کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۰۷۹
تاریخ خبر:

شوخی‌های سخت سامان گوران در دو نبش

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | دو نبش نام مسابقه‌ای است که از شبکه ایران‌کالا پخش می‌شود. در ظاهر هدف این مسابقه کمک به تولید ملی است، اما برنامه عملا در خدمت تبلیغ یک برند خاص فعالیت می‌کند. سید احمدرضا موسوی اجرای مسابقه را برعهده دارد و سامان گوران به او کمک می‌کند. گزارش امروز هفت صبح به بررسی نقاط قوت و ضعف مسابقه دونبش (با تمرکز بر دو قسمت اخیر آن) اختصاص دارد.

*** مورد اول| فضای کلی
اگر دونبش را ندیده‌اید، این توضیح لازم است که این برنامه یک مسابقه تلفنی است و هر شب چند شرکت‌کننده روی خط می‌آیند. ایده کلی دونبش، شبیه مسابقات مرسوم تلفنی است، اما در اجرا تفاوت‌هایی دارد. مهم‌ترین تفاوت دونبش با نمونه‌های دیگر، حضور طولانی‌مدت شرکت‌کننده روی خط و نیز فضای شوخ‌وشنگی است که بر برنامه حاکم است. در این برنامه به تناوب ترانه‌های شاد پخش می‌شود و مجریان با آن همخوانی می‌کنند. بخش زیادی از برنامه هم به مرور اینستاگرام و واکنش کاربران اختصاص دارد.

*** مورد دوم| عملکرد گوران
با توضیحی که درباره فضای برنامه داده شد، حضور یک کمدین کنار مجری اصلی توجیه‌پذیر می‌شود. سازندگان دونبش به سراغ سامان گوران رفته‌اند که او را پیش‌تر در ویژه‌برنامه‌های کمدی و برنامه‌هایی با رویکرد طنز دیده بودیم. گوران در دونبش همان رفتارهای پیش را تکرار می‌کند؛ صدای خواننده‌ها را تقلید می‌کند، با ترانه‌ها همراه می‌شود و وسط مسابقه تیکه‌های طنز به زبان می‌آورد.

تا همین‌جا می‌توان پی برد او آورده‌ای برای دونبش نداشته؛ یعنی نتوانسته است تفاوتی میان اجرای جدید و رفتارهای پیشین ایجاد کند. بیایید بخشی از شوخی‌های سامان گوران را مرور کنیم. او در برنامه هفته پیش خطاب به یکی از شرکت‌کننده‌ها این‌طور گفت: «خواستین کولر روشن کنید، پمپ آب رو زودتر بزنید!»

در جواب یکی از بیننده‌ها که معترض برپایی عروسی در شرایط کرونایی بود، گفت: «یعنی فردا پاتختی‌یه؟!» گوران از این دست شوخی‌ها باز هم دارد: «الان توی گوشی گفتن که تاکسی زرد برای بررسی مسائل انتخاباتی‌یه و تاکسی‌های سبز بورس رو بررسی می‌کنن.» این شوخی گوران را هم بخوانید تا بهتر پی به عملکرد او ببرید: «مهمان داریم چه مهمانی؟ شوهر دخترخاله‌ام آمده بود استودیو برنامه، ولی راهش ندادند.»

*** مورد سوم| عملکرد مجری اصلی
سید احمدرضا موسوی اجرای مسابقه دونبش را برعهده دارد. چندی پیش درباره درخواست بیش از حد این مجری برای حضور بیننده‌ها در صفحه اینستاگرام برنامه نوشتیم که با واکنش تهیه‌کننده مواجه شد. فارغ از این ایراد، موسوی در راستای فضای مسابقه گام برمی‌دارد و توانسته جای خود را در میان بیننده‌ها پیدا کند. این را می‌توان از روی واکنش‌ها متوجه شد. مهم‌ترین امتیاز موسوی این است که به‌قاعده شوخی می‌کند و حرمت شرکت‌کننده‌ها را نگه می‌دارد. رفتار او منطبق با چارچوب برنامه است و مهم‌تر اینکه برعکس گوران تلاش اضافه نمی‌کند. با حضور موسوی مسابقه دونبش نیاز به مکملی مثل گوران ندارد.

*** مورد چهارم| مسئله مبهم اینستاگرام
یکی از شاخصه‌های مسابقه دونبش، استفاده از بستر اینستاگرام است. بخشی از برنامه به بررسی واکنش‌های مخاطبان برنامه در اینستاگرام اختصاص دارد. فارغ از کیفیت اجرای این بخش، آنچه محل پرسش است اینکه آیا همه برنامه‌های تلویزیونی مجاز به استفاده از اینستاگرام هستند؟ منظورمان معرفی صفحات خود در اینستاگرام نیست، بلکه حضور کامل در آن و استفاده از قابلیت آن است؟

*** مورد پنجم| یک بام و دو هوا در دوره کرونا
مسابقه دونبش در راستای تبلیغ یکی از مراکز فروش پایتخت قرار دارد. مجری برنامه مدام از بیننده‌ها می‌خواهد که برای خرید به آن مراجعه کنند. این را هم یادآور می‌شود که پروتکل‌ها در این مرکز رعایت می‌شود و جای نگرانی نیست.

ناگفته پیداست که این رفتار، مصداق یک بام و دو هوای تلویزیون است که از یک‌سو مردم را تشویق به خانه‌نشینی می‌کند و از آن‌طرف وقتی پای پول وسط باشد، تشویق به بیرون رفتن از خانه! معتقدیم ساخت برنامه‌هایی مثل دونبش به فضای عبوس جامعه کمک می‌کند. شاید فضای آن یادآور برنامه‌های نه‌چندان دور ماهواره‌ای است که با پخش ترانه و حرکات موزون قصد شاد کردن داشتند، اما این یک ایراد نیست. ایراد جایی است که شوخی‌هایی از جنس گوران به دل نمی‌نشینند و کارکردی عکس به دنبال دارند.

کدخبر: ۳۶۰۰۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1643539081

    اتفاقا بهترین برنامه‌ی تلویزیونه. یه‌‌نگ اهی به نتایجِ نظرسنجی‌های مردمی بندازید بد نیست?