کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۹۷۹
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره ماجرای ممنوعیت ‌ورود ۲۰ گوشی محبوب

وقتی انگشت‌تان برای برقراری یک تماس اضطراری روی عدد ۱۱۵ می‌رود، حتی اگر سیم‌کارت‌تان اعتبار نداشته باشد یا سیگنال‌ها ضعیف باشند، گوشی موبایل باید این تماس را با عنوان تماس اضطراری به مرکز اورژانس متصل کند. اصل و قاعده کار این است اما حالا مشخص شده تعدادی گوشی موبایل معروف و پرفروش قادر نیستند همین کار ساده را انجام دهند و برای همین ورودشان به کشور با تصمیم سازمان تنظیم ارتباطات و مقررات رادیویی ممنوع اعلام شده است.
فهرستی که در نامه رگولاتوری به آن اشاره شده، از حدود ۲۰ تا گوشی موبایل تشکیل شده است. ۹ تا از این گوشی‌ها متعلق به برند شیائومی هستند، شش تا توسط برند ریلمی ساخته شده‌اند و سه تا گوشی هم از برند مشهور نوکیا در آن دیده می‌شود. رگولاتوری می‌گوید در این گوشی‌ها وقتی شماره تماس اضطراری را می‌گیرید، تماس به شماره جهانی ۱۱۲ متصل می‌شود که چون در ایران این شماره ۱۱۵ است، به ‌هیچ‌جا وصل نمی‌شود. یک ایراد فنی که فعلا به ممنوعیت ورود این گوشی‌ها منجر شده است.
بررسی‌ها نشان می‌‌دهد مشکل برقراری تماس با شماره‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۲۵ و ۱۱۵ پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران رخ داده و چون به خاطر تحریم‌ها شرکت‌های تولیدکننده موبایل از داشتن دفتر و نمایندگی رسمی در کشور منع شده‌اند، محصولات آنها با مقررات خاص کشور سازگار نیستند. یکی از مقررات رگولاتوری برای صدور مجوز واردت گوشی‌ها همین مسئله است. اینکه شماره ۱۱۵ را در مواقع اضطراری، حتی وقتی آنتن‌دهی ضعیف است و مشترک اعتبار مکالمه ندارد، بگیرید و به‌عنوان مثال بتوانید با کارشناس اورژانس گفت‌وگو کنید.
Poco X3 و Redmi Note 10 معروف‌ترین گوشی‌هایی هستند که در فهرست رگولاتوری اسم‌شان آمده است. نام آنها را در فهرست گوشی‌های پرفروش بازار ایران هم می‌توان دید. Poco X3 حدود چهار، پنج میلیون تومان قیمت دارد و Redmi Note 10 حدود پنج، شش میلیون تومان قیمت دارند. نوکیا ۳٫۴ با قیمت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و نوکیا ۵٫۴ با قیمت چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم چنین سرنوشتی خواهند داشت. همه‌شان گوشی‌هایی ارزان به‌حساب می‌آیند که به‌همین دلیل شاهین بخت روی شانه‌هایشان نشسته‌ است و با اقبال مشتریان ایرانی روبه‌رو هستند. در شرایطی که برای خرید یک گوشی قابل قبول از نظر فنی باید حدود پنج تا ۱۰ میلیون تومان پول خرج کرد، این گوشی‌ها برای خریداران، فروشندگان و واردکنندگان حکم کیمیا را پیدا می‌کنند. از همه بدتر اینکه چنین قانونی، به‌نفع سامسونگ تمام خواهد شد و بازار را بدون رقیب دو دستی تحویل آنها می‌دهد. انجمن واردکنندگان موبایل به همین دلیل نامه نوشته و خواسته رگولاتوری در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

کدخبر: ۴۰۲۹۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر