کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۱۲۴
تاریخ خبر:

عجیب‌ترین سرنوشت برای دست راست هیتلر

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | تا آخر پاییز، تصاویری‌ از تاریخ ‌معاصر همراه با پند‌و‌اندرز و حکمت ! در تصویر سمت چپ، نفر سمت راست رودولف هس است در کنار گوبلز. هس یکی از چهارحواری هیتلر(در کنار گورینگ و گوبلز و هیملر) بود که او را تا قبل از جنگ نفر دوم حزب نازی می‌دانستند اما با آغاز جنگ رفت پشت سر آن سه‌نفر دیگر.

این سرباز شجاع که گلوله‌ای و مدالی از جنگ جهانی اول به یادگار داشت، در سال ۱۹۴۱ عجیب‌ترین حرکت قرن را انجام داد. با یک هواپیمای تک‌موتوره راهی انگلیس شد تا مذاکراتی یک‌نفره را با چرچیل برای راضی ساختن انگلیس به صلح انجام دهد. تضمینی برای این‌که آلمان بتواند پس از فتح فرانسه و هلند و بلژیک و اتریش و چکسلواکی و لهستان، بدون واهمه از واکنش انگلیس، بی‌دغدغه به سمت شرق بتازد و کار روسیه را تمام کند.

او با هماهنگی قبلی و با چتر در اسکاتلند فرود آمد اما مچ پایش شکست و بعد از یک ملاقات ناامیدکننده با چرچیل سرسخت، ‌در برج لندن زندانی شد. با پایان جنگ به‌همراه بقیه نازی‌ها در نورنبرگ محاکمه و با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد. در زندانی در برلین.

او ۴۱سال در این زندان حبس بود و مقامات شوروی هرگز اجازه عفو به او ندادند. او تا ۹۳سالگی در سلول انفرادی‌اش زندگی کرد. و دست آخر روایت است که با سیم برق خودکشی کرد و در روایتی دیگر می‌گویند، نیروهای امنیتی برای خلاصی از دست او، ‌به قتلش رساندند.

دولت آلمان در سال ۲۰۱۱ برای جلوگیری از رجوع طرفداران نازیسم به مقبره او، ‌قبرش را خراب کردند و استخوان‌هایش را به دریا ریختند. این می‌تواند عجیب‌ترین سرگذشت یک سیاستمدار در قرن بیستم باشد. او برای آینده خود و پیشوایش ریسک کرد اما سرنوشتی شوم و افسرده‌کننده پیدا کرد.

کدخبر: ۲۸۲۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر