کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۴۲۶
تاریخ خبر:

ضیافت دلپذیر‌ به میزبانی عادل و رفقا

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| این یازدهمین سالی است که شبکه ورزش برنامه «فوتبال ۱۲۰» را به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور روانه آنتن می‌کند. قسمت اول این فصل ساعت ۲۱:۳۰ ‌پنجشنبه شروع شد و در ادامه هم قرار است برنامه همین ساعت پخش شود. به گفته محمدی، تغییر ساعت پخش به دلیل عدم تداخل برنامه با پخش زنده رقابت‌های فوتبالی است. «فوتبال ۱۲۰» تا آذر ماه روی آنتن می‌رود و پس از وقفه یک ماهه به خاطر جام‌جهانی پخش آن از سر گرفته می‌شود.

‌ مورد اول| آیتم‌ها و سوژه‌ها
«فوتبال ۱۲۰» برنامه‌ای آیتم‌محور است که در سال‌های نخست، رویکرد اصلی آن پخش خلاصه بازی لیگ‌های معتبر جهان بود. در چند فصل اخیر اما «هایلات» بازی‌ها با رویکردی متفاوت از طریق این برنامه پخش می‌شود. حالا تمرکز بر سوژه است و از دل آن بازی‌ها و اتفاقات مختلف مرور می‌‌شود. این اتفاق در فصل جدید هم رخ داده است و به عنوان نمونه، وقتی نوبت به پخش شهرآورد دلا مادونینا می‌رسد، اشاره‌ای به سابقه آ.ث‌ میلان و اینتر میلان می‌شود و گزارش مسابقه و صحبت بازیکن‌ها و مربیان به شکل زیرنویس در قاب قرار می‌گیرد.

یا از دل اشاره به ایرادهای سیستم داوری «وار» آیتم به لیگ جزیره وارد می‌شود. پخش تو در توی لیگ‌ها عامل دیگری است که مخاطب طی دو ساعت به شکل رفت و برگشت برداشتی تازه از اتفاقات لیگ‌های اروپایی به‌دست می‌آورد. ضمیمه کردن صحبت مربیان و کارشناسان به شکل زیرنویس و نیز حک نام و عنوان آنها برگ برنده مهم آیتم‌سازی «فوتبال ۱۲۰» است. علاوه بر این، رفتن سراغ سوژه‌های خاص باز هم جایی ثابت در برنامه دارد. «فوتبال ۱۲۰» با آیتمی درباره جادوی فوتبال شروع شد که عادل فردوسی‌پور نریشن آن را گفته بود. آیتم با جمله معروف خودش یعنی «چیه این فوتبال» شروع شد که همه عشق به این ورزش در تصاویر و جمله‌ها موج می‌زد.

گل طلایی «فوتبال ۱۲۰» در قسمت اول‌، آیتمی است که درباره سباستین هالر بازیکن دورتمندی پخش شد؛ بازیکنی که مبتلا به سرطان شده و در اوج موفقیت فوتبالی حالا با یک حریف دیگر دست و پنجه نرم می‌کند. فردوسی‌پور نریشن را خواند و در عین حال از جمله‌های انگیزشی بهره برد؛ مثل تسلیم نشدن و پیدا کردن راهکار برای لذت بردن از زندگی. آیتم همچنین از جمله‌های زنده‌یاد مهدی شادمانی همکار رسانه‌ای‌مان هم بهره برد و در عین حال به نقش دیگران برای کمک به بیماران در راه شکست سرطان اشاره کرد. این آیتم حاوی صحبت‌های سباستین هالر و دیگران هم بود که به شکل زیر‌نویس پخش شد.

مورد دوم| فان با ابوطالب
ابوطالب حسینی در برنامه خنداننده‌شو چهره شد و در قامت مجری آیتم فان فوتبال ۱۲۰ رویی دیگر از توانایی خود در اجرای استندآپ را به رخ کشید. او در قسمت اول سری جدید برنامه به‌طور مفصل با همه شوخی کرد؛ پیکه و شکیرا، امبر هرد و جانی دپ، جاودانی و احمدی، فدراسیون فوتبال، جواد خیابانی و حتی برف پاک‌کن یکی از خودروهای تولید داخل. حسینی و همکارانش هوشمندانه برخی جمله‌های وایرالی را هم به کار می‌برند که ضمن حفظ حرمت، مخاطب را به خنده وا می‌دارد؛ مثل «روحیه آدم‌رو خراب می‌کنن» یا «آقایی! در حال گرم کردن بدن خود» و … حسینی در اجرای شوخی به پختگی رسیده و این را به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد. فان از بخش‌های پرطرفدار فوتبال ۱۲۰ است.

مورد سوم| اجرای محمدی
داشتن اطلاعات فوتبالی‌، تسلط بر آیتم‌هایی که قرار است پخش شود و آرامش در بیان، از بارزترین ویژگی‌های حمید محمدی است. او بر‌خلاف خیلی از مجریان، به دنبال خودنمایی نیست و انرژی‌اش را صرف برنامه می‌کند. به همین خاطر است که کوتاه و مفید حرف می‌زند و از مخاطب می‌خواهد بقیه اطلاعات را از طریق تماشای آیتم دریافت کند. حتی در بخش مرور اتفاقات جام‌جهانی با حضور نوید استاد رحیمی سوالاتش کوتاه است و خالی از خودنمایی. در عین حال آنچه می‌پرسد به تکمیل بحث کمک می‌کند.

مورد چهارم| پالس عادل
سری جدی «فوتبال ۱۲۰» یک نکته فرامتن دیگر هم دارد. این بار نیز سهم عادل فردوسی‌پور از خوانش متن آیتم‌ها بیشتر است؛ بر عکس اتفاقی که در برنامه اینترنتی فوتبال ۳۶۰ رخ داده. آیا این پالسی است که همچنان ساخت برنامه فوتبالی در تلویزیون برای او اهم از دیگر رسانه‌هاست؟

مورد پنجم| به روایت آمار
«فوتبال ۱۲۰» در قسمت اول فاقد دو المان همیشگی یعنی نظرسنجی پیامکی و ارتباط تصویری بود. در حالی که بخشی از هویت برنامه به گفت‌و‌گوهای زنده با چهره‌های مطرح است و مخاطب انتظار بازگشت این بخش را دارد… «فوتبال ۱۲۰» برنامه‌ای محبوب است‌؛ کما اینکه میزان بازدید آن در تلوبیون در کمتر از ۲۴ ساعت حدود ۳۸۰۰ مشاهده است. آیتم فان هم نزدیک به ۱۲هزار بار دیده شده.

کدخبر: ۴۷۷۴۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر