کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۵۰۴
تاریخ خبر:

ماجرای پری؛ دختر سر به‌هوای میدان بهارستان

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | ماجرای پروین غفاری از آن حکایت‌هایی است که می‌تواند به سادگی به یک سریال پرطرفدار ترک تبدیل شود. دختر ۱۶ ساله بلوند میدان بهارستان که سر از دربار در می‌آورد. دختری که از طبقه متوسط بود و پدرش میرزا حسن غفاری که اصلیتی تفرشی داشته کارمند بایگانی و رئیس بازرسی مجلس بود.

او در همین سال با مردی جوان هم عقد کرده بود اما روزی در خیابان ژاله مورد تعقیب اتومبیل سیاه مرموزی قرار می‌گیرد که معلوم می‌شود حامل محمدرضا بوده است! از سال ۱۳۲۷ حرف می‌زنم. محمدرضای ۲۹ ساله که هفت سال است شاه شده و هنوز اعتماد به نفس لازم را برای سلطنت از نوع استبداد پدرش پیدا نکرده است.

فوزیه همسر مصری‌اش دو سال قبل او را ترک کرده و در حالیکه وکلای دربار مراحل طولانی طلاق بین دو خاندان سلطنتی را پی گرفته‌اند، ‌خودش در انتظار ملکه آینده است و در این میان خوشگذرانی‌های مردان مجرد ثروتمند را دنبال می‌کند. حتی تا این حد که در خیابان با اتومبیل دنبال دختران جوان بیافتد.(بنا را بر صحت خاطرات پروین غفاری می‌گذاریم اما جعلی بودن این خاطرات احتمالات خاص خود را دارد.)

پروین غفاری در دبیرستان شاهدخت در خیابان شاه‌آباد درس می‌خواند و آرزوی خواننده شدن در سر می‌پروراند. در دبیرستان آن‌ها استاد موسیقی جواد معروفی بود که به آن‌ها هنر می‌آموخت.
ازقرار شاه به او قول می‌دهد که موجبات طلاقش را از نامزدش فراهم کند و به این ترتیب پروین غفاری همدم شب‌های شاه جوان مجرد در کاخ مرمر می‌شود.

این دیدارها ادامه پیدا می‌کند و پروین غفاری و مادرش به خیال پردازی در مورد تبدیل پروین به ملکه ایران می‌پردازند! بعد از مدتی محمدرضا تصمیم گرفت تا خانه‌ای برای پروین و مادرش در خیابان کاخ بخرد و با ماهیانه پنج هزار تومان مقرری زندگی‌اش را مستقل کند. شاه خانه را به این بهانه می‌خرد که پروین در نزدیکی کاخ مرمر باشد. (هرچند بعدها سرنخی از این خانه در خیابان فلسطین امروز پیدا نشد).

داستان هرچه بیشتر پیش می‌رود فیلمفارسی طور می‌شود؛ یعنی صیغه و حامله شدن و سقط جنین و بعدش تهدید محمدرضا از سوی پروین ۱۷ ساله‌. کتک خوردن پروین و از این نوع جنگولک بازی‌ها و البته داستان پرطرفدار آن سال‌ها یعنی اشرف که از قرار از پروین متنفر بوده و حتی به فکر قتل او هم افتاده‌! پروین غفاری می‌گوید که سقط جنین را دکتر پزشکیان در خیابان سیروس انجام داد و صیغه را هم سیدحسن امامی امام جمعه وقت تهران خوانده بود.

پروین مدتی به همراه محمدرضا در ضیافت‌های خصوصی و محدود دربار ظاهر می‌شود اما از سال ۱۳۲۸ پروین دیگر از دربار رانده می‌شود و به همراه مادرش شروع به برگزاری مهمانی‌های مجلل در همان خانه خیابان کاخ می‌کنند‌. آن طور که خود پروین ادعا کرده او با دکتر ایادی پزشک مخصوص شاه‌، تیمسار خاتم (‌که بعدها خلبان فرار محمدرضا و ثریا در مرداد ۳۲ شد و بعد با فاطمه خواهر شاه ازدواج کرد) و همین‌طور غلامرضا برادر محمدرضا رابطه داشته است!

نمی‌دانیم این‌ها واقعی هستند یا ادعاهای یک بازیگر در سنین پیری. پروین و مادرش به مراسم عروسی محمدرضا و ثریا در ۲۳ بهمن ۱۳۲۹‌هم دعوت می‌شوند. موقعیت دیگر خیلی بازاری است! خود پروین غفاری در خاطراتش این ماجرا را این‌گونه تعریف کرده‌: «وقتی که به مقابل شاه و ثریا رسیدم بدون اینکه اعتنایی به او داشته باشم دست ثریا را بوسیدم. عروس با نگاه خسته‌اش به صورتم لبخندی زد.

قصد کردم متلکی به داماد بگویم؛ زبانم نچرخید، به ناچار دور شدم و این آخرین دیدار من با شاه بود.» بعدها پروین مدتی با خلبانی آمریکایی به اسم جک رابطه داشت. این جوان بعدها با یک تیر در مغزش پیدا می‌شود. غفاری به پلیس جنایی احضار می‌شود اما در نهایت معلوم می‌شود جک با اشرف درگیرقاچاق هرویین بوده است!

در ادامه مهمانی‌های پرطول و تفصیل پروین و مادرش که قمر و داریوش رفیعی و رهی معیری هم از مهمانان معمول این ضیافت‌ها بودند پروین با مهدی میثاقیه تهیه کننده معروف آشنا و پایش به سینما باز می‌شود. «فریاد نیمه‌شب» ساموئل خاچیکیان و «بن‌بست» میرمهدی صمدزاده و «زن و عروسک‌هایش» به کارگردانی اسماعیل ریاحی فیلم‌هایی هستند که پری غفاری بازی می‌کند.

او در دهه چهل در یازده فیلم ظاهر می‌شود و در سال ۱۳۴۸ و در سن ۳۷ سالگی خود را بازنشسته می‌کند. انتهای مطلب را با توصیفی از «تاریخ ایرانی» تمام کنیم: داستان زندگی پروین غفاری در سال‌های پایان عمرش داستان ناراحت‌کننده زنی است تنها که همه او را رها کرده بودند و تنها کسی که خرج او را می‌داد صابر رهبر سینمادار شناخته شده ایران بود.

پری غفاری خاطرات خود که در مورد روابط عاشقانه وی با محمدرضا پهلوی است را در کتابی به نام «تا سیاهی در دام شاه» منتشر کرد. این کتاب فقط یک بار در سال ۱۳۷۶ منتشر شد. به اعتقاد برخی منتقدان همچون محمد قائد، این کتاب در صورت تجدید چاپ می‌توانست پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ایران باشد. در سریال معمای شاه هم‌ آرام جعفری نقش او را بازی کرده است. پروین غفاری در شامگاه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ در سن ۸۳ سالگی در تنهایی در شهر نوشهر درگذشت.

کدخبر: ۳۶۰۵۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    قصه شاه و پری بود، چقدر فیلم و سریال نسا خته داریم