کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۰۰۸
تاریخ خبر:

مردم کدام شهرها بیشتر به‌دنبال واکسن هستند؟

روزنامه هفت صبح | این روزها بسیاری از صاحب‌نظران و مسئولان حوزه سلامت در حال تلاشند تا بگویند واکسن آنفلوآنزا زیر ۴۰درصد پوشش حفاظتی دارد و نباید در مصرف این واکسن تقاضای القایی شکل بگیرد. در واقع هدف این است که بگویند اگر واکسن گیرتان نیامد، چیز زیادی را از دست نداده‌اید!روال توزیع هم همان روالی است که عرض شد؛ مردم با مراجعه به داروخانه ها و ارائه کارت ملی، واکسن را دریافت و تزریق خواهند کرد.

*** چند ملاحظه
* یک: با تحلیل جست‌وجوی واکسن آنفلوآنزا، به طور واضح مردم در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، سمنان، تهران و البرز در خصوص توزیع واکسن و قیمت آن جست‌وجو کرده‌اند و روند شدیدا افزایشی داشته است. یعنی به هر میزان در رسانه‌ها صحبت شده که مردم نگران نباشند، بر نگرانی مردم افزوده شده و به‌دنبال این واکسن هستند.

* دو: با توجه به اینکه این واکسن قرار است از اول مهرماه توزیع شود، قطعا با مراجعات متعدد مردمی مواجه خواهیم بود که برای اقوام و آشنایان خود که در گروه پرخطر قرار دارند، به‌دنبال واکسن هستند.

* سه: ‌شرایط اقتصادی کنونی و نگرانی از کرونا دست به دست هم خواهد داد و مردم را دچار تنش عصبی خواهد کرد.

باید تعیین تکلیف کنیم؛ اگر واکسن مهم است، خب مهم است و اگر نیست، مردم را نباید دچار بلاتکلیفی و سرگردانی کرد. موضوع سلامت انسانی است و به یک مدیر و یک جریان و یک تشکیلات مرتبط نیست. باید بهترین راه را برای رفع نگرانی مردم انتخاب کرد. بنده به عنوان یک شهروند حق دارم بدانم بالاخره واکسن آنفلوآنزا را باید تزریق کنم یا نه!؟

اگر قرار است تزریق کنم، بهترین زمان تزریق چه زمانی است؟ آیا تا آن موقع واکسن در بازار در اختیار من هم قرار خواهد گرفت یا همچون سوزن در انبار کاه باید به این و آن متوسل شویم که واکسن به ما بدهند؟الگوی توزیع واکسن در استان‌های کشور تابعی از وضعیت مبتلایان و گروه‌های پرخطر و جمعیت است یا هر چقدر خواستند توزیع می‌کنند؟

* چهار: این روزها اخبار زیادی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دو روی سکه به شرح زیر است:
متولیان حوزه دارو: هیچ مشکلی در تامین دارو نداریم!

داروخانه‌ها و مردم: دارو نداریم!
نگرانم فردا روز در خصوص واکسن نیز مانند ماسک بگویند همه جا در اختیار مردم است و می‌توانند با مراجعه به داروخانه سر کوچه‌شان آن را تهیه کنند و بعد که می‌رویم بگویند ما تا به حال واکسن به چشم ندیده‌ایم!

* پنج: به‌واسطه چند سال درگیری در تحلیل و طراحی فرآیندهای سامانه سازمان غذا ودارو، برای اصلاح فرآیند توزیع تمام تلاشم را خواهم کرد.

*حسین میرزایی/ مشاور IT وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

کدخبر: ۳۵۰۰۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر