کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۳۱
تاریخ خبر:

چه‌ کسی اینترنت را ارزان‌تر ‌می‌فروشد؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | مقایسه قیمت بسته‌های اینترنت ثابت ADSL در پنج اپراتور شاتل، مخابرات، آسیاتک، های‌وب و پارس‌آنلاین. ‌

موقع انتخاب اپراتور اینترنت دست و پایتان را گم نکنید! تنها کافی است چند فاکتور مهم را بررسی کنید تا بتوانید سراغ بهترین اپراتور بروید. مهمترین فاکتور، پوشش اپراتورها است. برای این کار می‌توانید بعد از مراجعه به سایت اپراتورها، شماره تلفن منزل خود را وارد کنید تا ببینید منطقه شما قابلیت اتصال به اینترنت اپراتور مورد نظرتان را دارد یا نه؟ بعد از گرفتن جواب مثبت، باید به فکر هزینه‌ها باشید.

هزینه راه‌اندازی اینترنت ADSL روی خط تلفن شما به جای خود اهمیت دارد، اما مورد مهمتر، هزینه بسته‌های اینترنت اپراتور است. چراکه راه‌اندازی اولیه اینترنت تنها یک بار برایتان هزینه می‌تراشد، اما در روزهای آینده، مدام باید فکری به حال قیمت بسته‌های اینترنت بکنید. در این گزارش هزینه بسته‌های اینترنت در پنج اپراتور پرطرفدار شاتل، مخابرات، آسیاتک، های‌وب و پارس‌آنلاین را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم کدام اپراتور خوش‌حساب‌تر هستند.

باید توجه داشته باشید که علاوه بر بررسی امکان خرید اینترنت روی خط تلفن شما، هزینه راه‌اندازی و قیمت بسته‌های اینترنت باید کیفیت خدمات اپراتورها را هم مدنظر قرار دهید. این مورد با توجه به تعداد شکایات ثبت شده علیه هر اپراتور قابل بررسی است که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس قرار دارد.

*** رتبه اول؛ های‌وب

های‌وب در بین اپراتور‌های اینترنت ADSL ارزان‌ترین بسته‌ها را برای کاربرانش ارائه می‌کند. این بسته‌ها برای سرعت‌های پایین صرفا در قالب اینترنت یک ماهه ارائه می‌شوند و برای سرعت‌های بالای چهار مگابیت بر ثانیه، کاربران حق انتخاب بسته‌های یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله را دارند. ترافیک سایت‌های داخلی برای این اپراتور نیم‌بها محاسبه می‌شوند. برای مثال در بسته یک ماهه با سرعت هشت مگابیتی، ۲۱۰گیگابایت ترافیک بین‌الملل ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند به جای آن از ۴۲۰گیگابایت ترافیک داخلی استفاده کند. همچنین اگر ترافیک بسته قبل از زمان تعیین شده تمام شود، کاربر می‌تواند حجم اضافه با قیمت هر گیگابایت دو هزار تومان بخرد که نسبت به قیمت بسته‌ها خیلی بالاتر در نظر گرفته شده است.

قیمت بسته‌های اینترنت با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت، تقریبا ۸۵۷تومان به ازای هر گیگابایت ترافیک بین‌المللی محاسبه شده که خیلی پایین‌تر از بسته‌های اینترنت دیگر اپراتور‌ها است. برای مثال بسته یک ماهه ۱۴گیگابایتی این اپراتور با سرعت ۵۱۲کیلوبیت بر ثانیه، ۱۲هزار تومان فروخته می‌شود. هرچه سرعت بالاتر برود، حجم بسته‌ها بیشتر شده و قیمت تمام شده هر گیگابایت ترافیک ارزان‌تر محاسبه می‌شود. طوری که قیمت هر گیگابایت اینترنت بین‌المللی برای کاربران سرعت ۱۶مگابیتی به رقم ۷۸ تا ۱۵۲تومان می‌رسد. نرخ ۷۸تومان برای هر گیگابایت مربوط به بسته یک ساله است که با ترافیک ماهانه ۸۴۰گیگابایتی، ۷۸۷هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. مجموع حجم این بسته به بیش از ۱۰ترابایت می‌رسد.

*** رتبه دوم؛ آسیاتک

بسته‌های اینترنت آسیاتک در سه گروه نقره‌ای، برنزی کم‌حجم و برنزی پرحجم دسته‌بندی می‌شوند. بسته‌های نقره‌ای شرایط بهتری نسبت به بقیه دارند، اما قیمتشان بالاتر است. باید توجه داشته باشید که این بسته‌ها با وجود قیمت بالاتر، صرفه اقتصادی بیشتری دارند. برای مثال کاربران اینترنت هشت مگابیت بر ثانیه، اگر بسته نقره‌ای یکساله انتخاب کنند، برای ۲۱۰گیگابایت ترافیک ماهانه، باید ۸۱۰هزار تومان هزینه کنند که در نهایت قیمت هر گیگابایت می‌شود ۳۲۱تومان.

در صورتی که بسته برنزی پرحجم، با ترافیک ماهانه ۴۰گیگابایت حدود ۵۴۰هزار تومان قیمت دارد و هزینه هر گیگابایت اینترنت در این بسته هزار و ۱۲۵تومان محاسبه شده که سه برابر هزینه بسته نقره‌ای است. آسیاتک حجم ترافیک داخلی کاربرانش را دو برابر بین‌المللی در نظر می‌گیرد.

قیمت بسته‌های اینترنت آسیاتک طوری در نظر گرفته شده که برای کاربران اینترنت ۵۱۲کیلوبیت بر ثانیه، هر گیگابایت ترافیک بین هزار و ۲۲ تا هزار و ۱۳۳تومان خرج دارد. مثلا بسته نقره‌ای ۵۱۲کیلوبیت یک‌ماهه با ترافیک ۱۵گیگابایت،۱۷هزار تومان فروخته می‌شود. این رقم برای کاربران اینترنت پرسرعت ۱۶مگابیتی به حداقل ممکن می‌رسد که رقمی حدود ۲۵۷ تا ۲۸۵تومان به ازای هر گیگابایت ترافیک بین‌المللی است. مثلا بسته سالانه با ترافیک ۴۲۰گیگابایت در ماه، یک میلیون و ۲۹۶هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. مجموع ترافیک این بسته به پنج ترابایت می‌رسد و قیمت هر گیگ اینترنت بین‌الملل در آن ۲۵۷تومان است.

*** رتبه سوم؛ مخابرات

شرکت مخابرات بسته‌های اینترنت را در دو قالب کم‌حجم و پرحجم دسته‌بندی کرده است. این بسته‌ها هر کدام در قالب یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله فروخته می‌شوند. هرچه مدت زمان بسته بیشتر باشد، قیمت آن کمتر می‌شود. برای مثال در سرعت ۵۱۲کیلوبیت، قیمت بسته‌های اینترنت یک ماهه، حدود هزار و ۲۰۰تومان به ازای هر گیگابایت محاسبه شده و در بسته یک ساله این رقم به هزار و ۱۰۰تومان به ازای هر گیگابایت کاهش پیدا می‌کند.

برای سرعت ۱۶مگابیت، بسته‌های کوتاه مدت یک ماهه تقریبا ۴۰۲ تا ۴۵۷تومان قیمت دارد. اگر از سایت‌های داخلی استفاده بیشتری می‌کنید، احتمالا اینترنت مخابرات برایتان گزینه بهتری باشد. چراکه این اپراتور حجم اینترنت داخلی را چهار برابر اینترنت بین‌المللی در نظر می‌گیرد. در طرف مقابل اگر بیشتر اهل گشت‌زنی در سایت‌های خارجی هستید، در صورت انتخاب اپراتور اینترنت مخابرات، ممکن است با مشکل مواجه شوید. چراکه در چنین حالتی حجم بسته شما زودتر تمام خواهد شد و باید باقی ماه را با حداقل سرعت اینترنت سپری کنید.

*** رتبه چهارم؛ شاتل

شاتل بسته‌های اینترنت ADSL خود را در سه قالب نقره‌ای، برنزی کم‌حجم و برنزی پرحجم دسته‌بندی می‌کند. بسته‌های نقره‌ای در اولویت خدمات پشتیبانی هستند و امتیاز‌های خاصی نسبت به بسته‌های برنزی دارند. اینترنت شاتل بر خلاف دیگر اپراتور‌های اینترنت ثابت، محدودیت زمانی ندارند. برای مثال اگر شما یک بسته ۶۰گیگابایتی از شاتل بخرید، هر زمان که خواستید می‌توانید از آن استفاده کنید. این مورد باعث شده تا لازم نباشد آخر ماه به فکر حجم باقی مانده از بسته‌تان باشید و در هر زمانی که بخواهید می‌توانید اینترنت خریداری شده را استفاده کنید.

حجم ترافیک سایت‌های داخلی در این بسته‌ها دو برابر ترافیک بین‌المللی تعریف شده‌اند. مثلا اگر بسته ۲۰گیگابایتی اینترنت بین‌الملل از شاتل بخرید، دو برابر این مقدار یعنی ۴۰گیگابایت برای بازدید از سایت‌های داخلی حجم به شما اختصاص داده می‌شود.

قیمت بسته‌های اینترنت شاتل برای سرعت ۵۱۲کیلوبیت، حدود هزار و ۲۰۰تومان به ازای هر گیگابایت است. این هزینه برای اینترنت پرسرعت ۱۶مگابیتی به ۲۸۵تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت بین‌المللی کاهش پیدا می‌کند. برای مثال بسته ۳۵۰گیگابایتی اینترنت شاتل، ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد.

در اغلب اپراتورها هرچه سرعت بالا می‌رود، حجم بسته‌ها افزایش پیدا می‌کند و قیمت تمام شده هر گیگابایت ترافیک، ارزان‌تر محاسبه می‌شود، اما در بین بسته‌های شاتل این قاعده ثابت نیست. طوری که بسته‌های اینترنت دو مگابیت بر ثانیه، صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سرعت سه مگابیت بر ثانیه دارند. چراکه هر گیگابایت اینترنت با سرعت دو مگابیت، ۹۵۳تومان محاسبه می‌شود و این رقم برای اینترنت با سرعت سه مگابیت، هزار و ۱۷۳تومان است.

*** رتبه پنجم؛ پارس‌آنلاین

پارس‌آنلاین برای کاربران اینترنت‌های کم‌سرعت، بسته پرحجم ارائه نمی‌کند. برای همین کسانی که از اینترنت کمتر از چهار مگابیت بر ثانیه این اپراتور استفاده می‌کنند، هزینه اینترنت تا حد زیادی سرسام‌آور است! به همین خاطر پارس‌آنلاین رتبه آخر را در این بررسی به خود اختصاص داده است. برای مثال هزینه یک گیگابایت ترافیک بین‌المللی برای کاربران سرعت ۵۱۲کیلوبیت، حدود دو هزار و ۱۴۵ تا دو هزار و ۳۳۳تومان است که تقریبا دو برابر دیگر اپراتور‌ها است. یک بسته اینترنت سه ماهه با سرعت ۵۱۲کیلوبیتی و ترافیک ۱۲گیگابایت، حدود ۲۸هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت بسته‌های اینترنت برای کاربران سرعت‌های بالای چهار مگابیت شرایط بهتری دارد. دست کاربر هم برای انتخاب بین بسته‌های مختلف کم‌حجم و پرحجم بازتر است. آن‌هایی که اینترنت ۱۶مگابیتی می‌خرند، برای هر گیگابایت ترافیک بین‌المللی بین ۲۴۳ تا ۲۷۰تومان هزینه می‌کنند. برای مثال بسته یک ساله اینترنت ۱۶مگابیتی پارس‌آنلاین در مجموع شش ترابایت ترافیک بین‌المللی دارد و یک میلیون و ۴۵۸هزار تومان قیمت گذاری شده است. این یعنی هزینه هر گیگابایت این بسته ۲۴۳تومان محاسبه می‌شود. باید توجه داشته باشید که ترافیک سایت‌های داخلی برای این اپراتور نیم‌بها محاسبه می‌شود. به این معنا که به جای شش ترابایت اینترنت بین‌الملل، می‌توانید از ۱۲ترابایت اینترنت داخلی استفاده کنید.

پارس آنلاین مثل اپراتور‌های موبایل، حجم شبانه هم برای برخی از بسته‌هایش در نظر گرفته که برای کاربران عادی شاید گزینه مناسبی نباشد، چراکه آنها بدون استفاده از حجم شبانه، باید هزینه آن را که روی بسته محاسبه شده پرداخت کنند. در طرف مقابل آن‌هایی که دانلود‌های حجیم دارند می‌توانند از بسته‌های شبانه برای دانلود استفاده کنند، چراکه هزینه ترافیک شبانه نسبت به ترافیک عادی ارزان‌تر در نظر گرفته می‌شود.

کدخبر: ۳۱۳۱۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر