کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۹۰۳
تاریخ خبر:

غریب‌ترین زوج تاریخ سینما

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | تا آخر پاییز، تصاویری‌ از تاریخ ‌معاصر همراه با پند‌و‌اندرز و حکمت ! بعید است بتوانید این زوج مشهور را با حرکاتی چنین غیرعادی شناسایی کنید. آنها سرلارنس الیویه و ویوین‌لی هستند. زوج بازیگر انگلیسی که در سال ۱۹۳۶ وقتی هردو متاهل بودند عاشق هم شدند.

در سال ۱۹۳۹ به آمریکا آمدند تا الیویه در فیلم بلندی‌های بادگیر ساخته ویلیام وایلر بازی کند. اما نقش مهم نصیب ویوین لی شد که ناگهان در اوج جوانی برای بازی در نقش اسکارلت اوهارا در فیلم بربادرفته انتخاب شد. در حالی‌که تنها ۲۵ سال داشت. درخشش خیره کننده خانم لی او را برنده اسکار کرد و به چنان اعتماد به نفسی رسید که چند ماه بعد با لارنس الیویه که شخصیتی کاریزماتیک داشت و ۷ سال هم از او بزرگ‌تر بود در کالیفرنیا ازدواج کند.

در مراسمی که کاترین هپبورن شاهد عقدشان بود. در تمام طول دهه ۴۰ سه زوج سینمایی هالیوود را تحت تاثیر خود قرار داده بودند. الیویه و ویوین لی‌،‌کاترین هپبورن و اسپنسر تریسی و همفری بوگارت و لورن باکال‌. هرسه زوج سال‌های متمادی به زندگی زناشویی ادامه دادند. هرچند الیویه و ویوین‌لی در طول سال‌های زندگی مشترکشان با فراز و فرودهای فراوانی روبه‌رو شدند.

مثلا دلباختگی خانم ویوین لی به پیتر فینچ و اعتراف دردناکش به لارنس الیویه. هرچه بود دهه ۴۰ برای الیویه آکنده از موفقیت بود با بازی در فیلم‌هایی مثل ربه‌کا،‌ هنری پنجم و هملت که برای هملت اسکار بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری را توامان برنده شد. اما ویوین لی نتوانست درخشش بربادرفته را ادامه دهد.

در فیلم‌هایی نه چندان مهم ظاهر شد و پروژه‌های شکست خورده‌ای مثل پل واترلو پاسخگوی هنر پرطراوت بازیگری او آن هم در بهترین سال‌های زندگی‌اش نبودند. او در دهه ۴۰ رقابت را به اینگرید برگمن و باربارا استنویک و آوا گاردنر باخته بود.

اما بالاخره در سال ۱۹۵۱ و در سن ۳۸ سالگی با فیلم اتوبوسی به نام هوس نقش درخوری به دست آورد و توانست همه خشم وافسوس ناکامی‌های دهه ۴۰ خودرا در نقشی جنون آسا و بسیار سخت به روی دایره بریزد. در نقش بلانش. فیلمی که دومین اسکار را برای او به دست آورد اما مقدمه‌ای شد برای سقوط آرام او به دره دیوانگی.

در سال ۱۹۶۰ بعد از ۲۰ سال زندگی مشترک از الیویه جدا شد و هفت سال بعد در حالیکه تنها ۵۳ سال داشت درگذشت.
تصویر مربوط به زمستان ۱۹۵۳ است. وقتی هردو پای به فرودگاه رم گذاشته‌اند و خبرنگاران را در انتظار خود می‌بینند‌.

کدخبر: ۲۸۳۹۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر