کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۷۳۳۳
تاریخ خبر:

سرمایه‌گذاری در بورس هنوز توجیه دارد؟

بازار بورس یکباره از اواسط مهر ماه تغییر مسیر داد و روند متفاوتی را نسبت به شش ماه نخست سال داشت و شاخص در دو هفته اخیر برای نخستین بازار اصلاح سنگینی را تجربه کرد. شاخص بورس که در این مدت توانسته بود با رکورد شکنی‌های پنج‌هزار، شش هزار و هشت هزار واحد خود را تا مهر ماه به کانال ۳۳۰ هزار واحد برساند، از هفته نخست مهر تغییر کرد و معکوس شد؛ شاخص بورس در این دوره زمانی، رکوردهای ریزشی هفت هزار، هشت هزار و یازده هزار واحد در روز را تجربه کرد.

پاییز بورس

بازار سرمایه با شاخص ۳۰۲ هزار و ۱۰۳ واحد به استقبال پاییز رفت که این رقم دیروز (سه شنبه) در آخرین روز ماه مهر به عدد ۳۰۸ هزار و ۳۱۵ و احد رسید، این عدد نشان دهنده رشد ۶ هزار و ۲۱۲ واحدی در این ماه است.

شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات شهریور ماه ۳۴۸ هزار و ۶۰۰ واحد بود که دیروز (سه شنبه) به عدد ۳۴۹ هزار و ۵۰۵ واحد رسید و افزایش ۹۰۵ واحدی را رقم زد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) در ماه گذشته ۸۷ هزار و ۸۵۲ واحد بود که این رقم در مدت ۳۰ روز به ۸۱ هزار و ۹۹۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۵۸ هزار و ۸۰۸ واحد به عدد ۵۴ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

اقبال بازار در نیمه نخست سال جاری بیشتر به سمت سهم‌های کوچک بود و زمینه رشدهای سنگین برای اینگونه سهم‌ها در بازار را فراهم کرد این در حالیست که آمار موجود نشان می‌دهد در ماه مهر اقبال به سمت این سهم‌ها کاهش یافت و منجر به ضرر و زیان هنگفت بسیاری از این سهامداران شد.

بازار بورس منتظر بودجه دولت

«سینا سلیمانی» روند بورس در ماه مهر را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: معاملات بازار سرمایه در مهر ماه امسال مانند دیگر سال‌های گذشته که در بازار سرمایه با آن روبرو بودیم بیشتر تحت تاثیر بودجه بندی دولت و چشم انداز سال آتی بود.

وی با اشاره به اینکه بوجه دولت هر سال در آبان ماه تنظیم و تقدیم مجلس می‌شود، افزود: هر سال بازار سرمایه در کنار دیگر بازارهای مالی در این برهه از زمان تحت تاثیر محفوظات بودجه دولت قرار می‌گیرند، به همین دلیل به جز سال هایی که بازار مسیر جداگانه‌ای را طی کرد اکثر سال‌ها بازار در مهر ماه محتاط‌تر و وضعیت آن با باقی سال‌ها فرق می‌کرده است.

سلیمانی اظهار داشت: با توجه به رشدی که از ابتدای سال در بازار به دلیل بحث تورم روبرو بودیم و بسیاری از سهم‌ها در این دوره سودشان را پیشخور کردند، انتهای آن مقارن با مهر ماه شد و این امر باعث عقب نشینی سرمایه گذاران شد و تا حدودی در معاملات احتیاط بیشتری را رعایت کردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازار سرمایه در مهر ماه از نظر مقداری بیشترین ریزش را در طول سال‌های معاملات خود تجربه کرد.

وی ماه آبان را ماه بسیار حساسی برای اقتصاد کشور دانست و گفت: بودجه دولت در این ماه آبان تنظیم می‌شود و دولت هم برای تنظیم بودجه به یک سری از ثبات داده‌های اقتصادی نیازمند است.

سلیمانی با بیان اینکه نرخ ارز و همچنین باقی قیمت‌ها در بازارهای مالی در این بازه زمانی همیشه افت کرده و یا با ثبات قیمتی همراه بودند، گفت: به ندرت پیش آمده که بازارهای سرمایه‌گذاری در مهر ماه پر رونق باشند، به طور معمول به این صورت بوده که بازارها در اواسط و اواخر مهرماه گام‌های بسیار محتاطانه‌ای را برای سرمایه‌گذاری برداشته‌اند.

پیش بینی بورس در ماه های آینده

این کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی اینکه به نظر می‌رسد امسال وضعیت بودجه نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است، افزود: به طور احتمال سال آینده با کسری بودجه همراه خواهیم شد که با توجه به شرایط متغیر موجود این رقم بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت درصدد کاهش وابستگی به درآمد نفتی است، گفت: دولت با توجه به قیمت نفت چاره ای جز این کار ندارد بنابراین نیاز دارد تا از منابع دیگری مانند بحث مالیات، افزایش قیمت حامل های انرژی و انتشار اوراق بودجه خود را تامین کند.

سلیمانی با بیان اینکه بازار سرمایه در مهر ماه با توجه به مسایل موجود داخلی در اقتصاد کشور روند طبیعی را طی کرد، افزود: از اواسط ماه آبان به بعد که محفوظات بودجه مشخص‌تر شود دوباره نقدینگی به بازار برمی‌گردد و جذب بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است این رکود در انتهای آبان و اوایل آذر خاتمه می یابد و بازار دوباره به دوران رونق بازگردد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

کدخبر: ۲۸۷۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر