کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۷۶۴
تاریخ خبر:

موفقیت برندهای ایرانی در ‌تولید غذای آماده ‌کودکان

روزنامه هفت صبح | ما متعلق به نسلی هستیم که از همان شش ماهگی می‌نشستیم پای سفره و به ما هم از همان چیزی که بقیه خانواده می‌خوردند، می‌دادند حتی یک وقت‌هایی چیزی که بقیه نمی‌خوردند نصیب ما می‌شد تا جایی که قبل از دو سالگی کاملا معلوم بود که جزو دسته خورشت کرفس‌دوست‌ها هستیم یا دشمنان قسم خورده این غذا، شاید بعضی وقت‌ها یک حریره بادام یا فرنی به نام ما درست می‌کردند اما ماجرا بیشتر به کام پدر و خواهر و برادرهای پرشمارمان تمام می‌شد.

اما حالا چند سالی است که از این خبرها نیست. می‌گویند بچه‌های زیر دو سال اصلا نباید لب به نمک و فلفل و روغن بزنند و باید حتما غذای مخصوص به خودشان را بخورند. از آن طرف این تغییر همراه شده با حضور بیشتر زنان در بیرون از خانه و به این ترتیب پای انواع غذاهای آماده کودک به بازار ایران هم باز شده و اگر خانواده‌ها نگران مواد افزودنی بعضی از این محصولات نباشند بعد از چک کردن بودجه‌شان می‌توانند با خیال راحت چند وعده از غذای هفتگی بچه را به سوپرمارکت و فروشگاه بسپرند. این وسط بعضی از برندهای داخلی هم نقش زیادی در باب شدن این محصولات داشتند.

یکی برای خودت، یکی برای بچه
کاله یکی از همان برندهایی است که نقش پررنگی در معرفی غذای آماده کودک داشته. ماجان اسم این بخش از تولیدات کاله است که خیلی محبوب شده تا جایی که بعضی از آدم بزرگ‌ها هم فرنی و حریره بادام‌های ماجان را به عنوان میان وعده می‌خورند. یکی دیگر از رمزهای موفقیت ماجان، تولید و توزیع انبوه آن بود.

تا همین چند وقت پیش غذای آماده کودک را فقط سوپرمارکت‌های لوکس بالای شهر یا خوراکی‌فروشی‌هایی که محصولات خارجی داشتند، می‌فروختند اما کاله این محصول را به کف بازار آورد. یکی دیگر از خوبی‌های غذاهای آماده کودکان کاله این است که ادعا می‌شود بدون مواد نگه‌دارنده و افزودنی ارائه می‌شوند و دلیل اینکه تا اندازه‌ای ماندگار هستند، نحوه بسته‌بندی آنهاست.

‌از شیر خشک تا فرنی
از غنچه انتظار می‌رفت که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین تولید‌کننده‌های شیرخشک خیلی زودتر از این حرف‌ها سراغ تولید غذای آماده کودکان برود اما این اتفاق نیفتاد؛ شاید به دلیل اینکه احساس می‌شد این محصولات بازار ندارند و مادر و پدرها ترجیح می‌دهند برای فرنی که به سرعت آماده می‌شود یا پوره سیب زمینی و هویج پول اضافه ندهند اما گویا اینطور نبوده. به هر حال غنچه هم مدتی است که وارد این حوزه شده؛ البته کمی قبل از آن غذای نیمه آماده کودک تولید می‌کرد.

غذاهایی بر پایه جو دوسر یا بقیه خوراکی‌های خشک که در صورت ترکیب شدن با شیر یا آب برای بچه‌ها قابل استفاده بود اما حالا غنچه فرنی و حریره بادام هم تولید می‌کند. از همه اینها گذشته حجم توزیع محصولات غنچه کمتر از ماجان است اما به نسبت قیمت مناسب‌تری دارد. یک برند کمتر شناخته شده داخلی به نام هپات گون هم برای بچه‌ها سویق تولید می‌کند. سویق ترکیبی ‌ از آرد تفت داده شده گندم و جو و چند غله دیگر است که گفته می‌شود به رشد بچه‌ها کمک می‌کند.

‌ سوپ آلمانی
پا به پای بیشتر شدن اقبال عمومی به غذاهای آماده بچه‌ها، برندهای خارجی بیشتری هم سر و کله‌شان در بازار پیدا شد و طبیعتا وارد‌کننده علاقه بیشتری به واردات و فروش آنها پیدا کردند؛ البته بعضی از آنها مدتی در فروشگاه‌ها بودند و بعد ناموجود شدند اما می‌شود گفت ‌‌حالا بیشترین غذای آماده کودک‌ که هم خارجی باشد و هم در دسترس، متعلق به برند آلمانی هیپ است.

برندی که انواع سوپ‌های خوشمزه‌اش حتی برای بزرگتر‌ها هم جذابیت زیادی دارد. البته اگر شیشه ۱۲۵ گرمی این سوپ‌های کم‌رنگ آنها را سیر کند یا حاضر باشند برای خوردن ۱۲۵ گرم سوپ نخود فرنگی و هویج و سیب زمینی له شده ۴۵ هزار تومان بپردازند. هیپ سوپ مرغ هم دارد که شیشه ۲۲۰ گرمی‌اش ۷۰ هزار تومان است.

گران‌تر از هیپ هم در بازار هست. مثل غذای آماده فروتونیا که ۱۶۰ هزار تومان است. البته این غذا خشک است و خودتان باید بسته ۲۰۰ گرمی آن را با ‌ شیر یا آب ترکیب کنید و به این ترتیب طی وعده‌های بیشتری به بچه بدهید. غذاهای تقویتی اینفترینی که محصول کشور هلند هستند هم گران به نظر می‌رسند، شیشه ۲۰۰ میلی لیتری که به اندازه یک لیوان می‌شود ۵۹ هزار تومان ناقابل.

در کنار همه اینها ببلاک ترکیه‌ای هم هست، یکی از برندهای قدیمی و جا افتاده سرلاک در ایران که غذاهای آماده؟‌ای مثل ترکیب پوره سیب زمینی و هویج و برنج دارد و قیمت شیشه ۱۲۵ گرمی‌اش بیشتر از ۱۴ هزار تومان هم نیست اما گفته می‌شود که مدتی است موجودی ببلاک در بازار خیلی کم شده و اغلب فروشگاه‌ها اعلام می‌کنند که فعلا آن را ندارند.

کدخبر: ۴۰۴۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر