کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۵۸۸
تاریخ خبر:

راهنمای دریافت مستمری افراد فوت‌ شده

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سازمان تامین اجتماعی در صورت درگذشت بیمه شده به بازماندگان مستمری پرداخت می‌کند. بازمانده می‌تواند فرزند، پدر، مادر یا همسر فرد فوت شده باشد.‌یکی از خدمات و تعهدات بلندمدت سازمان تامین اجتماعی پرداخت مستمری فوت به بازماندگان بیمه شــده متوفی است. مستمری بازماندگان، مبلغی است که به صورت ماهانه به خانواده و افراد تحت تکفل پرداخت می‌شود. این مستمری بابت بیمه شده متوفی و یا بازنشسته و ازکارافتاده مستمری بگیر در صورت فوت برقرار می‌شود.

شرایط پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی

*** شرایط پرداخت مستمری فوت

بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی در یکی از حالات زیر مستمری بازماندگان را دریافت خواهند داشت؛ در صورت فوت بیمه شده بازنشسته، در صورت فوت بیمه شده از کار افتاده کلی مستمری بگیر. در مواردی که بیمه شــده در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند، بدون توجه به سابقه پرداخت حق بیمه انجام می‌شود. در موارد زیر چنانچه فوت بیمه شده ناشــی از کار و یا بیماری‌های مرتبط با حرفه نباشد مستمری برای بازماندگان برقرار می‌شود.

در صورت فوت بیمه شــد‌ه‌ای که در ۱۰سال آخر حیات خود، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه یک سال را داشته باشد، مشروط بر اینکه ۹۰روز از سابقه مذکور (یک سال) ظرف آخرین سال حیات بیمه شده باشد. در صورت نبود شرایط قبلی، چنانچه بیمه شده‌ای حداقل ۲۰سال حق بیمه مقرر را قبل از فوت پرداخت کرده باشد، بازماندگان او از مستمری فوت برخوردار خواهند شد. بر این اساس اگر حقوق تعیین شده برای خانواده متوفی از حداقل حقوق مقرر در سال مربوطه کمتر باشد، تا حداقل حقوق ترمیم خواهد شد.

*** اگر بیمه شده ۱۰ تا ۲۰سال سابقه داشته باشد

در صورت فوت بیمه شده‌ای که بین ۱۰ تا ۲۰سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه، بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ همان قانون، به بازماندگان او مستمری پرداخت می‌شود.

اگر کمتر از ۱۰سال سابقه بیمه داشته باشید

در صورتی که بیمه شده متوفی هیچ یک از شرایط گفته شده را نداشته باشد و بین یک تا ۱۰سال سابقه داشته باشد، بازماندگان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه بدون رعایت ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت حداقل حقوق سال مربوطه، از مستمری برخوردار می‌شوند.

اگر مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی‌تان را نگیرید

هرگاه مستمری بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده به مدت شش ماه مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی خود را مطالبه نکند بازماندگان واجد شــرایط او حق دارند موقتا مستمری او را تقاضا و دریافت کنند.

*** چه کسانی بازمانده تلقی می‌شوند؟

‌* برای مرد: طبیعی است که همسر یا همسران دائم بیمه شده فرد فوت شده بازمانده او هستند. فرزند پسر باید کمتر از ۱۸سال سن داشته باشد یا فقط دانشجو باشد یا به خاطر بیماری یا نقص عضو قادر به کار نباشد. اگر فرزند دختر هم ازدواج نکرده باشد یا شاغل نباشد مستمری را می‌تواند دریافت کند.

اگر آن فرزند دختر، طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند می‌تواند دوباره مستمری را بگیرد. فرزندانی که پدر و مادر آنان هردو بیمه پرداز ســازمان بوده و فوت کرده‌اند، از هردو مستمری (بابت پدر و مادر) برخوردار می‌شوند. پدر و مادر فرد فوت شده اگر اولا تحت تکفل او بوده باشــند، ثانیا ســن پدر از ۶۰سال و سن مادر از ۵۵سال تجاوز کرده باشد یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی ازکارافتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نکنند.

*‌برای زن: شوهر می‌تواند بازمانده تلقی شود، البته به شرطی که آن مرد، تحت تکفل همسرش باشد. همچنین سن او باید از ۶۰سال بیشتر باشد یا از نظر کمیسیون پزشکی از کار افتاده تلقی شود یا مستری دریافت نکرده باشد. شرایط برقراری مستمری برای فرزندان و پدر و مادر فرد فوت شده مثل شرایط بازماندگان مرد است.

*** هر کدام از بازماندگان چقدر مستمری می‌گیرند؟

میزان مستمری همسر بیمه شــده فردِ فوت‌شده برابر ۵۰درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد، مستمری به تساوی بین آنان تقسیم خواهد شد. میزان مستمری هر فرزند بیمه شــده متوفی معادل ۲۵درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی که پدر و مادر را از دست داده باشد مستمری او دوبرابر این میزان خواهد بود. میزان مستمری هریک از پدر و مادر بیمه شده متوفی معادل ۲۰درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است.

کدخبر: ۳۰۷۵۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر