کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۷۴۲
تاریخ خبر:

سویه دلتا در آمریکا، موج جدید و بازگشایی مدارس

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | رئیس‌جمهور سابق آمریکا سعی داشت به‌سادگی از قصور چین و سازمان بهداشت جهانی درباره حقیقت ویروس کرونا نگذرد و از این‌رو علاوه بر خارج شدن از سازمان بهداشت جهانی و قطع بودجه آن، از هر فرصتی برای اطلاق ویروس چینی به‌جای ویروس کرونا بهره می‌برد. در آن زمان برخی از فعالان حقوق بشر و تبعیض‌نژادی نسبت به ترامپ و اصرارش بر چینی نامیدن ویروس کرونا خرده گرفتند و آن را مصداق بارز نژادپرستی دانستند.

رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری نیز با گذر روزها و پیدایش گونه‌ها و سویه‌های مختلف به روش ترامپ عمل کردند و نام کشورها را بر سویه‌های غالب در آنها نهادند و این‌گونه شد که در اخبار نام ویروس چینی محو شد و نام ویروس‌های جدید ازجمله ویروس انگلیسی و هندی به صدر رسید. درگیر شدن جهان با ویروس انگلیسی سبب شد تا بار دیگر این قضیه مطرح شود که چسباندن نام کشورها به ویروس کرونا صحیح نیست و به همین دلیل مقرر شد از این پس به‌جای نام کشورها از علائم و حروف در نامگذاری سویه‌ها استفاده شود. حال ویروس هندی که امروز ترکتازی می‌کند و یکی‌یکی در حال در نوردیدن مرزهای کشورهاست را سویه دلتای ویروس کرونا نامیدند.

سویه دلتا خطرناک‌ترین و غالب‌ترین سویه حال حاضر جهان است که مدتی از ورود آن به مرزهای آمریکا نیز می‌گذرد. مسئولان مربوطه و متخصصان امر در آمریکا از شدت سرایت این سویه شگفت‌زده شدند و میزان مرگ بر اثر این سویه را نیز میزان قابل توجهی دانستند. آنها در ادامه پیش‌بینی می‌کنند اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود، ممکن است آمریکا به‌رغم اجرای برنامه واکسیناسیون سراسری ویروس کرونا، در فصل پاییز موج گسترده و جدیدی از ابتلا و مرگ را تجربه کند.

در حال حاضر از هر پنج آمریکایی مبتلا به ویروس کرونا یک نفر مبتلا به سویه دلتاست‌. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نسبت به امتناع قشرهایی از مردم از دریافت واکسن کرونا انتقاد کرده و گفته است «در حال حاضر نیمی از مردم آمریکا به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند و در برخی از ایالت‌ها نیز برنامه واکسیناسیون کمتر از ۴۰درصد پیش رفته است و این به‌معنای به صدا درآمدن آژیر خطر و اجرای دوباره فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی اقتصاد در برخی از ایالت‌ها در پاییز و زمستان است».

لازم به ذکر است برای دستیابی به ایمنی جمعی باید ۷۰ تا ۸۵درصد از مردم واکسینه شوند. به همین دلیل در هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی با در نظر گرفتن بازگشت به زندگی عادی در برخی از شهرهای آمریکا و انگلستان اعلام کرد بهتر است تا واکسینه شدن کامل مردم، همه ملزم به استفاده از ماسک در اماکن عمومی باشند و در از میان برداشتن پروتکل‌ها شتاب نکرد.

اسکات گاتلیب، رئیس سابق سازمان غذا و داروی آمریکا در مصاحبه‌ای گفته واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و مدرنا که واکسن‌هایی بر پایه فناوری ام‌آر‌‌ان‌ای هستند، می‌توانند مقاومت کارسازی در مقابل سویه دلتا نیز ایجاد کنند. در مقابل کریستینا پرز، رئیس دپارتمان بهداشت عمومی لس‌آنجلس که این روزها با تعداد بیشتری بیمار مبتلا به سویه دلتا دست و پنجه نرم می‌کند، گفته است «سویه‌های مختلف به همان قدرت اولیه باقی نمی‌مانند و ممکن است همراه با شیوع گسترده جهش‌های قدرتمندتری پیدا کنند و از این رو نباید با اطمینان‌بخشی بیش از حد به مردم آنها را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سست کرد». چیزی که تاکنون می‌توان به قطعیت از آن سخن گفت جلوگیری انواع واکسن‌های به کار رفته در برنامه واکسیناسیون آمریکا از مرگ به دلیل ابتلا به کروناست اما واکسینه شدن به‌معنای مصونیت در برابر این ویروس و سویه‌های مختلف شناسایی شده آن نیست.

در بسیاری از ایالت‌ها، به‌ویژه ایالت‌هایی که در اختیار دموکرات‌هاست، فرمانداران به منظور اعلام حمایت از جو بایدن و اجرای پرسرعت برنامه واکسیناسیون عمومی اعلام کردند مدارس در سال تحصیلی جدید در شرایطی بازگشایی خواهند شد که دیگر اجباری برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کلاس‌ها وجود ندارد. این تبلیغات و سخنرانی‌های پرشور فرمانداران، مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا و نیز برخی از والدین را در مورد بازگشایی دوباره مدارس دچار تردید کرده و امروز مباحث بسیاری درباره این موضوع در فضای مجازی آمریکا داغ شده است.

عده‌ای از والدین از خبر بازگشایی مدارس خوشحالند و عده‌ای دیگر نگران جان فرزندانشان. عده‌ای می‌گویند به‌طور قطع فرزندانشان را به مدارس خواهند فرستاد و عده‌ای دیگر می‌گویند از حضور فرزندانشان در کلاس‌های درس تا پایان واکسیناسیون کلی مردم جلوگیری خواهند کرد حتی اگر این اقدام به قیمت محرومیت از تحصیل آنها تمام شود. گفتنی است تا آغاز سال تحصیلی جدید، از هر ۵ نفر نوجوان ۱۲ تا ۱۵ ساله و همچنین هر ۳ نفر نوجوان ۱۶ تا ۱۸ ساله تنها یک نفر به‌طور کامل واکسینه خواهد شد‌. سوال مهم دیگری که پیش روی مسئولان است و هنوز نمی‌توان پاسخ دقیقی به آن داد، این است که واکسن‌ها تا چه مدت کارآمدی خود را حفظ خواهند کرد؟

برخی از متخصصان می‌گویند دو واکسن فایزر- بیون‌تک و مدرنا که از فناوری ویژه‌ای برخوردارند، حداقل یک سال و حداکثر دو سال ایمنی ایجاد خواهند کرد اما در مورد واکسن‌های دیگر باید از یک تا ۲ دُز یادآور در سال استفاده کرد. با توجه به‌ تمام مطالب گفته شده باید گفت بعید است کشوری مانند آمریکا هم تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل به زندگی قبل از کرونا بازگردد و هنوز مجهولات و اما و اگرهای بسیاری بر سر راه وجود دارند که شناسایی و پاسخ به آنها بسیار دشوار است و به تبع آن جهان نیز به‌طور قطع تا سال آینده میزبان مهمان ناخوانده‌ای به‌نام کرونا خواهد ماند.

کدخبر: ۳۹۹۷۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر