کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۷۶۲
تاریخ خبر:

صید ‌لاک‌پشت بزرگ به‌جای تمساح دریاچه چیتگر

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | ‌جست‌و جو‌گران به یک لاک پشت بزرگ رسیدند. این را آرش میلانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید. در رصد دیروز آتش‌نشانی آنها متوجه شده‌اند که یک لاک‌پشت بزرگ هم در دریاچه چیتگر زندگی ‌می‌کند؛ لاک‌پشت بزرگی که گاهی توی آب می‌رود و گاهی از آب بیرون می‌آید و به سرنخ جدیدی درباره موجود مرموز چیتگر تبدیل شده است. حالا اطلاعاتمان درباره این موجود مرموز پیچیده‌تر شده: این حیوان یا یک تمساح است یا ماهی سرسوسماری یا لاک‌پشت یا اردک‌ماهی. کدامیک؟ هنوز معلوم نیست.

تا امروز می‌دانیم که در این دریاچه یک ماهی سرسوسماری، یک لاک‌پشت و چند اردک‌ماهی زندگی می‌کنند. در این جمع فقط شک روی تمساح است که هنوز کسی بر آن توافق نکرده و آثار دیده‌شده می‌تواند متعلق به هرکدام از این حیوانات باشد. فرضیه سرسوسماری از کجا پیدا شد؟

دیروز اولین‌بار معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر به ایسنا گفت که ممکن است این موجود مرموز یک سرسوسماری باشد. نه‌اینکه فکر کنید در اکتشافات آن را پیدا کرده‌اند. شورای شهر می‌گوید که نگهبانان قبلا از وجود ماهی سرسوسماری آگاه بودند و می‌دانستند برای مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند و سمت ساحل نمی‌آید. برای همین کاری به کار آن هم نداشتند.

*** این ردپا مال کیست؟
از روز گذشته تیم آتش‌نشانی برای پیدا کردن این موجود مرموز دست‌به‌کار شد. نتیجه؟ هیچ. جلال ملکی به هفت صبح می‌گوید: «هر چیزی ممکن است باشد. نگهبانان می‌گفتند یک اردک‌ماهی و یک لاک‌پشت هم آنجا زندگی می‌کردند و ممکن است ردپا، ردپای آن باشد.» آنها از کدام ردپا حرف می‌زنند؟ دیروز وقتی همه مسئولان در حال تکذیب تمساح بودند و به نظر می‌آمد اصلا هویت این موجود خزنده در حال زیر سوال رفتن است.

آرش میلانی، عضو کمیسیون محیط زیست خبر داد که ردپایش دیده شده است. او به هفت صبح توضیح می‌دهد: «ما اول باور نمی‌کردیم که تمساحی وجود داشته باشد تا اینکه طعمه‌گذاری کردند و شواهدی از ردپای تمساح دیده ‌شد و به همین دلیل محدودیت تردد ایجاد کردند. این ردپا در دیواره دریاچه و جایی که طعمه‌گذاری شده، خش انداخته است.»

*** خب حالا این ردپای کیست؟
این ردپا تردیدها را نسبت به ماهی سرسوسماری بیشتر کرد، چراکه اگرچه یک ماهی سرسوسماری (الیگیتور فیش) هم آنجا زندگی می‌کند، ولی این ماهی پنجه ندارد و این ردپا نمی‌تواند اثر او باشد. همچنین اینکه ماهی سرسوسماری نمی‌تواند از آب خارج شود؛ پس فرضیه را بیایید همین‌جا رد کنیم. این حیوان مرموز موردنظر ما سرسوسماری نیست.

از همان اول هم تردیدهایی نسبت به اینکه این حیوان، تمساح باشد وجود داشت. چه تردیدی؟ مثلا اینکه تمساح به آب‌وهوای سرد عادت ندارد و هر چندوقت یک‌بار از خشکی بیرون می‌آید؛ اما از دو هفته پیش که این ماجرا شروع شده، هیچ اثری از این موجود خزنده روی خشکی دیده نشده است. ‌ آیا ممکن است که ردپا، ردپای لاک‌پشت باشد؟ آرش میلانی، عضو شورای شهر این را رد نمی‌کند و بعید نمی‌داند که خراش‌های ایجادشده حاصل دست لاک‌پشت بزرگی باشد که تازه نگهبانان دیروز گفته‌اند که آنجا زندگی می‌کند.

فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران از همان اول می‌گفت که ممکن است این موجود یک اردک آبی باشد. با وجود منتشر شدن عکس باز هم با او تماس گرفتیم و تاکید می‌کند احتمال اینکه این حیوان اردک آبی باشد زیاد است و با اطمینان زیاد می‌گوید که نخیر فکر تمساح در تهران را از سرتان بیرون کنید. اردک‌ماهی‌ها هم معمولا یک متر ابعاد دارند، ولی گاهی در برخی مواقع بزرگ‌تر از این حرف‌ها هم می‌شوند. بنابراین با این رد احتمالات این حیوان مرموز یا یک اردک‌ماهی است یا یک لاک‌پشت که در دو روز گذشته تهران را سر کار گذاشته.

*** تمساح هزینه‌بر
از سوی شهرداری سه تیم مختلف دیروز در حال رصد بودند. یک تیم با پهپاد نزدیک به ساحل می‌‎شوند و یک تیم هم با قایق روی سطح آب را می‌گردند. اگر ریسکی وجود نداشت می‌توانستند غواص هم بفرستند، اما این کار در این شرایط عاقلانه به نظر نمی‌رسد. این تمساح حالا هزینه هنگفت دیگری هم روی دست شهرداری گذاشته است. آرش میلانی می‌گوید: «ردیاب‌هایی به کار گرفته شده که می‌توانند کف دریاچه را هم ببینند و به همین خاطر شهرداری این رد‌یاب‌ها را کرایه کرده است.»

*** ‌با این بحران آشنا نبودیم
حالا که فرضیه هر حیوانی به ذهن می‌رسد، عضو شورای شهر تهران می‌گوید که بهتر است یک پایش تنوع زیستی قوی در دریاچه انجام شود، چراکه دریاچه چیتگر انواع جانوران را جذب می‌کند. میلانی در پاسخ به اینکه چرا با وجود گذشت دو هفته از آگاهی نسبت به این موجود مرموز، دیرهنگام دریاچه تعطیل شد، پاسخ می‌دهد:

«در برخی از کشورها همزیستی با حیواناتی مانند تمساح چیز عجیبی نیست، اما در تهران این اولین‌بار بود که ما با چنین پدیده‌ای روبه‌رو می‌شدیم. تیم بحران در چیتگر آشنا نبودند که باید چه کاری انجام دهند. چهار، پنج سال پیش هم با مگس‌های سفید روبه‌رو شدیم تا اینکه شهرداری در همکاری با موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور توانست با کمی تاخیر وضعیت را تغییر دهد.»

حالا این‌بار هم مدیریت چیتگر خیلی اتفاقی با این موجود سه‌متری در دریاچه روبه‌رو شده است. داستان این بوده که چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند؛ گونه‌ای که بعدا مشخص شد سه‌ونیم متر ابعاد دارد.

همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد. معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر این حرف‌ها را دو روز پیش به خبرگزاری ایسنا گفته است. این عکس از دو هفته پیش حساسیت محیط‌زیست و شهرداری را برای پیدا کردن این موجود زنده بالا برد و شهرداری، آتش‌نشانی و محیط زیست را در این سه روز سرگرم خود کرد. در این میان مسئول محیط زیست تهران می گوید با توجه به شواهد حضور تمساح برای ما قابل تایید نیست.

کدخبر: ۳۶۳۷۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر