کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۴۲۸
تاریخ خبر:

ماجرای برقع پوشیدن سربازان انگلیسی چه بود؟

روزنامه دیلی استار گزارش کرد، اخیرا نیروهای ویژه انگلیسی در افغانستان برای گذشتن از ایست بازرسی های تحت کنترل طالبان و رسیدن به شهر کابل متوسل به حقه پوشیدن برقع زنانه به عنوان لباس مبدل و ناشناس نگه داشتن خود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، طبق این گزارش یک واحد متشکل از ۲۰ سرباز نیروهای سرویس هوایی ویژه ارتش انگلیس (SAS) ظاهرا دستور پیدا کردند تا به دنبال حمله سریع و برق آسای شبه نظامیان افراطگر در افغانستان در پی خروج سربازان آمریکا و ناتو خودشان را آماده رفتن به کابل کنند.

به آنها هشدار داده شد که هیچ هلیکوپتری برای منتقل کردن آنها از جنوب افغانستان، جایی که آنها در آن برای یک ماموری مخفیانه مستقر بودند، موجود نیست.

در این گزارش یک منبع گفت: تیم نیروهای SAS چندین ماه در افغانستان برای انجام یک ماموریت مخفیانه شناسایی بودند که همه چیز به هم ریخت. به آنها گفته شد ماموریت را لغو کرده و آماده خروج فوری به سمت کابل شوند.

این سربازان که شعارشان کسی که جرات کند می برد" بود مجبور شدند عمده تجهیزات نظامی خود را ول کرده و یک ترفند را به کار بگیرند. آنها پنج تاکسی خریدند تا صدها مایل را به سمت کابل پایتخت افغانستان رانندگی کنند.

همچنان که مسیر آنها از بین چند ایست بازرسی طالبان میگذشت، به آنها گفته شد که از پلیس ضد تروریستی افغانستان کمک بگیرند. این نیرو به آنها چند برقع دررنگهای مختلف داد که کل صورت و بدن آنها را می پوشاند.

منبع مذکور طبق گزارش دیلی استار اظهار کرد: این سربازان به جز سلاحهایشان و مهمات، خودشان را از بخش عمده تجهیزاتشان خلاص کرده و خودشان را با برقع پوشاندند.

به این ترتیب ناوگان تاکسی های حامل آنها با وانمود کردن به این که زنانی عازم پایتخت برای جشن گرفتن بازگشت موفقیت آمیز طالبان به قدرت هستند و با تکان دادن پرچم طالبان از اسیر شدن در این ایست بازرسی ها گریخت.

این منبع بیان کرد: این کلک کارساز شد. برخی لحظات پرالتهاب وجود داشت اما طالبان حتی از کنار زدن برقع از یک زن اکراه داشتند.

این سربازان بعد از رسیدن به کابل تا جایی که میشد به فرودگاه کابل نزدیک شده و بعد تاکسی ها را رها کردند. طبق این گزارش چند ایست بازرسی دیگر نیز پیش رو بود اما این تیم نهایتا به یک دروازه رسیده و در آنجا هویتشان را برای نگهبانان آمریکایی فاش کردند.

بعد از سقوط کابل به دست طالبان، نیروهای آمریکایی کنترل محدوده داخلی فرودگاه بین المللی حامد کرزای و حفاظت از آن را بر عهده داشتند. یک استوار تیم SAS به سمت یکی از سربازان آمریکایی در محل دروازه رفته و به او فاش کرد که تیم آنها "نیروهای ویژه انگلیسی مشغول عملیات" هستند.

منبع مذکور بیان داشت: سرباز آمریکایی متحیر شد و گفت، دوبار تکرار کن.

بعد از آن این واحد نیروهای ویژه به یک اتاق برده شده و در آنجا نهایتا توانست برقع را در آورده و با یک افسر انگلیسی ارتباط برقرار کند.

بر اساس گزارشها انگلیس بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر را شامل بیش از ۵۰۰۰ تبعه انگلیسی از افغانستان خارج کرده و آخرین هواپیمای نیروی هوایی انگلیس در تاریخ ۲۸ اوت از فروگاه بین المللی حامد کرزای برخاسته و به فرودگاه برایز نورتون نیروی هوایی انگلیس در آکسفوردشایر رسید. با این حال گمان برده می شود هنوز هزاران تن از واجدین شرایط نقل مکان به انگلیس از جمله افغانهای کارمند انگلیسی ها و خانواده هایشان جا مانده اند.

کدخبر: ۴۱۲۴۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر