کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۳۵۷
تاریخ خبر:

قرنطینه یک شهر، غیرقانونی است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | دو هفته از آغاز بحران کرونا در کشور می‌گذرد و در این روزها یکی از مهم‌ترین موضوعات در افکار عمومی مسئله قرنطینه شهرها و به طور مشخص شهر قم است.

بسیاری در خصوص لزوم بهداشتی چنین کاری صحبت کردند اما جالب است بدانید که این موضوع نسبت چندانی با قانون و مقررات موجود در کشور ندارد و به بیان دیگر در حال حاضر در کشورمان، قانونی شفاف برای قواعد قرنطینه انسانی وجود ندارد.

حقیقت این است که یکی از اصولی که در قانون اساسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اصل سی و سوم این قانون است که می‌گوید: «هیچ‌کس را نمی‌توان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل مورد علاقه‌اش ممنوع یا به اقامت در محلی مجبور ساخت، مگر در مواردی که قانون مقرر می‌دارد.»

حال در این زمینه یعنی قرنطینه اساسا قانونی وجود ندارد. حتی در قانون «طرز جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی و بیماری‌های واگیردار» مصوب سال ۱۳۲۰ که اصلی‌ترین قانون در این زمینه است، حکم صریحی نیامده است.

بنابراین به نظر می‌رسد درخواست برای قرنطینه یک شهر، اساسا درخواستی غیرقانونی است و مجلس شورای اسلامی باید بتواند بعدا در این زمینه، اقدام به قانون و مقررات‌گذاری کند.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۱۳۳۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    مواظب باشید، کرونا بیخ گوشمونه،از کنارمو ن ردمیشه!