کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۱۲۷
تاریخ خبر:

مقایسه برندهای مختلف کره بادام زمینی

روزنامه هفت صبح | کلمه کره برای خیلی از کسانی که ترس از افزایش وزن دارند ترسناک است اما اگر سری به باشگاه‌های بدنسازی زده باشید حتما دیده‌اید که روی میز اغلب مربی‌ها یک شیشه کره بادام زمینی جا خوش کرده، در واقع این یکی با آنچه ما در ذهنمان درباره کره حک شده تفاوت زیادی دارد و نه تنها یک خوردنی سالم و سرشار از پروتئین محسوب می‌شود بلکه تا اندازه زیادی هم رژیمی است و کالری چندانی ندارد. برندهای مختلفی هم آن را تولید می‌کنند و به لطف افزایش عجیب قیمت دلار و گران شدن کره‌های بادام زمینی خارجی چند سال است تولید کننده‌های وطنی هم پا پیش گذاشته و کره بادام زمینی مرغوب تولید می‌کنند.

‌کره بادام زمینی جیف
کره بادام زمینی جیف Jif یک برند آمریکایی و در واقع معروف‌ترین شرکت تولید کننده کره بادام زمینی در جهان است که توسط شرکت The J.M Smucker ساخته شده و این برند را در سال ۲۰۰۱ از شرکت Procter & Gamble خریداری کرد، در سال ۱۹۹۵ شرکت Procter & Gamble کره بادام زمینی بیگ تاپ را از ویلیام تی یانگ خریداری کرد و برای رقابت با اسکیپی و پیتر پن نام تجاری آن را تغییر داد، شرکت P&G نام برند کره بادام زمینی خود را Jif گذاشت و از روغن‌های غیر از روغن بادام زمینی برای فرآیند هیدروژناسیون خود استفاده کرد و ترکیب آن را با اضافه کردن شکر، شیرین کرد.

برند جیف کره بادام زمینی ترد و کرمی را در سال‌های ۱۹۵۸ به بازار عرضه کرد و در سال ۱۹۷۴ اکسترا کرانچی را به محصولاتش اضافه کرد و در سال ۱۹۹۱ یک نوع کره بادام زمینی با سدیم کم و شکر کمتر را به بازار معرفی کرد. برند جیف Jif از سال ۱۹۸۱ در آمریکا به‌عنوان یک نام تجاری معتبرو پیشرو در زمینه کره بادام زمینی به حساب می‌آید. تمام انواع کره بادام زمینی جیف با تاسیساتی در شهر کنتاکی که بزرگترین تاسیسات تولید کره بادام زمینی در جهان است تولید می‌شود.

این برند ۱۰ نوع مختلف کره بادام زمینی را در جهان عرضه می‌کند؛ مثل، کرمی معمولی، کرانچی، امگا ۳، کم چربی، کِرمی، کم سدیمِ عسلی و ترکیب این چند نوع با یکدیگر.همه اینها را گفتیم اما بدانید و آگاه باشید که اگر سراغ این برند خارجی رفتید که همه جا هم پیدا نمی‌شود باید خودتان را برای قیمت بالای آن آماده کنید. این محصول در بازار ایران اغلب در بسته بندی ۴۵۴ گرمی موجود می‌باشد و قیمت آن از حدود ۱۱۸۰۰۰ تومان شروع می‌شود و با توجه به تنوعی که دارد تا ۱۶۰٫۰۰۰ تومان و حتی بیشتر هم بالا می‌رود.

کره بادام زمینی تیاور
حالا که درباره معروف‌ترین کره بادام‌زمینی جهان گفتیم می‌رویم سراغ نمونه‌های داخلی. یکی از تولید کننده‌های مطرح کره بادام زمینی در ایران تیاور است. این کسب و کار در آذر ۹۹ با تلاش یک زوج ایرانی ساکن گیلان راه‌اندازی شد، کسب وکاری دوست دار محیط زیست که با رویکرد تجارت منصفانه متولد شد. تیاور با رسالت توسعه اشتغال روستایی و احیاء جنگل‌های هیرکانی پا به عرصه وجود گذاشت و با هدف تولید محصولات محلی و احیاء جنگل‌های هیرکانی از طریق درآمد حاصل از این چرخه قصد دارد یک الگوی تجارت منصفانه در ایران را ایجاد کند.

کره بادام زمینی خالص تیاور به صورت کرمی ارائه می‌شود، مدتی محصول کره بادام زمینی و عسل طبیعی هم به محصولات این کسب و کار اضافه شد که با توجه به تحقیقات بازار و رویکرد مشتریان برای استفاده از ترکیب عسل و کره بادام زمینی در هنگام مصرف، تولید این محصول فعلا متوقف شده است. قیمت کره بادام زمینی خالص تیاور برای وزن ۳۵۰ گری ۸۴۰۰۰ تومان و وزن ۵۰۰ گرمی ۹۹۰۰۰ تومان است.

کره بادام زمینی پولادین
این برند متعلق به شرکت نیکا ارگانیک امید است اما متاسفانه به‌رغم سرچ مفصل در گوگل، این شرکت فاقد سایت رسمی بود تا بتوانیم سابقه و داستان این برند رو برایتان روایت کنیم. و اغلب محصولات این برند در دیجی کالا و سایر پلتفرم‌های فروش محصولات غذایی در دسترس است و کمتر در فروشگاه‌های فیزیکی رویت شده است.

این محصول دارای سه نوع کره بادام زمینی است، کره بادام زمینی نچرال، کرانچی و کلاسیک در بازار موجود است. ظرف این محصول شیشه‌ای است و درب فلزی دارد و فاقد پلمب سیل می‌باشد، ظاهر بسته بندی این محصول به نسبت سایر کره بادام زمینی‌های شرکتی دارای کیفیت و زیبایی بیشتری است اما شیشه‌ای بودن آن ریسک شکستن در ارسال را بالا می‌برد و عملا امکان ارسال پستی آن وجود ندارد.

انواع‌کره بادام زمینی دکتر بادام
این شرکت ۴ مدل کره بادام زمینی دارد، کره بادام زمینی معمولی، کرانچی، بدون شکر و کره بادام زمینی با عسل. جالب توجه است جدول غذایی مدل بدون شکر آن قند را ۱٫۴۵ گرم درج کرده است در حالی‌که کره بادام زمینی خالص فاقد قند است. این محصول در ظرف پلاستیکی با چاپ سیل رنگی انجام شده که امکان مصرف مجدد را به مصرف کننده نمی‌دهد و به دلیل کوچک بودن ظرف اغلب این بسته بندی در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نمی‌گیرد و با توجه به حجم تولید این شرکت، پسماند باقی مانده از این محصول در طبیعت، خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد دکتر بادام کوچکترین بسته بندی‌های موجود در بازار ایران و جهان را دارد، البته شاید ساشه‌های این شرکت برگرفته از نمونه‌های خارجی باشد اما به هر تقدیر به نظر می‌رسد رویکرد و استراتژی این شرکت در ارائه محصولات با حجم کم، فروش محصول به اقشار متنوع جامعه را دارد، لیکن نکته قابل تامل این است که اصلا جنبه محیط زیستی این محصول در طراحی آن در نظر گرفته نشده است و حجم زباله تولیدی محصولات این شرکت بسیار زیاد است مخصوصا در محصول‌های ساشه‌ای یک روزه.

کره بادام زمینی شیررضا
این شرکت از سال ۱۳۴۲ در فضای کارگاهی راه‌اندازی شده و در سال ۱۳۷۷ توسط پسر بزرگ این خاندان ملقب به شیررضا توسعه یافته است، تولید این محصول در شهر یزد انجام می‌شود و تجربه تولید انواع مختلف کره و ارده را در سابقه خود دارد. این شرکت شش نوع کره بادام زمینی دارد، ساده، کرانچی، نمکی، و بدون نمک و شکر، عجیب است که در سایت دیجی کالا، مدل بدون شکر و نمک آن در جدول ارزش غذایی قند درج شده است.

به نظر می‌‌رسد این اشتباه دیجی کالا باشد. این شرکت برای بسته بندی محصولات خود از ظرف و درب پت استفاده می‌کند که هر محصول رنگ درب آن متفاوت است. اغلب این بسته‌بندی‌ها در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نمی‌گیرند. و با توجه به حجم تولید این شرکت، پسماند باقی مانده از این محصول در طبیعت، خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

نکته مهم درباره کره‌های فوری
ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که ترجیح می‌دهید کالاهای صنعتی استفاده نکنید و در این مورد هم فروشگاه‌هایی که بادام زمینی را پیش روی خود مشتری چرخ کرده و تبدیل به کره می‌کنند برایتان جذاب‌تر باشند اما موضوع حائز اهمیت در این فروشگاه‌ها، کیفیت بادام زمینی است که تبدیل به کره می‌شود. اگر در این فروشگاه‌ها شما بادام زمینی را خودتان به مغازه دار بدهید بسیار عالیست اما صرف اینکه بادام زمینی در حضور شما گرفته می‌شود نشان از کیفیت بالای آن نیست، درست است که مواد افزودنی، نمک و شکر ندارد.

اما شما هیچ اطلاعی از سابقه بادام زمینی که استفاده می‌شود ندارید، آیا این بادام زمینی تازه است، آیا محصول با کیفیتی است، آیا وارداتی است، آیا کهنه است و….. بنابراین در مواجهه با این فروشگاه‌ها باید منطقی بود و صرف کره گیری در حضور شما ملاک کیفیت نیست و در موارد بسیاری به دلیل نبود نظارت بر این فروشگاه‌ها ممکن است آنها از بادام زمینی‌های برگشتی بخش صنعتی یا صادرات استفاده کنند که بی‌کیفیت بوده یا حتی ایراداتی مثل کپک دارد.

کدخبر: ۴۳۶۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر