کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۸۹۶
تاریخ خبر:

معرفی ۱۵ نماد بورس، جایگزین‌هایی مطمئن برای طلا و ارز

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | سکه و ارز خیلی وقت است که دیگر جذابیت گذشته را برای سرمایه‌گذاران ندارند. سه‌ماه اخیر فعالیت در بازار سکه و ارز بیشتر شبیه کابوس است. به‌خصوص برای سرمایه‌گذارهای خرد که همگی یک سوال ذهنشان را مشغول کرده: پول‌هایمان را کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ در این گزارش سراغ ۱۵نماد بورس رفته‌‌ایم که در سه‌ماه گذشته فعالیتی به مراتب بهتر از سکه و ارز داشته‌اند.

باید توجه داشته باشید که شاید بعضی از شرکت‌هایی که اسمشان در این گزارش نیست، فعالیت بهتری را به ثبت رسانده و سود بیشتری به سرمایه‌گذارانشان رسانده باشند، اما این بازار به قدری شلوغ است که پیدا کردن پربازده‌ترین نمادها عملا غیرممکن است. این ۱۵نماد، نمادهایی هستند که در بین پربازدیدترین نمادهای تالار بورس قرار دارند و در مدت کوتاه سه‌ماهه، تا ۷۰درصد سود نصیب سرمایه‌گذارانشان کرده‌اند.

* یک: شگل؛ بازدهی ۶۸درصدی: شرکت گلتاش با نماد معاملاتی شگل در بازار بورس سه‌ماه اخیر حسابی جیب سرمایه‌گذارانش را پر پول کرده. شرکت گلتاش در گروه صنایع شیمیایی قرار دارد که عموما این روزها با وضعیت نسبتا بهتری نسبت به گروه‌های دیگر بورسی فعالیت می‌کنند. هر سهم نماد شگل اول خردادماه یعنی حدود سه‌ماه پیش ۸۰۵تومان قیمت داشت. حالا در سه‌ماه گذشته این نماد حدود ۶۸درصد رشد از خودش نشان داده و قیمت آن در آخرین معاملات به هزار و ۳۵۲تومان رسیده است. ‌

* دو: های‌وب ؛ بازدهی ۵۹درصد: نماد‌ های‌وب از جمله نمادهایی است که بازار طلا و ارز را روسیاه کرده است. این نماد متعلق به شرکت داده‌گستر عصر نوین است که در گروه صنعتی اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند. این گروه در بازار بورس میزبان چهارشرکت سهامی ‌است و در بین گروه‌های کوچک و جدید شرکت بورس به حساب می‌آید. هر سهم نماد‌ های‌وب سه‌ماه پیش یعنی اول خردادماه با قیمت ۵۷۷تومان خرید و فروش می‌شد و حالا بعد از سه‌ماه قیمت هر سهم ‌های‌وب به ۹۷۳تومان رسیده است.

* سه: اخابر؛ بازدهی ۵۰درصدی: شرکت مخابرات ایران در بازار بورس با نماد اخابر فعالیت می‌کند. شرکت مخابرات ایران تقریبا ۶۰میلیارد برگه سهام وارد بورس کرده که هرکدامشان در حال حاضر ۳۹۸تومان قیمت دارند. اگر به سه‌ماه پیش برگردیم، می‌بینیم آن زمان قیمت هر سهم اخابر در اول خردادماه ۲۶۵تومان بود .

* چهار: خپارس؛ بازدهی ۴۱درصدی: نماد خپارس در بازار دوم بورس متعلق به شرکت پارس‌خودرو است. قیمت هر سهم از نماد خپارس در آخرین‌روز معاملات بازار بورس به ۱۳۳تومان رسید. این رقم سه‌ماه پیش یعنی اول خردادماه تنها ۹۴تومان بود .

* پنج: رمپنا؛ بازدهی ۳۹درصدی: نماد رمپنا در بازار بورس، نشان‌دهنده فعالیت شرکت سهامی‌ گروه مپنا است. شرکت مپنا حدود ۲۷میلیارد برگه سهام وارد بورس کرده و در فعالیت سه‌ماه اخیر خود حدود ۳۹درصد سود برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده است. چراکه اول خردادماه هر سهم این نماد ۵۸۷تومان قیمت داشت و در آخرین روز معاملات بازار بورس قیمت هرکدام از برگه‌های سهام شرکت رمپنا به ۸۱۸تومان رسید.

* شش: فاراک؛ بازدهی ۳۸درصدی: شرکت ماشین‌سازی اراک با نماد فاراک در بازار بورس فعال است. فاراک در گروه صنایع ساخت محصولات فلزی جای می‌گیرد که در حال حاضر سهام شش‌شرکت در این گروه توسط معامله‌گران بورس خرید و فروش می‌شود. قیمت هر برگ سهم شرکت ماشین‌سازی اراک در آخرین‌روز معاملات بازار بورس به ۲۱۳تومان رسید. اگر به سه‌ماه پیش برگردیم، اول خردادماه هر سهم فاراک ۱۵۵تومان بود .

* هفت: ثنوسا؛ بازدهی ۳۷درصدی: شرکت نوسازی و ساختمان تهران، اسم عجیبی برای فعالیت در بورس دارد. طوری که این شرکت با نماد ثنوسا وارد بازار بورس شده و در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات جای می‌گیرد. نماد ثنوسا در سه‌ماه اخیر که سکه و ارز به خواب رفته‌اند، حدود ۳۷درصد سود نصیب سرمایه‌‌گذارانش کرده. طوری که قیمت هر سهم ثنوسا در اول خردادماه تقریبا ۱۲۶تومان بود و حالا این رقم به ۱۷۳تومان رسیده است.

* هشت: خودرو؛ بازدهی ۳۳درصدی: شرکت ایران‌خودرو شاید این‌روزها وضعیت مطلوبی از نگاه مشتریانش نداشته باشد، اما نماد آن در بورس فعالیت مثبتی دارد. ‌قیمت هر سهم شرکت ایران‌خودرو در آخرین روز معاملات بورس به ۵۸۳تومان رسید. اگر به سه‌ماه قبل برگردیم، می‌بینیم اول خردادماه هر سهم این نماد بورس یا قیمت ۴۳۹تومان معامله می‌شد.

* ۹: مرقام؛ بازدهی ۲۷درصدی: شرکت ایران ارقام که در حوزه طراحی نرم‌افزار و ساخت پایانه‌های فروش و کیوسک‌های خودپرداز فعالیت می‌کند، با ۵۰۰میلیون برگه سهام وارد بورس شده. این شرکت در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن جای می‌گیرد که در آن دست کم ۱۲نماد بورسی فعالیت دارند. هر سهم شرکت ایران ارقام در آخرین معاملات تالار بورس ۵۲۰تومان قیمت خورد. این در حالی است که همین سه‌ماه پیش نماد مرقام در بازار با قیمت ۴۰۸تومان فروخته می‌شد .

* ۱۰‌: خساپا؛ بازدهی ۲۷درصدی: نماد خساپا در بازار بورس به شرکت خودروسازی سایپا تعلق دارد.معامله‌گران بازار بورس آخرین‌بار هر سهم خساپا را با قیمت ۱۵۸تومان دست به دست کردند که نشان‌دهنده بازدهی ۲۷درصدی قیمت این سهام در سه‌ماه گذشته است. چراکه اگر به سه‌ماه پیش برگردیم، می‌بینیم آن زمان فعالان بورس حاضر بودند تنها ۱۲۵تومان برای خرید سهام شرکت سایپا پول بدهند.

* ۱۱: وخارزم؛ بازدهی ۲۱درصدی: شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی ‌در گروه سرمایه‌گذاری‌های بازار بورس قرار می‌گیرد. این گروه به شرکت‌هایی تعلق دارد که کارشان خرید و فروش سهام در بورس است. در سه‌ماه گذشته قیمت هر سهم نماد وخارزم در بازار بورس، از ۱۳۰تومان به ۱۵۸تومان رسیده که نشان‌دهنده بازدهی ۲۱درصدی این شرکت برای سرمایه‌گذارانش در بازار بورس است.

* ۱۲: بترانس؛ بازدهی ۲۱درصدی: شرکت ایران ترانسفو در بازار بورس با نماد بترانس فعالیت می‌کند. این نماد در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی دسته‌بندی می‌شود که در حال حاضر شش‌نماد در آن فعال هستند و سهامشان خرید و فروش می‌شود. شرکت ایران ترانسفو تقریبا چهارمیلیارد برگه سهام وارد بورس کرده که هر کدامشان در حال حاضر ۷۸۱تومان قیمت دارند. اگر به سه‌ماه پیش برگردیم، می‌بینیم آن زمان قیمت هر سهم بترانس در اول خردادماه ۶۴۷تومان بود .

* ۱۳: ولساپا؛ بازدهی ۲۰درصدی: نماد ولساپا در بازار دوم بورس متعلق به شرکت لیزینگ رایان سایپا است. قیمت هر سهم از نماد ولساپا در آخرین روز معاملات بازار بورس به ۱۵۲تومان رسید. اگر به مدتی قبل برگردیم، می‌بینیم این رقم سه‌ماه پیش یعنی اول خردادماه تنها ۹۴تومان بود که نشان می‌دهد شرکت لیزینگ رایان سایپا در سه‌ماه اخیر بازدهی ۲۰درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده است.

* ۱۴: وپاسار؛ بازدهی ۱۶درصدی: نماد وپاسار در بازار بورس، نشان‌دهنده فعالیت بانک پاسارگاد است. بانک پاسارگاد حدود ۵۰میلیارد برگه سهام وارد بورس کرده و در فعالیت سه‌ماه اخیر خود حدود ۱۶درصد سود برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده است. چراکه اول خردادماه هر سهم وپاسار ۱۴۷تومان قیمت داشت و در آخرین روز معاملات بازار بورس قیمت هر کدام از آنها به حدود ۱۷۱تومان رسید.

* ۱۵: شپنا؛ بازدهی ۱۲درصدی: نماد شپنا متعلق به شرکت پالایش نفت اصفهان است. این شرکت حدود ۲۰میلیارد برگه سهام وارد بازار بورس کرده و در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از نمادهای سرآمد این گروه است و در آخرین روز فعالیت بازار بورس قیمت هر سهم آن به حدود هزار و ۱۵۱تومان رسید. اگر به سه‌ماه پیش برگردیم، می‌بینیم اول خردادماه هر سهم شپنا در بازار بورس با قیمت هزار و ۳۱تومان معامله می‌شد .

کدخبر: ۲۷۵۸۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر