کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۵۵۳
تاریخ خبر:

ماجرای هفت کالای جنجالی در سبد خانواده‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | برنج خارجی در یک‌سال گذشته رکورددار افزایش قیمت‌هاست. در بین کالاهای اساسی، قیمت برنج خارجی نسبت به پارسال حدود ۲٫۴برابر شده است. مرکز آمار می‌گوید در این یک‌سال قیمت هندوانه، عدس، برنج خارجی، لپه و تخم‌مرغ بیشتر از دیگر محصولات خوراکی افزایش قیمت داشته‌اند.

همچنین در یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت کره، تخم‌مرغ، پیاز، نخود، قارچ و گوجه فرنگی بوده‌ایم. از طرف دیگر در یکی دو هفته اخیر خبرهایی از افزایش قیمت یا کمیاب شدن روغن، پوشک بچه، مرغ، تخم‌مرغ و گوشت گوسفند و گوساله منتشر شده. در این گزارش وضعیت بازار هر کدام از این محصولات را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم قیمت آنها چقدر افزایش داشته و چرا چنین وضعیتی برایشان به وجود آمده است.

*** وضعیت بازار روغن خوراکی
‌موجودی در فروشگاه‌ها : بررسی چند فروشگاه آنلاین نشان می‌دهد پیدا کردن محصولات برندهای معروف روغن مایع چندان کار راحتی نیست. بسته‌بندی‌های محبوب اغلب ناموجود هستند. اغلب روغن مایع را در بسته‌های ۹۰۰گرمی یا ۸۱۰میلی‌لیتری می‌خرند. در طرف مقابل بسته‌بندی‌های هزار و ۵۰۰گرمی راحت‌تر پیدا می‌شوند. در دسته‌بندی روغن‌ها، انواع روغن پایه کنجد به چشم می‌خورند که قیمت خیلی بیشتری نسبت به روغن آفتابگردان دارند. پیدا کردن روغن جامد در فروشگاه‌ها سخت‌تر به نظر می‌رسد.

قیمت: روغن مایع در بسته‌بندی‌های کوچک ۸۱۰میلی‌لیتری در برخی فروشگاه‌ها حدود ۹هزار و ۴۰۰تومان است. روغن مایع سرخ‌کردنی کمی ارزان‌‌تر و حدود هشت هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد. بسته‌های بزرگ‌تر ۱٫۵لیتری روغن مایع هم حدود ۱۵هزار و ۳۰۰تومان فروخته می‌شود. قیمت مصوب روغن مایع در سایت
ir.124حدود هشت هزار تومان برای بسته‌بندی‌های کوچک ۸۱۰گرمی است که نسبت به قیمت بازار پایین‌تر است.

علت گرانی: کاهش واردات روغن یکی از دلایل اصلی گرانی آن در بازار اعلام شده است. دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور می‌گوید واردات روغن و دانه‌های روغنی در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا نصف شده. از طرف دیگر افزایش قیمت جهانی روغن خام یکی دیگر از دلایل گرانی روغن معرفی شده است. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت می‌گوید قیمت جهانی روغن خام از هر تن ۷۳۵یورو به ۹۲۵یورو افزایش قیمت داشته که در کنار گرانی ارز، باعث افزایش قیمت روغن در بازار شده است.

*** وضعیت بازار گوشت گوسفندی
‌موجودی در فروشگاه‌ها : گوشت گوسفندی بسته‌بندی شده در چند فروشگاه آنلاین از نظر موجودی وضعیت نسبتا مساعدی دارد. بسته‌های نیم‌کیلویی تا دو کیلوگرمی انواع گوشت مثل خورشتی، ماهیچه، فیله، ران، آبگوشتی، قیمه‌ای، راسته و… در بین آنها دیده می‌شود.

قیمت: گوشت گوسفندی شقه‌ در قصابی‌ها به کیلویی ۱۵۰هزار تومان می‌رسد. البته گوشت بسته‌بندی شده قیمت بالاتری دارد و بعضا شاهد نرخ‌های کیلویی ۲۴۰هزار تومان برای یک کیلوگرم گوشت گوسفندی هستیم. برای مثال قیمت بسته‌بندی نیم‌کیلویی گوشت قیمه‌ای گوسفند ۱۲۰هزار تومان است. فیله گوسفند کیلویی ۲۳۷هزار، خورشتی بدون استخوان کیلویی ۱۸۵هزار، راسته بدون استخوان کیلویی ۲۱۲هزار، سردست گوسفندی کیلویی ۱۷۵هزار و آبگوشتی کیلویی ۱۳۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت مصوب گوشت گوسفندی در سامانه ۱۲۴، کیلویی ۹۱ تا ۱۱۲هزار تومان اعلام شده است.

علت گرانی: افزایش قیمت دام زنده به عنوان یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز مطرح می‌شود. قیمت هر کیلوگرم دام زنده در مهرماه حدود ۴۳هزار تومان بود و این رقم در روزهای اخیر تا ۵۴هزار تومان افزایش داشت. مدیرعامل اتحادیه گوشت گوسفندی این افزایش قیمت را به خاطر افزایش قیمت نهاده‌های دامی، تعطیلی‌ها و کاهش نقل‌وانتقال دام می‌داند و می‌گوید قیمت گوشت حدود ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش پیدا می‌کند.

*** وضعیت بازار گوشت گاو یا گوساله
‌موجودی در فروشگاه‌ها : بررسی چند فروشگاه آنلاین نشان می‌دهد گوشت گوسفندی بسته‌بندی شده در اغلب آنها موجودی کافی دارد و در انواع مختلف چرخ‌کرده، ران، نگینی، ماهیچه، قیمه‌‌ای، راسته و گوشت مخلوط در بسته‌بندی‌های نیم تا دو کیلوگرمی فروخته می‌شود.

قیمت: گوشت گوساله نسبت به یکی دو ماه گذشته تقریبا ۱٫۵ تا دو برابر افزایش قیمت داشته. طوری که قیمت یک کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط به حدود ۹۷هزار تومان رسیده است. ران ممتاز کیلویی ۱۵۶هزار تومان، نگینی کیلویی ۱۶۶هزار تومان، ماهیچه کیلویی ۱۵۴هزار تومان، قیمه‌ای کیلویی ۱۷۴هزار تومان، راسته کیلویی ۱۶۰هزار تومان و گوشت مخلوط کیلویی ۱۴۵هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت شقه گوشت گوساله در قصابی‌ها حدود کیلویی ۱۳۰هزار تومان است. در سامانه ۱۲۴ هرکیلوگرم گوشت گاو یا گوساله بین ۷۶ تا ۹۴هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

علت گرانی: قیمت دام زنده سنگین از کیلویی ۳۱هزار تومان در نیمه مهرماه این روزها به کیلویی ۴۵هزار تومان رسیده و این موضوع به عنوان عامل افزایش قیمت گوشت گوساله در بازار معرفی می‌شود. دامدارها به علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دام زنده را با قیمت بیشتری نسبت به ماه گذشته عرضه می‌کنند. در یک ماه اخیر قیمت دام سنگین تقریبا ۵۰درصد افزایش داشته است.

*** وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ
‌موجودی در فروشگاه‌ها : وضعیت موجودی تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها نسبت به ماه قبل کمی بهتر شده و تقریبا اکثر فروشگاه‌ها تخم‌مرغ برای فروش دارند. البته قیمت آن نسبت به گذشته افزایش داشته است. همچنین بررسی وضعیت مرغ در چند فروشگاه آنلاین نشان می‌دهد کمبود چندانی برای مرغ گرم و منجمد به چشم نمی‌خورد. اغلب فروشگاه‌ها بسته‌بندی‌های ۱٫۸کیلوگرمی مرغ را عرضه می‌کنند و موجودی بسته‌بندی‌های ۹۰۰گرمی کمتر است.

قیمت: یک کیلوگرم مرغ گرم در پروتئینی‌ها با قیمتی حدود ۲۶هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت مصوب مرغ گرم در سامانه ۱۲۴ حدود ۲۰هزار تومان است که نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین قیمت مرغ منجمد کیلویی ۱۶هزار تومان است. توجه داشته باشید که قیمت بسته‌بندی‌های گوشت مرغ در فروشگاه‌ها بالاتر از این ارقام است. طوری که یک بسته ۹۰۰گرمی مغز ران مرغ ۴۸هزار تومان، سینه مرغ ۴۶هزار تومان، سینه مرغ بدون استخوان ۵۶هزار تومان، ران بدون پوست ۴۳هزار تومان و فیله مرغ ۶۷هزار تومان است. تخم‌مرغ در شانه‌های ۲۰تایی حدود ۳۰هزار تومان فروخته می‌شود.

علت گرانی: برخی مرغدارها درباره علت افزایش قیمت مرغ در یک ماه گذشته می‌گویند افزایش قیمت تمام شده تولید و تأمین نصفه و نیمه نهاده‌های دامی دلیل افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر است و این مسئله ربط چندانی به حضور دلالان ندارد. آنها می‌گویند قیمت سویا و ذرت به عنوان خوراک مرغ‌ها افزایش داشته و فعلا کاهش پیدا نکرده است. در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده در بازار حدود ۱۷هزار تومان است که باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده. گرانی سویا و ذرت همچنین به عنوان دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ مطرح می‌شود. ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ را در چند هفته اخیر افزایش داده است.

*** وضعیت بازار پوشک بچه
‌موجودی در فروشگاه‌ها : بررسی چند فروشگاه آنلاین نشان می‌دهد وضعیت موجودی پوشک بچه در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است. طوری که یکی از آنها صرفا سه مدل پوشک بچه سایز سه، چهار و پنج از برندهای مختلف دارد. با این وجود در دیگر فروشگاه‌ها به خصوص آنهایی که کوچک‌تر و کمتر شناخته‌شده‌تر هستند، تنوع محصولات بیشتر است و می‌توان پوشک در سایزهای مختلف از برندهای متفاوت پیدا کرد.

قیمت: خرج یک ماه پوشک بچه به حدود ۷۰۰هزار تا یک میلیون تومان می‌رسد. بسته ۴۰تایی برندهای ایرانی پوشک بچه سایز چهار حدود ۱۰۰هزار تومان و بسته‌های ۳۴تایی برندهای خارجی حدود ۱۴۰هزار تومان است. پوشک سایز سه برندهای ایرانی در بسته‌های ۴۴تایی تقریبا ۷۰ تا ۸۰هزار تومان و برندهای خارجی حدود ۱۴۰هزار تومان فروخته می‌شود. بسته ۴۴تایی پوشک سایز دو ایرانی حدود ۶۰ تا ۷۰هزار تومان و خارجی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومان قیمت دارد.

علت گرانی: افزایش هزینه‌های تولید عامل اصلی گرانی پوشک بچه در بازار عنوان می‌شود. یکی از تولیدکننده‌های پوشک می‌گوید افزایش قیمت ارز در یک سال اخیر به همراه زمان‌بر بودن تخصیص ارز به مواد اولیه باعث شده فعالیت تولیدی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. البته فعلا کمبودی در بازار وجود ندارد و تولیدکننده‌ها با تمام ظرفیت در حال عرضه پوشک بچه به بازار هستند.

*** وضعیت بازار برنج خارجی
‌موجودی در فروشگاه‌ها : برنج خارجی در چند فروشگاه آنلاین ناموجود شده است. برخی از آنها دسته‌بندی برنج خارجی را حذف کرده‌اند و صرفا می‌توان از آنها برنج ایرانی خرید. البته یکی از فروشگاه‌های بزرگ همچنان سه برند برنج هندی را می‌فروشد که قیمت همه آنها یکسان است.

قیمت: قیمت برنج خارجی به عنوان رکورددار گرانی در یک‌سال گذشته افزایش ۲٫۵برابری داشته. بسته‌بندی‌های ۱۰کیلوگرمی برنج خارجی در بازار حدود ۲۴۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت برنج ایرانی در بسته‌بندی‌های ۱۰کیلویی عموما ۳۴۰ تا ۳۶۰هزار تومان است و بعضا به ۳۸۰هزار تومان می‌رسد. سامانه ۱۲۴ قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی را ۱۹ تا ۲۴هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی را ۲۷ تا ۳۱هزار تومان اعلام کرده است.

علت گرانی: دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزایش نرخ ارز نیمایی، تخصیص ندادن ارز برای ترخیص برنج از بنادر، کم شدن موجودی انبارها از برنج وارداتی و سوءاستفاده برخی از خرده‌فروشان و عمده‌فروشان از این شرایط را به عنوان دلایل افزایش قیمت برنج خارجی در بازار معرفی می‌کند. او می‌گوید تعداد محدودی توانسته‌اند در دوماه گذشته برای واردات برنج ارز دریافت کنند.

*** وضعیت بازار کره
‌موجودی در فروشگاه‌ها : وضعیت بازار کره نسبت به یک ماه گذشته که با کمبود روبه‌رو شده بودیم بهتر شده است. بررسی فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد اغلب آنها بدون محدودیت کره حیوانی را در بسته‌بندی‌های ۲۵ تا ۲۵۰گرمی عرضه می‌کنند.

قیمت: بسته‌بندی ۲۵گرمی کره حیوانی حدود دو هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد. کره ۵۰گرمی چهار تا پنج هزار تومان و کره ۱۰۰گرمی بین هشت تا ۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین بسته‌بندی‌های ۲۵۰گرمی کره برندهای مختلف حدود ۲۰ تا ۲۴هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب کره ۱۰۰گرمی را هشت هزار تومان اعلام کرده است.

علت گرانی: بخش عمده کره موجود در بازار پیش از این صرفا از واردات تامین می‌شد. افزایش قیمت ارز و مشکلات به وجود آمده برای تاجران به واسطه شیوع بیماری کرونا، واردات کره را با مشکل مواجه کرده بود و همین عامل به عنوان دلیل افزایش قیمت کره معرفی می‌شود. ماه گذشته خبرهایی از راه‌اندازی خط تولید کره در برخی استان‌ها منتشر شده که توانست وضعیت موجودی این محصول خوراکی را در بازار بهتر کند. با این وجود قیمت آن کاهش چندانی نداشته است.

کدخبر: ۳۵۷۵۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر