کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۹۲۵
تاریخ خبر:

سود هنگفت هیدروکسی کلروکین در ایران!

روزنامه هفت صبح | آمارهای گوگل در سه‌ماه گذشته نشان می‌دهد، بیشترین میزان رشد جست‌وجو در گروه قرص‌های دارویی برای قرصی به نام هیدروکسی کلروکین بوده است. قرصی که ظاهرا در ایران، با وجود همه حرف و حدیث‌های پزشکی در مورد اثربخشی آن، جزوی از نسخه دارویی برای درمان کرونا است و البته قرصی که رئیس‌جمهور آمریکا به‌صراحت گفته، برای پیشگیری از درمان کرونا آن را مصرف می‌کند.

در این شرایط شاید جالب باشد که بدانیم در ایران چه شرکت‌هایی این دارو را می‌سازند و ساخت این دارو چه تاثیراتی روی وضعیت اقتصادی این شرکت‌ها گذاشته است. برای این هدف، لیست پنج‌سازنده این دارو را از سایت دارویاب استخراج کردیم و وضعیت شرکت‌ها را عمدتا با استفاده از سایت‌های بورس اوراق بهادار تهران، کدال یا سایت خود شرکت‌ها سنجیدیم و در پایان آن‌ها را بنا به میزان فروش قرص رتبه‌بندی کردیم. البته می‌دانیم که میزان فروش قرص اعلامی‌ به سازمان بورس مربوط به همه قرص‌ها است و نه فقط هیدروکسی کلروکین.

* یک: شرکت داروسازی: ایران‌دارو
متعلق به؟ ۵۷درصد سهام شرکت در اختیار گروه دارویی سبحان است. ۶۳درصد این گروه دارویی در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری البرز است و نزدیک به ۵۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری البرز متعلق به گروه دارویی برکت است که از زیرمجوعه‌های بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است.

* آمار فروش: شرکت در کل سال ۱۳۹۸، ۹۱میلیون عدد قرص فروخته اما ۲۰میلیون از این رقم را در ماه اسفند فروخته است ضمن اینکه در ماه فروردین ۴۵میلیون واحد قرص فروخته است. یعنی نیمی ‌از فروش یک‌سال در یک‌ماه! جالب است بدانید که میزان تولید قرص در این شرکت، در ماه فروردین فقط ۳۱میلیون عدد بوده است.

* وضعیت سهام در بورس: سهام شرکت از ۱۵۵۰تومان در پایان بهمن ۹۸ به دوهزار و ۱۵۰تومان در سوم خرداد ۹۹ رسیده است. یعنی حدودا ۳۰درصد افزایش. البته جهش اصلی سهام در این شرکت از میانه دی‌ماه آغاز شده است و سهام شرکت نسبت به آن روز سه‌برابر شده است.

* دو: شرکت داروسازی: امین
متعلق به؟ شرکت داروسازی کوثر(که طبق گزارش هیات‌مدیره در پایان سال ۱۳۹۷، حدود ۳۰درصد از سهام آن در اختیار محمود و حورا انسیه بانکی است) و شرکت پارس‌دارو(که ۷۲درصد از سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین وابسته به سازمان تامین اجتماعی است).

* آمار فروش: طبق گزارش فعالیت یک‌ماهه شرکت، مندرج در سایت کدال بورس، این شرکت فقط در ماه اسفند، ۲۷میلیون قرص فروخته است و این درحالی است که میزان تولید این شرکت در این ماه، ۹میلیون قرص بوده است.

* وضعیت سهام در بورس: قیمت هر سهم، در روز ۳۰بهمن، ۱۲۴۰تومان بوده و روز شنبه سوم خرداد، دوهزار و ۱۷۳تومان. یعنی ۷۵درصد رشد ظرف ۹۴روز.

* سه: شرکت داروسازی: پارس ‌دارو
متعلق به؟ ۷۲درصد از سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، وابسته به سازمان تامین اجتماعی است.

* آمار فروش: در دوماه ابتدایی سال ۹۹، ۳۱۴میلیون قرص و کپسول در این شرکت فروخته شده و این تولید، ۴۳میلیارد تومان درآمد برای این شرکت داشته است.

* وضعیت سهام در بورس: سهام شرکت از چهارهزار تومان در پایان بهمن ۹۸ به ۱۰هزار و ۲۰۰تومان در سوم خرداد ۹۹ رسیده است. یعنی ۱۵۰درصد افزایش.

* چهار: شرکت داروسازی: روز دارو
متعلق به؟ ۵۸درصد از سهام متعلق به دو شرکت سرمایه‌گذاری دارویی پوراداروایرانیان، شرکت تجهیزات پزشکی و دارویی پوراطب است. سیدحمیدرضا بهشتی، رئیس ﺍﺗﺤﺎﺩیه ﻭﺍﺭﺩﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎﯼ ﻭیتامینی ﻭ ﻣﮑﻤﻞﻫﺎﯼ ﺭﮊیمی، رئیس هیات‌مدیره شرکت اول و مدیرعامل شرکت دوم است.

* آمار فروش: طبق گزارش فعالیت ماهانه اسفند و فروردین شرکت، در این دوماه، ۱۶۰میلیون جعبه و شیشه قرص در این شرکت تولید شده و ۱۰۸میلیون جعبه آن به فروش رسیده که مجموعا حدود ۱۳میلیارد تومان برای شرکت درآمد داشته است.

* وضعیت سهام در بورس: سهام شرکت از ۱۲۴۵تومان در ۳۰بهمن ۹۸، به ۱۸۶۳تومان در سوم خرداد ۹۹ رسیده است. یعنی ۵۰درصد افزایش.

* پنج: شرکت داروسازی: تهران ‌دارو
متعلق به؟ شرکتی به‌نام گروه سرمایه‌گذاری دارویی نخبگان که درحال حاضر، مهدی آسوده مدیرعامل آن است. دیگر شرکت‌های این مجموعه پخش داروگستر نخبگان، شرکت داروسازی وانا، تهران‌شیمی، حکیم و آفاشیمی ‌و شرکت ایران‌هورمون است.

* آمار فروش: اطلاعاتی در دست نیست.
* وضعیت سهام در بورس: اطلاعاتی در دست نیست.(لغو پذیرش شده است)

کدخبر: ۳۲۹۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر