرونا

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | همزمان با شیوع ویروس کرونا اسم داروهایی به گوشمان خورد که تا قبل از آن اصلا از وجودشان خبر نداشتیم و البته جیبمان هم برای شنیدن قیمت آنها آمادگی نداشت مثل همین رمدسیویر معروف یا هیدروکسی کلروکین و تامی‌فلو که یکی‌یکی اسم‌هایشان مطرح شد و بعد از مدتی تقریبا به همان سرعتی که سر زبان‌ها افتاده بودند شروع به فراموش شدن کردند.

اخیرا هم سازمان غذا و دارو و پزشکان عضو کمیته مقابله با کرونا آب پاکی را روی دست همه ما و پزشکان فعال در مراکز درمانی ریختند و گفتند که هیچ‌کدام از داروهایی که تا الان در پروتکل‌های درمانی بوده‌اند تاثیر قطعی در درمان کرونا ندارند.

پس پزشکان، مخصوصا پزشکانی که هر روز با مراجعان سرپایی کرونایی مواجه هستند برای‌ آنها چه داروهایی تجویز می‌کنند. با چند پزشک عمومی و تعدادی از بیمارانی که سابقه ابتلا به کرونا داشته‌اند در این مورد حرف زده‌ایم. گفتن این نکته هم ضروری است که با خواندن این تجویزها به‌هیچ‌وجه نباید به سراغ خوددرمانی و استفاده خودسرانه از داروهایی که اسمشان را می‌بینید بروید.

*** آنتی‌بیوتیک‌های عمومی
پزشکان عمومی به هفت صبح می‌گویند که اغلب بیمارانی که به آنها مراجعه می‌کنند جواب مثبت آزمایش کرونا را در دست ندارند و از طرفی علائم کرونا به‌شدت شبیه انواع بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های باکتریایی است، پس اغلب آنها درمجموعه داروهایی که برای مراجعان تجویز می‌کنند یک نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها را در نظر می‌گیرند. از طرفی با توجه به تحقیقاتی که ماه‌ها پیش روی اثر داروی اریتزومایسین به عنوان یک آنتی‌بیوتیک روی درمان کرونا انجام شده بود، اغلب پزشکان عمومی این نوع از آنتی‌بیوتیک را برای بیماران مناسب می‌دانند.

*** ضدویروس‌های عمومی
پزشکان اغلب در نسخه‌هایشان یک یا دو مدل داروی ضدویروس در نظر می‌گیرند مانند اینترفرون که در اغلب نسخه‌های کرونایی دیده می‌شود. پزشکان عمومی می‌گویند رفتار کرونا تا اندازه‌ای شبیه ویروس‌های هم‌خانواده‌اش است، بنابراین آنها به اثرگذاری داروهای ضدویروس امیدوار هستند. اتفاقا همین موضوع هم باعث شده که بعضی از ضدویروس‌ها مثل همین اینترفرون‌ها تا اندازه‌ای کمیاب و گرا‌نقیمت شوند.

*** کاهش‌دهنده‌های التهاب
حتما غائله‌ای را که درباره تاثیر کورتن‌هایی مثل دگزامتازون بر درمان کرونا راه افتاده بود یادتان هست، همان‌موقع هم اعلام شد که این داروها صرفا برای بیمارانی تجویز می‌شود که سیستم ایمنی بدن آنها در واکنش به حضور ویروس مختل شده و علیه خود بدن عمل کرده و باعث بروز عوارض التهابی شده باشد.

اما بعضی از بیمارانی که مدتی از ابتلایشان می‌گذرد به هفت صبح می‌گویند که پزشکان برای آنها بتامتازون و دگزامتازون تجویز کرده بودند. از آن‌طرف پزشکان به ما می‌گویند که این کار نباید انجام می‌شده، مگر اینکه پزشک تشخیص داده باشد که فرد با اختلال در عملکرد سیستم ایمنی یا همان آلرژی شدید روبه‌رو شده و این موضوع شرایط را برای جولان ویروس بهتر کرده باشد.

*** مسکن‌ها
بدن‌درد شدید، سردرد زیاد و تب از جمله علائم اصلی ابتلا به کرونا هستند، به همین دلیل هم پزشکان حتما در نسخه‌هایشان مسکن تجویز می‌کنند، مخصوصا استامینوفن که علاوه‌بر خاصیت تسکین درد، باعث فروکش کردن تب هم می‌شود. از قضا پزشکان به هفت صبح می‌گویند که مصرف استامینوفن توصیه‌ای است که هیچ پزشکی درباره اثربخشی‌اش شک ندارد و به‌خصوص موقع تب استفاده از آن ضروری است.

*** تقویت‌کننده‌های اشتها
بی‌اشتهایی و مشکلات گوارشی هم از جمله مشکلاتی است که اغلب بیماران کرونایی از آن شکایت می‌کنند، از طرفی مواد غذایی مناسب و مقوی برای بهبود حال بیمار ضروری است، برای همین هم پزشکان در نسخه‌هایشان حتما چند مدل دارو برای تقویت اشتها و بهتر شدن اوضاع گوارشی بیماران در نظر می‌گیرند.

*** مکمل‌ها
حالا می‌رسیم به بخشی از تجویزها که انگار نه فقط پزشکان که تقریبا همه مردم درباره آن اتفاق‌نظر دارند یعنی انواع و اقسام ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که به‌اصطلاح بدن را تقویت می‌کنند. پزشکان در گفت‌وگو با هفت صبح دلیل تاکید همکارانشان بر استفاده از انواع و اقسام ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل زینک یا همان روی را تقویت سیستم ایمنی می‌دانند.

آنها می‌گویند اغلب بیمارانی که عوارض شدید از خود نشان می‌دهند سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته‌اند و باید آن را قوی کرد، البته اغلب آنها هم تاکید می‌کنند که تقویت سیستم ایمنی با استفاده از ویتامین‌ها و انواع مکمل‌ها کاری نیست که بشود یک‌شبه و چندروزه آن را انجام داد و فرد باید در طول بازه زمانی نسبتا طولانی مواد لازم را به بدنش رسانده باشد.

اما به‌هرحال حالا هم رساندن مواد مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی تا اندازه‌ای مفید به نظر می‌رسد. از آن‌طرف تحقیقاتی هم منتشر شده که نشان می‌دهد بین کمبود ویتامین دی و ابتلا به انواع بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی ارتباط مستقیم وجود دارد، بنابراین مکمل‌هایی مثل ویتامین سی، ویتامین دی، روی، ویتامین ای و… پای ثابت نسخه‌های بیماران کرونایی هستند.

*** دمنوش‌های گیاهی
برخی پزشکان هم دیده شده که ارجحیت را به داروهایی با ریشه‌های گیاهی داده‌اند. در واقع در این نسخه‌ها می‌شود ناامیدی پزشکان از داروهای شیمیایی را مشاهده کرد. تجویز آویشن‌ و زنجبیل پای ثابت این تجویزها هستند و به تازگی پزشکانی دیده شده‌اند که شربت جینسینگ را هم در نسخه‌های خود به بیماران کرونایی تجویز می‌کنند. این مجموع مکمل‌های دارویی گیاهی با ابتکارات اطرافیان بیماران در منازل تکمیل می‌شود که دمنوش‌های مختلفی از رازیانه و پونه تا اورگانو و مریم گلی را به بیماران تجویز می‌کنند.

کدخبر: ۳۵۷۰۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر