کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۴۷۳
تاریخ خبر:

لطفا نگران طاعون نباشیم!

روزنامه هفت صبح | معلوم نیست چقدر از خبرهایی که از بروز انواع بیماری‌ها از چین شنیده می‌شود، حقیقت دارد و چقدر از آنها حاصل حساسیت رسانه‌ای است که کرونا ایجاد کرده. دیروز خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیچید که می‌گفت، چند مورد طاعون خیارکی در چین دیده شده است. سازمان جهانی بهداشت(WHO) در این مورد اعلام کرد: «مورد مشکوک به طاعون خیارکی در چین به‌خوبی تحت کنترل قرار دارد.» بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، مورد مشکوک به طاعون خیارکی در چین به‌خوبی تحت کنترل قرار دارد و پرخطر تلقی نمی‌شود.

مقامات محلی در منطقه مغولستان داخلی در چین، روز یکشنبه پس از شناسایی مورد مشکوک به بیماری طاعون خیارکی در یکی از بیمارستان‌های این منطقه، هشدار صادر کردند. پیش از این در ماه نوامبر سال گذشته هم چهارمورد ابتلا به طاعون در این منطقه شناسایی شده بود.مارگاریت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: ما درحال نظارت دقیق روی شیوع این بیماری در چین هستیم و با مقامات چین و مغولستان همکاری نزدیک داریم. او گفت: «درحال حاضر شرایط پرخطری احساس نمی‌شود اما به‌دقت درحال بررسی اوضاع هستیم.» طاعون خیارکی بیماری بسیار عفونی است که می‌تواند کشنده باشد و بیشتر از طریق جوندگان گسترش پیدا می‌کند.

به محض پیچیدن خبر دیده‌شدن طاعون خیارکی در چین، حرف و حدیث‌ها در مورد ورود آن به ایران هم شنیده شد که مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی به‌شدت آن را تکذیب کرد. او گفت: «موضوع ورود طاعون خیارکی به کشور اساساً کذب است و هیچ گزارش رسمی ‌در مورد ابتلای افراد به این بیماری در کشور طی هفته‌های گذشته نداشته‌ایم.»

محرز ادامه داد: «بخش اپیدمیولوژی حوزه سلامت، به‌صورت بسیار دقیق این موضوع را رصد کرده است که مشخص شد این بیماری در میان جوندگان دیده شده و گزارشی در مورد انسانی بودن این بیماری دیده نشده است.» عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «البته که طاعون به خودی خود جای نگرانی دارد اما در سال‌های اخیر در ایران بیماری طاعون کنترل شده است و راه درمانی این بیماری هم فقط مصرف آنتی‌بیوتیک است. از مردم می‌خواهم که در میان فضای اضطرابی ناشی از شیوع ویروس کرونا، خودشان را درگیر شایعات فضای مجازی نکرده و فقط اخبار را از مراجع رسمی‌ دریافت کنند.»

کدخبر: ۳۳۸۴۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر