کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۷۰۷
تاریخ خبر:

نامه عجیب کرمانپور برای اولویت واکسن هنرمندان

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | مدیر روابط‌ عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به همتای خود در وزارت بهداشت؛ یعنی کیانوش جهانپور، درخواست کرده که به هنرمندان زودتر و همزمان با کادر درمان واکسن بزنید! اقدامی عجیب از سوی حسین کرمانپور که با واکنش منفی گسترده‌ای بین کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده، هرچند که خود هنرمندان در محافل خودشان حسابی از آن استقبال کردند.

یک نکته مهم البته این است که در پایان این نامه رونوشتی خطاب به محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل نظام پزشکی نوشته شده. یعنی این احتمال وجود دارد که اگرچه این نامه با سربرگ و مشخصات سازمان نظام پزشکی منتشر شده، اما صرفا دیدگاه مدیرکل روابط‌عمومی آن بوده و نه کل مجموعه سازمان نظام پزشکی و شاید هم یک نوع ذائقه سنجی هماهنگ شده افکار عمومی از سوی نظام پزشکی بوده اما به‌هرحال این اولین‌بار نیست که در روزها و هفته‌های اخیر شاهد یک موضع‌گیری انتقادبرانگیز از سوی مسئولان سازمان نظام پزشکی هستیم.

حدود سه هفته پیش ۹۸ عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، خرید واکسن روسی اسپوتنیک را غیرموجه و خطرآفرین دانستند. درحالی‌که درست چند روز بعد از این موضع‌گیری شتاب‌زده، خیلی از کشورهای غربی، از جمله آلمان هم برای خرید همین واکسن اقدام کردند و جزئیات و نتایج مطالعاتی واکسن اسپوتنیک روسیه در نشریه معتبر پزشکی لانست منتشر شد. این اتفاقات ثابت کرد که اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برای قضاوت درباره واکسن روسی کمی عجله کردند و حالا در فاصله کمی شاهد موضع‌گیری دیگری از سوی این سازمان هستیم که خیلی هوشمندانه به نظر نمی‌رسد.

درواقع سوال اینجاست که چرا باید برای سلبریتی‌هایی عموما با درآمدهای نجومی چه در تزریق واکسن و چه در معافیت مالیاتی نسبت به اقشار دیگر اولویت قائل باشیم؟ آیا سرباز و مرزبان و راننده‌تاکسی و کارمند و کارگری که هر روز در ازدحام جمعیت مترو و اتوبوس مجبور به تردد هستند دیرتر از هنرمندان و سلبریتی‌ها کرونا می‌گیرند؟ یا این قشر متمول بیشتر از سالمندان، افراد دیابتی، بیماران پیوندی، نارسایی کلیوی، بیماری‌های قلبی و … در معرض خطر هستند؟

چه ایده‌ای پشت این استدلال خام و ساده‌‌اندیشانه آقای کرمانپور بوده؟‌ البته او را به عنوان انسان سلیم‌النفس و پزشک زبردستی می‌شناسیم، اما خب ظاهرا ادراک درستی از نفع عموم مردم ندارد. به نظر می‌رسد موجی که در بعد از درگذشت علی‌ انصاریان و مهرداد میناوند شکل گرفت، این مسئول سازمان نظام پزشکی را به اشتباه انداخته است. و شاید الزام ماسک نزدن هنرمندان و البته به شکل مشخصی بازیگران در هنگام نقش آفرینی جلوی دوربین.

*** کرمانپور چه گفته بود؟
در بخش‌هایی از متن نامه حسن کرمانپور به کیانوش جهانپور آمده‌:‌ «یکی از گروه‌های موثر در تامین عملی شعار در خانه بمانیم، تولیدکنندگان برنامه‌های متنوع تلویزیونی و سینمایی کشور هستند. مگر می‌توان به مردم گفت در خانه بمانید، اما برای آنها برنامه‌ای در نظر نگرفت… جهاد امروز هنرمندان کشور در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا، کمتر از کادر درمان نیست… مگر می‌شود در سریال یا فیلمی به ایفای نقش پرداخت، درحالی‌که ماسک بر صورت است؟

بسیاری از داستان‌هایی که امروز این هنرمندان مشغول بازی نقش‌های آن هستند در زمان‌هایی رخ داده که ماسک زدن مرسوم نبوده است. لذا پیشنهاد می‌دهیم، در واکسیناسیون اختیاری، این دست از برنامه‌سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند، همپای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ و سهمیه لازم در نظر گرفته شود.» خود همین هم‌ردیف دانستن هنرمندان با کادر درمان در مبارزه با کرونا زمینه‌ساز دلخوری بعضی از پزشکان و پرستاران و … شده.»

کرمانپور اما در پاسخ به این انتقادات در اینستاگرامش نوشته که منظور کم‌اهمیت جلوه دادن اقدامات کادر درمان نبوده وگرنه خود سازمان نظام پزشکی اقدامات زیادی را برای تسهیل واردات واکسن تاییدشده برای کادر درمان انجام داده است. او در توئیتر هم تلویحا بخشی از انتقادات را قبول کرده و گفته باید متن نامه دقیق‌تر نوشته می‌شد. مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی در توئیت دیگری هم خطاب به یکی از کاربران نوشته:

‌ «در اولویت قراردادن هنرمندان به کادر درمان در تزریق واکسن را تکذیب می‌کنم. نامه را من نوشتم و هنوز زنده‌ام! منظور در نظر گرفتن هنرمندان در سند ملی واکسیناسیون است. تعجب می‌کنم: مردمی که تا هنرمندی می‌میرد غمگسار می‌شوند و تا کسی می‌گوید در نظر باشند تا نمیرند، ناسزایش می‌گویند».

*** واکنش وزارت بهداشت
از مسئولان وزارت بهداشت هنوز کسی واکنشی نسبت به درخواست مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی نداشته، اما علیرضا وهاب‌‌زاده، مشاور رسانه‌ای سابق وزیر بهداشت در پاسخ‌ طعنه‌آمیزی توئیت کرده‌:‌ «سلبریتی محترم. اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفا تقاضای خارج از نوبت نکنید. حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰».

*** نوبت هنرمندان در برنامه ملی واکسیناسیون
بر اساس آنچه چند روز پیش در برنامه ملی واکسیناسیون کرونا اعلام شد، ۴ گروه به‌ترتیب واکسن کرونا دریافت می‌کنند. در فاز اول که از الان شروع شده، کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مقابله با بیماری کرونا که تعداد ‌آنها ۷۰۰ هزار نفر برآورد شده واکسن دریافت می‌کنند. در همین فاز ساکنان و کارکنان مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان جسمی و حرکتی و جانبازان و افراد بسیار پرخطر هم واکسن دریافت می‌کنند که تعداد آنها ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

در فاز دوم که شروع آن از بهار و تا تیرماه ۱۴۰۰ است، افراد بالای ۶۵ سال به‌ترتیب از گروه سنی بالای ۸۵ سال و بعد ۸۰ سال و ۷۵ سال و … به نوبت واکسن دریافت می‌کنند. در همین مرحله افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که یکی از بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج مثل سرطان، بیماری‌ قلبی و … داشته باشند هم واکسینه می‌شوند.

جمعیت این گروه هم ۶ میلیون نفر تخمین زده شده که تا پایان تیرماه واکسن خود را دریافت می‌کنند. در فاز سوم که بازه زمانی مرداد تا آذر ۱۴۰۰ را شامل می‌شود، نوبت به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد که شامل افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای و افرادی که در مشاغل ضروری فعال هستند به‌اضافه آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در صف اول مقابله با کرونا نیستند می‌شود.

در فاز چهارم که زمستان سال آینده به آن می‌رسیم، عموم مردم واکسینه می‌شوند و طبق این برنامه، هنرمندان هم در این گروه جای می‌گیرند، بنابراین سلبریتی‌های عزیز اگر شرایط سنی بالایی ندارند و بیماری زمینه‌ای نداشته باشند باید مثل بقیه مردم تا زمستان ۱۴۰۰ برای دریافت واکسن صبر کنند.

*** اولویت‌بندی در کشورهای‌ دیگر
برنامه‌ای که در کشورهای دیگر برای واکسیناسیون عمومی اعلام شده، تقریبا همه‌جا شبیه همین چیزی است که در ایران می‌بینیم؛ به طور مثال در انگلیس اولویت اول را به کارکنان بخش درمان و خانه سالمندان و افراد بالای ۸۰ سال داده‌اند. بعد به‌ترتیب افراد بالاتر از ۷۰ سال و ۶۰ سال و افرادی که دارای بیماری‌ زمینه‌ای هستند و در نهایت هم نوبت به افراد جوان‌تر می‌رسد. این کشور اعلام کرده تا تابستان سال آینده برنامه واکسیناسیون را به اتمام می‌رساند.

دولت فرانسه اعلام کرده اول اولویت با تمام کارکنان بخش درمان بالای ۵۰ سال است. بعد ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان. سپس همه افراد بالای ۷۵ سال و افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال که بیماری مزمن دارند. شاید یک تفاوت اولویت‌بندی فرانسه با ایران همین باشد که کادر درمان را هم به دو رده سنی بالای ۵۰ سال و کمتر از ۵۰ سال تفکیک کرده که این گروه دوم در اولویت سوم قرار گرفته.

دولت چین به شیوه دیگری عمل کرده و علاوه‌بر کادر درمان، ۹ گروه شغلی را مشخص کرده که در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، از جمله کارکنان حمل‌ونقل عمومی مثل راننده‌ها یا دانشجویانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند و ماموران پلیس و آتش‌نشانی و کارکنان ادارات آب و برق و گاز و … در ژاپن هم اقدام جالبی انجام شده و افرادی که شاخص توده بدنی آنها ۳۰ یا بیشتر باشد (اشخاص دچار چاقی) در کنار افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند در اولویت سوم قرار گرفته‌اند.

در روسیه افرادی که مشغول خدمت اجباری هستند در کنار دانشجویان و کارمندان دولت در اولویت سوم قرار گرفتند و زودتر از آنها البته واکسیناسیون پزشکان و معلمان آغاز شده است. در آمریکا هم بعد از پرسنل درمانی، گروه‌های پرخطر و سالمندان در اولویت‌های ابتدایی قرار گرفته‌اند و خلاصه هیچ‌جای دنیا را ما پیدا نکردیم که گفته باشند هنرمندان چون باید سریال درست کنند زودتر واکسن بزنند!

کدخبر: ۳۷۴۷۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر