کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۹۱۵
تاریخ خبر:

شناخت کرونا از روی آمارها

روزنامه هفت صبح | تازه‌ترین یافته‌های آماری در مورد الگوی شیوع این ویروس در کشورها و مناطق مختلف جهان بنای انتشار تحلیل‌های تازه‌ای شده است.

*** افزایش فاصله آمارهای روزانه
غیر از اینکه طی ۱۰روز گذشته تلفات کرونا در ایران چهار بار رکورد شکسته، یکی دیگر از نکات جالب توجه در بررسی آمارها در داخل کشور نشان می‌دهد که برخلاف سه ماه اول سال، طی ۱۰روز گذشته تلورانس تعداد فوتی‌ها در هر روز افزایش داشته است یعنی اگر طی ماه‌های بهار، تعداد فوتی در هر روز فاصله کمی با روز قبل و روزهای قبل‌تر داشت، طی ۱۰روز گذشته می‌بینیم که این اختلاف عدد بیشتر شده است مثلا در حالی که نوزدهم تیرماه با ۲۲۱ فوتی رکورد تمام روزهای کرونایی ایران را شکست، ۲۰ تیر تعداد فوتی‌ها به ۱۴۲ نفر رسید و ۲۱ تیرماه این تعداد به ۱۸۸ نفر رسید. در حالی که اختلاف آمار تعداد فوتی‌ها مثلا در خردادماه بین دو روز پی در پی معمولا کمتر از۱۰ نفر بود.

*** جمعیت بیشتر تلفات کمتر
چند روز پیش هم دانشگاه جانز هاپکینز نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرد که نتیجه‌اش به نفع طرفداران ایمنی جمعی یا همان ایمنی گله‌ای بود اما مخالفان این ایده هم دلایل خودشان را برای رد ارتباط بین نتایج تحقیق و درستی سیاست ایمنی گله‌ای ارائه دادند. در این مقاله ۹۱۳ منطقه یا کانتی در آمریکا بررسی شده‌اند و معلوم شده که هرجا جمعیت بیشتر بوده مرگ و میر بر اثر کرونا کمتر بوده و هرجا جمعیت کمتر بوده نسبت مرگ به جمعیت بیشتر بوده است.

طبق نتایج این تحقیق، ساکنان مناطق پر تراکم و شلوغ بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند اما تعداد مرگ و میر بین آنها کمتر است. بعضی‌ها از نتیجه این تحقیق اینطور برداشت کرده‌اند که ویروس در مناطق پر جمعیت به دلیل تکرار انتقال از فردی به فرد دیگر، ضعیف می‌شود، برخی دیگر هم آن را نشانه‌ای بر جواب دادن سیاست ایمنی گله‌ای اعلام کرده‌اند اما مخالفان ایمنی گله‌ای می‌گویند فاکتورهای مختلفی که در این تحقیق بوده به خوبی بررسی نشده‌اند، یکی از آنها میانگین سنی جمعیت در مناطق پر جمعیت و پر تراکم است.

آنها می گویند از آنجایی که میانگین سنی در این مناطق پایین است طبیعتا تعداد افرادی که جان به در می برند بیشتر است و این به معنی ضعیف شدن ویروس نیست. از طرفی در خود تحقیق هم به این موضوع اشاره شده که اغلب بین پرچمعیت بودن یک منطقه و وجود زیرساخت‌های درمانی ارتباط مستقیم بر قرار است و این خودش یکی از دلایل مرگ و میر کمتر در مناطق پر جمعیت با امکانات درمانی بیشتر است.

*** الگویی برای پیش‌بینی زمستان
« زمستان سختی در پیش داریم»؛ این جمله‌ای است که از ابتدای امسال بارها شنیده‌ایم. از آنجایی که گفته می شود ویروس کرونا در سرما توان فعالیت بیشتری دارد و از طرف دیگر بیماری های ریوی در فصل سرد عود می کنند، به احتمال زیاد زمستان پیش رو بسیار سخت خواهد بود. با توجه به اینکه مدتی است کشورهای نیم کره جنوبی از جمله کشورهای آمریکای لاتین وارد فصل سرد سال شده‌اند شاید بتوان با بررسی شرایط آنها، وضعیت زمستان خودمان را پیش‌بینی کرد.

اینطور که آمارها می‌گویند فعلا در تعداد مرگ و میر کشورهای لاتین تغییر خاصی که با زمان آغاز فصل سرما ارتباط معنا‌دار داشته باشد، دیده نمی‌شود، البته مدتی است که این کشورها به مرکز شیوع کرونا تبدیل شده‌اند و سه هفته پیش آمار تلفات پرو از آمار بدترین کشور اروپا یعنی ایتالیا سبقت گرفت. ابتلا به این ویروس در بین مقامات بالا هم سر و صدای زیادی به راه‌انداخته است جنینه آنی‌یس، رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرده که به بیماری «کووید ۱۹» مبتلا شده است.

چند روز پیش هم ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل اعلام کرده بود که به این ویروس مبتلا شده است. حالا برزیل، شیلی و پرو و بولیوی بدترین وضعیت را در این قاره دارند اما وخیم شدن اوضاع آنها پیش از فصل سرد شروع شده بود و کرونا در بعضی از این کشورها از جمله برزیل اگرچه آرام نگرفته اما به مراتب کمتر از دو ماه پیش کشته می‌گیرد. عده‌ای می‌گویند شاید قرار باشد همانطور که گرم شدن هوا در نیم کره‌شمالی اصلا به بهبود وضعیت کمک نکرد، سرمای هوا هم چندان دخالتی در بدتر شدن شرایط نکند.

از طرف دیگر عده‌ای می‌گویند با توجه به یافته‌های آزمایشگاهی که نشان می‌دهند عمر ویروس کرونا در سرما تا ۱۰برابر بیشتر می‌شود، قطعا با سرد شدن هوا در کشورهای آمریکای جنوبی شاهد سخت شدن کنترل اوضاع خواهیم بود و با رسیدن زمستان به نیم کره شمالی هم روزهای سختی در پیش خواهیم داشت، احتمالا برای اثبات هر کدام از این ادعاها باید حداقل چند هفته دیگر صبر کرد تا سرما تاثیرش را بر وضعیت آمریکای جنوبی بهتر نشان دهد.

کدخبر: ۳۳۸۹۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر