کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۵۸۳
تاریخ خبر:

قطب‌های جدید قدرت در میان اصولگرایان

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | کمتر از ۲۰۰ روز دیگر تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده و سنسورهای سیاسی کسی، اگر قوی باشد، جنب‌وجوش در لایه‌های زیرین سیاست ایران را می‌‌بیند. یکی از نشانه‌هایش می‌تواند اتفاقاتی باشد که همین دیروز افتاد؛ در دو نهاد اقتصادی بزرگ که در دست اصولگرایان است.

اول در ستاد اجرایی فرمان امام و زیرمجموعه آن؛ یعنی مجموعه برکت. برکت، حالا پیشروترین گروه ایرانی در ساخت واکسن کروناست. به سرپرستی خانم دکتر مشهور این روزها: مینو محرز. در روزهای گذشته خبر اخذ گواهی اخلاقی توسط این گروه پژوهشی برای واکسن کرونا اعلام شد و در شامگاه روز شنبه محمد مخبر اعلام کرد که تست انسانی واکسن کرونا از ابتدای دی آغاز خواهد شد و سه تا چهار ماه بعد، تولید واکسن در ایران، ما را از خارج از کشور بی‌نیاز خواهد کرد.

اینطور اگر بشود، محمد مخبر دوران ۱۴ ساله حضور خود در ستاد اجرایی فرمان امام را با خاطره‌ای خوش ترک خواهد کرد. او درحالی‌که اغلب احکام رهبری حداکثر دو دوره ۵ ساله است، در سمت خود باقی مانده و تقریبا ساکت و بدون حاشیه کار خودش را پیش برده است. ماجرا البته ممکن است از خاطره خوش هم رد شود و مخبر به عنوان قهرمان واکسن از خیابان «وزرا» راهی دفتر ریاست‌جمهوری در «پاستور» شود.

مخبر البته چنین تمایلی را به صراحت از خود نشان نداده، ولی که سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تلویحا تمایل خود را نشان داده تا از «شهرک غرب» به مرکز تهران برود و رئیس‌جمهور شود. حرف‌های دیروز او در کنفرانس مطبوعاتی‌اش که به مناسبت سالگرد تاسیس این قرارگاه برگزار شده بود هم چنین بویی می‌داد.

او از بزرگی مقیاس قرارگاه گفت، از اینکه با ۵ هزار شرکت طرف حساب هستند و از طلب ۴۲ هزار میلیاردتومانی از دولت، ولی با وجود اینکه تقریبا هیچ‌یک از پروژه‌های قرارگاه ربطی به خودرو ندارد، یادش نرفت که که به افزایش قیمت خودرو اشاره کند و از وابستگی صنعت خودرو به قطعه‌سازی انتقاد کند .
این راه را مدیر دیگر نهاد اقتصادی حاکمیتی که در دست اصولگرایان بود و هست؛ یعنی بنیاد مستضعفان نیز می‌خواست پیش بگیرد. از پرویز فتاح حرف می‌زنیم.

او اما در همان ابتدا، هدف را اشتباه نشانه رفت و مثل یک توپخانه سرگردان و بی هدف، بسیاری از مسئولین ارشد نظام را به خاطر در اختیار داشتن برخی املاک و زمین‌ها سرزنش کرد که بلااستثنا همه آن‌ها تکذیب شد و فتاح نیز ظاهرا بعد از گرفتن تذکری سخت، تلاش کرد سکوت پیشه کند.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا که فقط ۳۷ پروژه را باید به این دولت تحویل بدهد و پالایشگاهی به نام ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۴۲۰ هزار بشکه نفت را ساخته و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، مالک همراه اول و بخش مهمی از سهام بانک پارسیان و حتی ایران خودرو و احتمالا بزرگ‌ترین نهاد صاحب ملک در ایران اما پاشنه‌های خود را ورکشیده‌اند برای ۱۴۰۰٫ برای گرفتن نهادهای اقتصادی دولتی که در دست اعتدالیون و اصلاح طلبان مانده:

از نفت تا تامین اجتماعی و البته شرکت‌های دولتی که دو سوم بودجه برای آن‌هاست. آیا موفق خواهند شد؟ معلوم نیست. رقبای سختی دارند و البته پروژه‌ای دشوار در اقناع افکار عمومی. مخبر برای قانع کردن مردم که واکسن کار می‌کند و درست هم کار می‌کند و سعید محمد برای اینکه از مردم بخواهد برای اولین بار به یک نظامی که کت و شلوار تن کرده، رای دهند. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ بازی ۱۴۰۰ آغاز شده و و سنسورهای سیاسی کسی اگر قوی باشد، جنب و جوش در لایه‌های زیرین سیاست ایران را می‌‌بیند.

کدخبر: ۳۶۳۵۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر