کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۹۲۱
تاریخ خبر:

چه‌کسانی نوجوان افغانستانی را در قشم کتک زدند؟

ماجرای نوجوان ۱۶ساله که اخیرا فیلم ضرب و جرح او در شبکه های اجتماعی منتشر شده، در سایت‌های خبری و شبکه های اجتماعی منطقه بازتاب فراوانی داشته است. ماجرایی که پس از انتشار فیلم شکنجه وحشیانه یک نوجوان افغان در قشم آغاز شده و یکی دو روزی است با تایید و تکذیب های فراوان ادامه دارد.

در فیلمی که منتشر شده است، یک نوجوان اهل افغانستان به دلیل آنچه «متلک پرانی» به همسر یکی از اهالی روستای سلخ، واقع در جزیره قشم از توابع استان هرمزگان بیان شده، زیر شکنجه و داغ و درفش قرار گرفته تا آنطور که تصویربردار می گوید، عبرتی برای بقیه اتباع بیگانه باشد. ماجرایی که با اعلام رسمی بازداشت عوامل این حادثه، تایید شد و آنطور که وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد عاملان این موضوع، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند، ولی ماجرا به همین نقطه ختم نشد.

برخی سایتهای افغانستان که به زبان فارسی منتشر می شوند به صورت هماهنگ و بدون توجه به تحقیقات سفارت افغانستان در تهران و بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان، اینطور عنوان کردند که شکنجه گر این نوجوان، رئیس شورای روستای سلخ بوده و علت شکنجه هم متلک پرانی به همسر او بوده است. سایتهای مزبور نوشته اند نوجوان زیر شکنجه کشته شده است، در حالی که یکی از خبرنگارانی که به صورت میدانی درباره موضوع تحقیق کرده و روایات توئیتری او هم در سایتهای افغانستان منتشر شده، نوشته است نه فرد شکنجه گر، رئیس شورای روستای سلخ بوده و نه نوجوان کشته شده است، بلکه این نوجوان به دلیل متلک پرانی به یکی از زنان روستا، توسط همسر این زن، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نوجوان یاد شده پس از کتک خوردن و شکنجه شدن، در اختیار ماموران پاسگاه روستا قرار گرفته است.

این خبرنگار در صفحه توئیتر خود نوشت: من با شوهر خانمی صحبت کردم که مدعی بود این نوجوان مزاحم همسر ایشان شده و روز بعد دیگران او را به جایی برده و کتک زده اند تا دیگر این کار را تکرار نکند. همچنین این زن ساکن جزیره قشم گفته که این نوجوان اهل افغانستان زنده است و آنها او را به پاسگاه محلی در روستای سلخ در قشم تحویل داده اند.

سایت رکنا که به صورت اختصاصی درباره اخبار حوادث فعالیت می کند هم در گزارشی نوشت که نوجوان شکنجه شده، زنده است.

این سایت از قول یکی از کسبه روستا نوشته است: این ماجرا مربوط به اوایل هفته می شود. ظاهرا جوان افغان برای یکی از نوامیس رییس شورایاری روستا مزاحمت ایجاد کرده بود. رییس شورایاری نیز برای ادب کردن جوان افغان چند تن را به سراغ او فرستاد که او را تا سرحد مرگ کتک زده بودند. از این ماجرا چندین فیلم وجود دارد؛ اولین فیلم را دوربین یک مغازه لباس زنانه فروشی گرفته است که چند مرد را در حال سوار کردن جوان افغان داخل ماشین البته با استفاده از خشونت نشان می دهد. فیلم های دیگری نیز وجود دارد که اغلب آن ها جوان افغان را در حال شکنجه شدن و ابراز پشیمانی او را نشان می دهد.

کاسب اهل روستای سلخ گفته است: تا آنجا که ما خبر داریم، جوان افغان تا به این لحظه زنده بوده و به یکی از بیمارستان های بندرعباس منتقل شده است.

اخبار تکذیب شده درباره قتل در حالی منتشر می شود که سفارت افغانستان در تهران اعلام کرده به خاطر مسئولیتی که در قبال اتباع اهل افغانستان دارد، موضوع را پیگیری خواهد کرد و تاکنون سفارتخانه، اطلاعیه رسمی درباره نتایج یافته های خود در حادثه در جزیره قشم نداده است. تنها یک انجمن غیردولتی مستقر در کابل به عنوان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پی این حادثه با انتشار اطلاعیه ای از مقامات دولتی خواسته که «این قضیه را پیگیری و عاملان آن‌را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهند.»

مقامات قضایی محلی البته بدون توجه به اخباری که در فضای مجازی چرخ می خورد، اصل ماجرای شکنجه نوجوان افغان را مورد تایید قرار داده اند. دادستان قشم ضمن تکذیب کشته شدن این نوجوان گفته است: کشته شدن تبعه افغان درست نیست، اما ضرب و جرح وی صحت دارد. رضا صفایی افزود: متهمان شناسایی شده‌اند و پرونده قضایی آنان در حال تکمیل است.

کدخبر: ۲۸۳۹۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر