کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۰۶۵
تاریخ خبر:

معمای واکسن روسیه و دختران پوتین

روزنامه هفت صبح | یک: به فاصله چندروز از اعلام رسمی ساختن واکسن کرونا توسط روسیه، کارایی و اثربخشی آن به محل مناقشه تبدیل شده. دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پروفسور الکساندر چوچالین، رئیس شورای اخلاق پزشکی روسیه در اعتراض به اعلام زودهنگام ساخت واکسن بدون انجام آزمایش‌های ضروری، استعفا داده. یعنی گروهی از رسانه‌های غربی اینطور تفسیر کردند که با این استعفا، واکسن روسیه بی‌اعتبار شده است.

پیش از این البته بعضی کارشناسان مدعی شده بودند که واکسن اسپوتنیک۵ روسیه اگر از سایر واکسن‌های درحال ساخت جهان عقب‌تر نباشد، جلوتر هم نیست. دولتمردان این کشور اما با جدیت این فرضیه را رد می‌کنند و وزیر بهداشت روسیه اعلام کرده، اولین محموله از این واکسن ظرف دوهفته آینده آماده مصرف خواهد بود. حتی قیمت صادراتی این واکسن را هم اعلام کردند که حداقل ۱۰دلار برای هر دوز خواهد بود.

البته گفته شده که این قیمت مربوط به محموله نخست این واکسن است و در آینده کاهش پیدا می‌کند. یکی از مسئولین روسی هم در مصاحبه با یک برنامه تلویزیونی این کشور اعلام کرده، تولید قیمت مناسب واکسن کرونا از ماه نوامبر(سه‌ماه آینده) شروع می‌شود و واکسیناسیون کل مردم روسیه بین ۹ تا ۱۲ماه طول خواهد کشید(روسیه حدود ۱۴۵میلیون نفر جمعیت دارد).

* دو: پیش از این پوتین اعلام کرد که واکسن کرونا روی یکی از دختران او هم تست شده. رئیس‌جمهور روسیه توضیح داده بود که پس از تزریق واکسن دمای بدن دخترش تا ۳۸درجه افزایش پیدا کرده و بعد به ۳۷درجه کاهش یافته و آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا در بدنش بالا رفته. آخر هفته‌ای که گذشت هم فیلمی که در آن ادعا شده بود از لحظه تزریق واکسن به دختر پوتین است، منتشر شد. حتی محمود عباس‌زاده، نماینده مشکین در مجلس شورای اسلامی هم در توئیتی نوشت که پوتین با این کار برای تقویت اعتماد عمومی تدبیر کرده.

با این‌حال در مورد صحت این ویدئو تردیدهای جدی وجود دارد. دلیلش هم این است که پوتین همیشه هویت دخترانش را مخفی کرده و مشخص نیست این تصویر هم از دختر او باشد. یعنی اساسا تا همین چند وقت پیش هیچ عکسی از دختران او موجود نبود. اوایل تیرماه امسال یک میلیاردر روسی که با پوتین دوستی نزدیکی دارد، تصاویری از دورهمی‌های خانوادگی‌شان را با حضور دختران پوتین در سال‌ها پیش منتشر کرد.

قبلا اما جسته‌گریخته اطلاعات محدودی درباره دو دختر رئیس‌جمهور روسیه منتشر شده بود. یک دلیلی که باید در مورد صحت این فیلم واکسن زدن دختر پوتین تردید داشته باشیم، این است که با توجه به اطلاعات منتشرشده دختران پوتین احتمالا بالای ۳۰سال سن دارند و دختری که در این کلیپ واکسن تزریق می‌کند با این سن و سال فاصله محسوسی دارد.

* سه: یک سوال اساسی این‌روزهای مردم ایران این است که اگر تصور کنیم واکسن روسیه اثربخشی لازم را هم دارد، چه زمانی به‌دست ایران خواهد رسید؟ کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با عصر ایران، پاسخ این سوال را اینطور داده‌:‌ «آن چیزی که اخیرا در روسیه به‌عنوان واکسن کرونا از آن رونمایی شد، با اطلاعاتی که ما داریم مرحله اول مطالعات بالینی را طی کرده و لذا نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

درحال حاضر حداقل شش‌ واکسن در دنیا شامل سه واکسن در چین و سه واکسن در اروپا و آمریکا تا مرحله سوم مطالعات بالینی را طی کرده‌اند. مطالعات واکسن کرونا در این کشورها به‌نوعی جلوتر از واکسن تهیه‌شده روسی هستند ولی درمجموع اگر مستندات نهایی درمورد هرکدام از واکسن‌ها که تهیه شود، نشان‌دهنده این باشد که استفاده از آن عوارضی نداشته یا با کمترین عوارض می‌تواند ایمنی موثر و پایدار برقرار کند، می‌تواند در فهرست واکسن‌هایی که وزارت بهداشت آن را تهیه می‌کند قرار بگیرد.»

او در ادامه توضیح داده:‌ «واکسن کرونا که در روسیه تهیه شده است در صورتی که بخواهد در ایران استفاده شود، باید استانداردهای علمی و فنی لازم را در کشور پاس کند. در کشور ما حداقل دو واکسن با استراتژی‌های مختلف در آستانه مطالعات بالینی هستند لذا امکان دارد تا در ماه‌های آینده و پس از موفقیت در مطالعات بالینی، ما نیز واکسن ایرانی کرونا را داشته باشیم. بعید است در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان سال جاری و اوایل سال آتی دسترسی عمومی به واکسن ایرانی و یا واکسن خارجی کرونا فراهم شود.»

گفتنی است جهانپور دیروز هم در توئیتی تلویحا نوشته بود که واکسن‌هایی که داخل کشور درحال ساخت است، فقط به مدت سه‌ماه بین ۷۰ تا ۷۵درصد ایمنی ایجاد می‌کند و بیشتر برای تزریق قبل از سفرهای سیاحتی و زیارتی و رویدادهایی مثل راهپیمایی اربعین کاربرد دارد.

کدخبر: ۳۴۵۰۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر