کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۴۰۶
تاریخ خبر:

حاشیه‌های برگزاری دادگاه متهمان بزرگ بانکی

روز گذشته بیست‌و‌سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی‌ دیواندری و متهمان دیگری که به پرونده سوءاستفاده از وجوه بانک ملت و پارسیان مشهور است برگزار شد. جلسه را قاضی موحد اینطور شروع کرد که تا الان ۹میلیون دلار رد مال در خصوص بانک پارسیان از طرف متهم مهدی فلاحتیان صورت گرفته و مقدمات رد مالی حدود ۹۳میلیون دلار از اموال بانک ملت هم انجام شده.

قاضی تاکید کرد که در این مدت ۱۲جلسه به صورت علنی اما بدون حضور رسانه‌ها و به تشخیص دادگاه برگزار شده و در ادامه هم ممکن است باز این نوع جلسات برگزار شود. این نکته را در مورد این پرونده بگوییم که سه نفر از متهمان یعنی مجید سعادتی، باختری و سمانه حضرتی آشتیانی متواری هستند.

اتفاق عجیب جلسه دیروز این بود که نماینده دادستان گفت یکی متهم ردیف اول با اکبرطبری (از مسئولان قوه قضائیه در دوره قبل) ارتباط داشته و اسم یکی از اعضای منافقین هم در این پرونده به میان آمد. در ادامه بخش‌هایی از اظهارات مطرح شده در این جلسه دادگاه را به نقل از خبرگزاری میزان مرور می‌کنیم.

*** رد پای عضو گروهک منافقین در پرونده

در ابتدای جلسه دادگاه رسول قهرمانی، نماینده دادستانی در جایگاه قرار گرفت و شرحی از روند وقوع تخلفات ارائه داد که نکات خواندنی و جالبی دارد.
* میلیون‌ها دلار پول در اختیار آقای سعادتی و دیواندری در خارج از کشور است و امیدواریم که مقید شوند تا اموال مردم را برگردانند.

در پرونده آقای فلاحتیان ۳۸۸میلیون درهم در بانک ملت بدون مصوبه اعتبارسنجی، وثیقه و اطلاع اعضای هیات مدیره داریس و بانک ملت و نظامنامه فعالیت‌های تراستی به حساب آقای فلاحتیان واریز شده و سود‌هایی را نزول می‌گیرد که از دی ماه سال ۹۱ تا مرداد سال ۹۲ ادامه داشته که البته آقای فلاحتیان اعلام کرده که بخشی از آن را برداشته و بخشی را آقایان برداشتند که مانند موضوع بانک سرمایه است. از مرداد سال ۹۲ آقایان شروع به مصوبه سازی می‌کنند و به اصطلاح خود تنفیذ می‌کنند غافل از اینکه این کار را باید موقع پول دادن انجام می‌دادند.

* در ادامه دیواندری به بانک پارسیان منتقل می‌شود و در آنجا دوباره به آقای فلاحتیان ۱۱۰میلیون درهم برای تسویه بدهی بانک ملت می‌دهد و ۱۱۶ میلیون درهم نیز از پول‌های بانک پارسیان در حساب آقای فلاحتیان بدون مصوبه، وثیقه و اطلاع اعضای هیات مدیره بانک و مجوز شورای عالی امنیت ملی که باید اخذ می‌شده است جاسازی می‌کنند.

* دیواندری نامه‌ای به وزیر وقت نفت می‌زند و تقاضا می‌کند که با توجه به ورود بانک ملت به بازرگانی نفت به آن‌ها برای فروش نفت داده شود… وزارت نفت نیز موافقت می‌کند و از شهریور سال ۹۲ لغایت ۲۳ مهر ۹۲، چهار محموله نفتی از وزارت نفت تحویل می‌گیرد و آقایان سعادتی و دیواندری آن را برای فروش به فردی به نام رحمت‌الله باختری می‌دهند، آقایان نفت را به علت تحریم‌ها ارزان‌تر می‌خرند و وزارت نفت نیز در آن زمان از این موضوع استقبال می‌کرده است. ‌

* پس از اینکه محموله‌های نفتی می‌رود در تاریخ ۹۲٫۷٫۲۳ در شرکت هندلی پای آقای آرام را وسط می‌کشند و آرام مصوبه‌ای امضا می‌کند که در نفت کوره وارد شود اما نفت مستقیما دست باختری بوده است این‌ها نفت را دست چه کسی داده‌اند؟

باختری عضو شاخه نظامی مجاهدین خلق(گروهک تروریستی منافقین) بوده و در گزارش وزارت اطلاعات آمده که عضو گروهک نفاق بوده و با افراد رده بالای منافقین ارتباط داشته و در سال ۶۱ دستگیر می‌شود و به ۱۰سال حبس محکوم می‌گردد ولی در سال ۶۶ به دلیل همکاری در جهت معرفی سایر افراد گروهک مجاهدین آزاد می‌شود و در سال ۶۷ مجددا به اتهام قاچاق خاویار دستگیر می‌شود، نفت مملکت را به چنین فردی داده‌اند.

* متهم دیواندری که به بانک پارسیان می‌رود معلوم می‌شود که در دوره حضورش در بانک ملت، نفت را داده است. باختری بخشی از مبالغ مربوط به فروش نفت را رد مال می‌کند و دو دکل مسکونی روی آب به ارزش ۵۴ میلیون دلار معرفی می‌کند که مبلغ واقعی آن ۱۹ میلیون دلار بوده است، در این خصوص گران نمایی صورت گرفته است.

این‌ها یک سود مربوط به تفاوت قیمت نفت در بازار آزاد را کسب می‌کنند و در بخش دیگری که سود برده‌اند نفت را به دلار به فروش رسانده‌اند و با وون کره جنوبی تسویه کرده‌اند. سعادتی در خانه ۷ میلیون پوندی در لندن نشسته و خانمش هم یک ملک ۲ میلیون پوندی خریداری کرده است. این افراد یک دلار را به ۱۲۶۰ وون تبدیل کرده‌اند و در قبال آن ۱۰۶۰ وون تسویه صورت گرفته است که به ازای هر دلار ۲۰۰ تومان سود کرده و جمعا ۲۱ میلیون دلار تصاحب کرده‌اند.

* در مورخ ۹۱٫۱۲.۱۷ مختاری درخواست خرید کشتی را به سعادتی ارائه می‌دهد و سعادتی سه روز بعد یعنی ۹۱٫۱۲.۲۰ نامه‌ای به رئیس هیات مدیره داریس (آقای آرام) می‌زند و پیشنهاد خرید کشتی را می‌گوید و نظر او را جویا می‌شود اما در همان تاریخ ۲۰ اسفند سعادتی دستور می‌دهد که قراردادی با پول‌های مردم منعقد گردد. دو کشتی به نام‌های کارمن به مبلغ ۲۴ میلیون دلار و راسل به مبلغ ۱۴ میلیون دلار و نهایتا حدود ۴۰ میلیون دلار بدون وثیقه و اطلاع برداشته می‌شود و بنا بوده ۵۰ درصد بانک ملت و ۵۰ درصد مختاری شریک شوند که مختاری سهمش را به شرکت سم‌شیپ که برای سعادتی است انتقال می‌دهد.

* دیواندری به بانک پارسیان می‌رود و ۳۶میلیون دلار بدون مصوبه و وثیقه و اعتبارسنجی به حساب سعادتی می‌ریزد که سهم بانک ملت را بخرد. سعادتی در این هنگام یک طراحی خطرناک و ناجوانمردانه را طرح ریزی می‌کند و در بانک ملت سیاه نمایی می‌کند و می‌گوید که کشتی در هندوستان توقیف شده و بانک ملت را مجاب می‌کنند که سهمش را بفروشد.

بانک ملت قبول می‌کند که این دو کشتی را ۲۹ میلیون دلار بدهد و ما به‌التفاوت ۳۶ میلیون دلار و ۲۹ میلیون دلار یعنی مبلغ ۷ میلیون دلار به جیب آقایان می‌رود. یک کشتی را می‌خرند و کشتی دیگر را مخفیانه تصاحب می‌کنند دیواندری هر جا پا می‌گذاشته فساد به بار می‌آورده و بابک زنجانی سازی، شبنم نعمت زاده سازی و مجید سعادتی سازی کرده است.

* در بررسی این پرونده با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، متهم دیواندری با ارتباط سری که با اکبر طبری داشته است جلسه‌ای را برگزار می‌کنند و طبری با بازپرس ما تماس می‌گیرد و بازپرس تحت فشار قرار می‌گیرد که این موارد در بررسی پرونده طبری بازگو خواهد شد.

* دیواندری در اظهاراتش گفته که با سعادتی کار نکرده‌ام. حسب گزارشات ناجا سعادتی با دیواندری ارتباطات نزدیکی داشته است. مجید دلبندم (سعادتی) بعد از خروج دیواندری از بانک پارسیان، مجید دلبرم می‌شود. سعادتی نامه‌ای می‌زند که ماهانه ۵۲هزار درهم بابت مشاوره به دیواندری پرداخت شود و دیواندری حساب یورویی در ترکیه را معرفی می‌کند که مبلغ ذکر شده در حال حاضر حدود ۱۷۰ یا ۱۸۰میلیون تومان می‌شود که بابت مشاوره به دیواندری پرداخت شده است.

* آقای سعادتی و دیواندری بنا داشتند تا در خارج از کشور بانکی تاسیس کنند و قرائنی در این خصوص وجود دارد اما آنچه در این پرونده و پرونده‌هایی از این دست مهم است این است که آ‌قایان از زایش پول استفاده می‌کنند. این افراد پول‌های مردم را بازی می‌دهند و از زایش‌های نامشروع پول‌ها استفاده می‌کنند.

*** به بابک زنجانی چقدر پرداخت شد؟

بعد از اظهارات نماینده دادستانی نوبت به متهم محمد آرام رسید که با دعوا قاضی موحد برای دفاع از خود در جایگاه قرار گرفت.
متهم محمد آرام:‌ آقای دیواندری موضوع اعطای سپرده به آقای بابک زنجانی را گفتند دروغ است… اما ۹۴.۶دهم میلیون یورو برای دو بانک در تاجیکستان و مالزی پرداخت شده و جمعا بیش از ۹۴ میلیون یورو بابت این دو بانک به بابک زنجانی پرداخت شده در حالی که زنجانی بابت این دو بانک هیچ آورده‌ای نداشته است.

زنجانی در نامه‌ای به دیواندری اعلام می‌کند که خواستار ۴۰۰میلیون یورو سپرده از بانک ملت است. در ادامه ۳۵۰میلیون دلار از حساب بانک ملت به حساب یک بانک پوششی ریخته می‌شود که معادل ۱۰کشتی ۱۰۰هزار تنی نفت خام بوده است.
قهرمانی نماینده دادستانی:‌ هیچ دخالتی نداشتم و پس از آن متهم ابوالحسنی گفت که دستور از طرف بانک و شخص دیواندری بوده است.
نماینده دادستان خطاب به متهم دیواندری : در بانک پارسیان مستندات امانی بودن پول‌های داده شده به فلاحتیان را ارائه دهید.
متهم دیواندری : هیچ دخالتی نداشتم.

نماینده دادستان: از شهریور سال ۹۲ تا ۲۳ مهر سال ۹۲ چهار محموله نفتی بدون مصوبه به آقای باختری دادید در این خصوص توضیح دهید.
متهم دیواندری : من تاکنون در دادگاه ۲۵۰ سند ارائه دادم.
نماینده دادستان: یکی از آن‌ها به درد نمی‌خورد.

نماینده دادستان: هر پولی که توسط بانک پارسیان قرار باشد داده شود باید کشتی مورد ارزیابی قرار گیرد در حالی که کشتی نو ۲۴میلیون دلار قیمت داشته شما مستعمل آن را ۳۶میلیون دلار خرید کردید.
متهم دیواندری : رسانه‌ای شدن دادگاه برای تخریب من بوده است.

قاضی موحد: شما به برخی از موضوعات و نسبت به برخی از موارد کم ارزش چسبیده‌اید و اعلام کردید برخی از افرادی که به برخی از مسئولان منتسب هستند به دردسر افتاده‌اند و گفته‌اید که می‌خواهند دیگران را نجات دهند. این خلاف واقع است. شما برای افراد ذهنیتی درست کردید که هنوز موجود است.

کدخبر: ۳۰۵۴۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر