کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۸۶۳
تاریخ خبر:

مروری بر اخبار یک هفته پرحاشیه موسیقی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این هفته یکی از آن هفته‌های پرحاشیه موسیقی بود. اول از همه پخش غافلگیرکننده نماهنگ «تا آخرین نفس» استاد شجریان و بعد هم ماجرای توئیتری محسن چاوشی و مهدی یراحی بر سر حاشیه‌های ماجرای کم‌آبی خوزستان. در مورد دومی چیز زیادی برای گفتن نیست جز اینکه ناراحت‌کننده است وقتی آدم شاهد درگیری لفظی دو خواننده خوب کشورش که هر دو از یک خطه می‌آیند، باشد. اما در مورد اول باید گفت ماجرا با لو رفتن قطعه جدید استاد محمدرضا شجریان آغاز شد. قطعه‌ای تحت عنوان «تا آخرین نفس» با آواز استاد که به‌تازگی لو رفته و منتشر شده و حرف و حدیث‌های بسیاری به راه انداخت.

انتشار قطعه «تا آخرین نفس» که در واقع همان قطعه‌ای است که مجید درخشانی پس از درگذشت استاد شجریان از وجود آن خبر داده و از همایون درخواست کرده بود آن را منتشر کند؛ واکنش‌های مختلف و متفاوتی را در فضای مجازی و رسانه‌ای به همراه داشته است. با این‌حال به‌رغم حمایت و استقبال دوستداران محمدرضا شجریان از انتشار این قطعه، می‌توان گفت که واکنش‌ها نسبت به این اتفاق در کل منفی بوده و خیلی‌ها انتشار اثری از یک هنرمند محبوب درگذشته بدون دخالت و حتی اطلاع خانواده و بازماندگان آن هنرمند را غیراخلاقی دانسته‌اند.

حالا محمدحسین آقاسی، وکیل محمدرضا شجریان در پاسخ به واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های رسانه‌ای و مجازی دوستان و دوستداران استاد می‌گوید که «لو رفتن قطعه ‎«تا آخرین نفس» بدون رضایت و حتی اطلاع خانواده استاد ‎شجریان صورت گرفته و این خانواده رضایتی برای انتشار ‎«تا آخرین نفس» نداشته‌اند.»

محمدحسین آقاسی در ادامه با اشاره به اینکه «نمی‌دانیم چه کسانی به این نسخه دسترسی داشته‌اند»، ادعا کرده که «قطعا اضافه کردن برخی صحنه‌ها و صداها در این ویدئو، تحریف قلمداد می‌شود.» وکیل محمدرضا شجریان، خسروی آواز ایران، درباره واکنش احتمالی همایون و دیگر اعضای خانواده شجریان می‌گوید: «با ‎همایون در این مورد صحبت کرده‌ام و به نظر می‌رسد که فعلا قرار نیست و در واقع نمی‌خواهد درباره این موضوع اظهارنظر کند.»

این یعنی که حداقل به این زودی پیگیری حقوقی این اتفاق را نباید انتظار داشته باشیم. یا همانطور که محمدحسین آقاسی گفته: «پیگیری حقوقی این موضوع باید با تصمیم خانواده باشد» و فعلا خانواده استاد شجریان تصمیم جدی برای پیگیری قضایی و حقوقی افشا و انتشار قطعه جدید محمدرضا شجریان ندارد.اما اگر بخواهید از آهنگ‌های جدید بدانید باید گفت محسن چاوشی این هفته دو قطعه جدید منتشر کرده. یکی قطعه «اسدالله» که به مناسبت عید غدیر منتشر شده و دیگری «ماهی کنار رود» که قطعه‌ای است عاشقانه.

اولی ریتم شادی دارد و ترانه و ملودی‌اش کار دست خود چاوشی است با تنظیم جالبی از اشکان عرب و دومی از آن عاشقانه‌های مریض است که فقط خود چاوشی بلد است بخواند. نکته جذابش هم ترانه بسیار خوب «ماهی کنار رود» است که سراینده‌اش پدرام پاریزی است که پیشنهاد می‌کنم شنیدنش را از دست ندهید. قطعه خوب بعدی هفته هم متعلق است به گروه باحال «سیریا» که انصافا هرچه تا امروز تولید کرده‌اند قابل تعریف است. این قطعه «بیچاره» نام دارد.

قطعه‌ای ریتمیک جنوبی که محال است با شنیدنش فازش را نگیرید. البته پیشنهاد می‌کنم حتما صدای دستگاه پخش‌تان را تا آنجا که جا دارد بالا ببرید چون لازم‌تان می‌شود. آهنگ بعدی هم متعلق به آرمان گرشاسبی خواننده گروه چارتار است که این قطعه را به‌صورت مستقل منتشر کرده. «زیبا» نام آهنگ گرشاسبی است که با آهنگسازی و تنظیم اشکان آبرون و ترانه احسان حائری به بازار آمده. آهنگی که در همان سبک و سیاق همیشگی گرشاسبی با اندکی تغییر فضا نسبت به آهنگ‌های گروه چارتار است.

نکته حائز اهمیت هم کاور جذاب آهنگ است که ساده و متفاوت از کاورهایی است که این روزها در موزیک‌های منتشر شده می‌بینیم.
خبر خوب این هفته هم این بود که آلبوم «صداها و پل‌ها» با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی احسان مطوری به جدول هفته‌نامه معروف بیلبورد از پرفروش‌ترین آلبوم‌های سبک کلاسیک کراس‌اوور راه یافت. آلبوم موسیقی «صداها و پل‌ها» که با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی احسان مطوری ساخته و ۲۶ تیر امسال در سطح جهان منتشر شد، طی کمتر از دو هفته رتبه سیزدهم جدول هفته‌نامه آمریکایی بیلبورد از ۱۵ آلبوم پرفروش جهان در سبک کلاسیک کراس‌اوور را از آن خود کرد.

گردآوری آلبوم صداها و پل‌ها با حضور علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده اصلی و با همکاری حدود ۱۰۰ نوازنده و ۹ خواننده، در ۲۰ استودیو از سراسر دنیا و با ساخت ۹ قطعه موسیقی به انجام رسید با این ماموریت که صلح و آرامش را در جهان گسترش دهد. از بین صد موسیقیدانی که با این پروژه همکاری کردند ۲۰ نفر ایرانی بودند و باقی همه غیرایرانی؛ از این جمع، پنج نفر برنده جایزه گرمی، پنج نفر نامزد جایزه گرمی و یک نفر هم نامزد جایزه اسکار بودند.

کدخبر: ۴۰۵۸۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر