کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۲۵۷
تاریخ خبر:

سبقت ‌بازار ‌مسکن‌ تهران‌ از اسپانیا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌قیمت هر متر خانه در جزیره مشهور قناری در اسپانیا، دو هزار و ۳۰۰ یورو، برابر با ۷۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان است. در بین ۵۵ استان اسپانیا، در ۳۳ تا از آنها می‌توانید با پرداخت هزار تا دو هزار یورو، یعنی چیزی بین ۳۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تا ۶۵ میلیون تومان، یک متر خانه بخرید. به این ترتیب اگر هفت میلیارد تومان پول داشته باشید، می‌توانید در یکی از بهترین سواحل جهان صاحبخانه شوید. در تهران قیمت یک متر خانه به‌طور متوسط ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

اما اگر قیمت‌ دو نقطه از شهر را جداگانه مدنظر قرار دهیم، مشخص می‌شود در ۱۳‌منطقه تهران قیمت خانه‌ها، بین هزار تا دو هزار و ۴۰۰ یورو است. حتی خانه‌هایی وجود دارند که قیمت هر مترشان با سن‌سباستین، به‌عنوان گران‌ترین شهر اسپانیا برابری می‌کند و در برخی موارد از آن جلو می‌زند. تنها ۳۱‌درصد خانه‌ها در پایتخت ایران کمتر از متری هزار یورو (۳۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان) ارزش دارد.

‌قیمت خانه؛ از سن‌سباستین تا بارسلونا
قیمت مسکن در شهرهای بزرگ اسپانیا در مقایسه با زمان مشابه سال قبل میلادی، افزایش سه‌درصدی داشته است اما کماکان می‌شود با هزینه‌های کمتر در شهرهای کوچک خانه خرید. میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، در ۲۶‌درصد شهرهای اسپانیا از هزار یورو تجاوز نکرده است. در ۵۶‌درصد از شهرهای این کشور، قیمت متوسط هر متر خانه، بین هزار و تا دو هزار یورو باقی‌مانده و تنها در پنج درصد شهرهای اسپانیا این نرخ بالای سه هزار یورو می‌رسد. تنها شهر اسپانیا که متوسط بهای هر مترمربع آپارتمان در آن از پنج هزار یورو فراتر رفته، شهر سن‌سباستین است که رکورد پنج‌هزار و ۷۹۱ یورویی را ثبت کرده است.

یعنی برای هر متر خانه در شهر سن‌سباستین اسپانیا باید ۱۸۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان خرج کنید. علت بالا بودن قیمت خانه در شهر سن‌سباستین، وجود یکی از مشهورترین سواحل جهان در آن است. سن‌سباستین در منطقه باسک قرار دارد. پس از آن، بارسلونا با میانگین چهار هزار و ۳۴۶ یورو و مادرید با نرخ چهار هزار و ۱۴۱ یورو قرار دارند. بارسلونا مرکز استان کاتالونیا‌ست. قیمت هر متر خانه در این شهر، به پول ما ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود. قیمت هر متر خانه در پایتخت اسپانیا، مادرید،‌ ۱۳۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان است.

بیلبائو با سه هزار و ۴۰۶ یورو برابر با ۱۱۰ میلیون تومان در رتبه بعدی قرار گرفته و برای خرید یک متر خانه در مایورکا به سه هزار و ۳۴۴ یورو یا ۱۰۶ هزار و ۶۸۰ میلیون تومان پول نیاز دارید. این دو شهر در رده چهارمین و پنجمین شهرهای گران بازار مسکن اسپانیا هستند. در مقابل، بهای هر مترمربع آپارتمان در بخش‌هایی از استان سیوداد به ۷۹۰ یورو یا ۲۵ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان می‌رسد که ارزان‌ترین بخش بازار مسکن این کشور به‌شمار می‌رود. بین مناطق توریستی اسپانیا، آپارتمان‌های مسکونی آلیکانته هنوز قیمت‌های پایین‌تری نسبت به مناطق مشابه دارند و میانگین بهای هر مترمربع آن حدود هزار و ۴۰۰ یورو برابر با ۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار است.

این نرخ در جزایر مشهور قناری به حدود دو هزار و ۳۰۰ یورو، یا ۷۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت هر متر آپارتمان در ۳۳ مرکز استان در میان ۵۰ استان اسپانیا، کمتر از میانگین قیمتی است که این کشور اعلام کرده. یعنی شما در بیشتر استان‌ها می‌توانید خانه‌هایی پیدا کنید که قیمت آن کمتر از متری هزار و ۹۳۶ یورو (۶۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان) است. ارزان‌ترین آپارتمان‌ها را با متوسط قیمت هزار و ۲۲۰ یورو برابر با ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر مترمربع در لریدا، مرکز استان لیدا می‌‌توان پیدا کرد.

این شهر در شرق کاتالونیا واقع شده است. کسانی‌که به خیابان‌های تاریخی و دیدن مداوم آثار باستانی در خلال زندگی روزمره علاقه داشته باشند، احتمالا از زندگی در لریدا استقبال می‌کنند. به شرط اینکه بتوانند بر مشکل زبان کاتالان فائق بیایند. در ۳۹ مرکز از ۵۰ مرکز استان اسپانیا متوسط قیمت مسکن در مقایسه با سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش یافته که از میان آنها آلیکانته با ۱۱‌درصد صدرنشین است. این شهر در بخش خودمختار والنسیا قرار دارد و قدیمی‌ترین بنادر مدیترانه را در خود جای داده است.

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، متوسط قیمت آپارتمان مسکونی در سه شهر اسپانیا از پنج هزار یورو فراتر رفت که افزون بر سن‌سباستین، مورالخا، با متوسط قیمت هر متر پنج‌هزار و ۵۵۲ یورو (۱۷۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) در این فهرست قرار دارد. این شهر، در نزدیکی مادرید قرار گرفته و جای مناسبی برای ثروتمندان، فوتبالیست‌ها و اهالی رسانه اسپانیا‌ست. قیمت هر مترمربع خانه در ایویسا یا ایبیزا پنج هزار و ۳۶۹ یورو است. ایبیزا جزیره‌ای بسیار پرطرفدار در کاتالانیا‌ست که اگر بخواهیم قیمت هر متر از خانه‌های آن را به تومان تبدیل کنیم، به عدد ۱۷۳ میلیون تومان می‌رسیم.

وضعیت بازار مسکن در تهران
خریداران خانه در تهران، در ۶۹‌درصد از مناطق، باید بین ۳۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تا بیش از ۸۰ میلیون برای هر متر پول بدهند. در اسپانیا ۵۶‌درصد از شهرها، خانه‌هایی دارند که قیمت آنها در چنین وضعیتی قرار گرفته است. اگر بودجه‌تان بین هزار تا دو هزار یورو برای هر متر خانه باشد، در بیشتر شهرهای اسپانیا، می‌توانید صاحبخانه شوید. تهران ۲۲ منطقه دارد. برای خرید هر متر خانه در ۱۳ تا از این مناطق باید بیش از هزار یورو، یا به‌عبارتی ۳۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان هزینه کرد. یکی از این نواحی، منطقه پنج است که بسیاری آنجا را برای خرید خانه انتخاب می‌کنند. قیمت هر متر مسکن در این منطقه، به‌طور متوسط نزدیک به ۵۳ میلیون تومان است.

با این حساب اگر بخواهید در یکی از مناطق غرب تهران، مثلا پونک یا جنت‌آباد و… خانه‌ای نوساز و ۱۰۰ متری بخرید، باید نزدیک پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول بدهید. گران‌ترین خانه‌ها در منطقه یک قرار گرفته‌اند که قیمت آنها،‌ متری حداقل ۸۰ میلیون تومان است. می‌توان گفت قیمت خانه در مناطق یک و دو پایتخت، از ۵۶‌درصد شهرهای اسپانیا بالاتر است. برای خرید خانه ۱۰۰ متری در منطقه یک شما به پولی حدود هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارید. اما قیمت هر متر خانه در ۹ منطقه تهران، زیر هزار یورو یا ۳۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان است. مثلا در منطقه ۲۱ می‌توانید آپارتمان را متری ۳۲ میلیون و ۷۷ هزار تومان بخرید.

در منطقه ۲۰ قیمت هر متر خانه ۲۱ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان است و با این حساب اگر پولی معادل دو میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان داشته باشید، می‌توانید خانه‌ای بخرید که ۱۰۰ متر وسعت داشته باشد. ارزان‌ترین گزینه‌ها را در منطقه ۱۸ تهران پیدا خواهید کرد. قیمت هر متر خانه در این منطقه تهران، ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان قیمت دارد و با این حساب خرید خانه نوساز ۱۰۰ متری برای خانواده‌ای چهار نفره که به دو اتاق خواب نیاز داشته باشند، حدود دو میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. بین مناطقی که ارزش هر مترمربع واحدهای مسکونی آنها کمتر از هزار یورو است، باید به منطقه ‌۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۴، ۱۲، ۱۱ و… اشاره کرد.

خانه‌های تهران با اسپانیا هم‌قیمت هستند؟
تنها پنج درصد خانه‌ها در اسپانیا بالای سه هزار یورو (۹۶ میلیون تومان) در هر مترمربع ارزش دارند. در سن‌سباستین، به‌عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای این کشور، قیمت هر متر واحد مسکونی پنج هزار و ۷۹۱ یورو (۱۸۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان) است. در بارسلونا برای خرید هر متر خانه باید چهار هزار و ۳۴۶ یورو یا ۱۴۰ میلیون تومان هزینه کرد. در مادرید پایتخت این کشور، قیمت هر متر واحد مسکونی به‌طور متوسط چهار هزار و ۱۴۱ یورو (۱۳۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان) است.

ما در تهران دنبال خانه‌هایی گشته‌ایم که قیمت آنها ‌هم‌اندازه و شاید حتی بیشتر از قیمت خانه در گران‌ترین شهرهای اسپانیا باشد. یک خانه ۲۶۰ متری سه‌خوابه در خیابان سهیل که ۳۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، با قیمت متری ۱۸۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. گزینه بعدی در جردن است و ۲۰۰ متر وسعت دارد و قیمت هر متر از آن مشابه قیمت خانه‌ای در مادرید است و باید هر متر را ۱۳۳ میلیون تومان بخرید. این واحد در طبقه اول قرار گرفته و ۲۰‌سال از عمر آن می‌گذرد. خانه‌ای ۳۰ سال ساخت در طبقه اول که ۱۶۷ متری و سه‌خوابه است، در پارک‌وی و نزدیکی رستوران مشهور لوکس طلایی با قیمت متری ۳۵۰ میلیون تومان آگهی شده است.

در فرشته برای خرید خانه‌ای ۱۰۲ متری و نوساز، باید متری ۱۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پول بدهید. این خانه سه‌خوابه است. برای اینکه بتوانید خانه‌ای ۴۱۰ متری و چهار‌خوابه در الهیه خریداری کنید، به ۸۶ میلیارد تومان پول نیاز دارید. قیمت هر متر از این خانه ۲۰۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آگهی شده است. در فرمانیه یک خانه ۲۳۵ متری و سه‌خوابه قرار گرفته که قیمت هر متر از آن ۱۸۶ میلیون تومان است و تنه به تنه قیمت خانه‌ها در سن‌سباستین می‌زند. با این تفاوت که احتمالا به‌ندرت بتوانید در چنین جزیره جمع‌وجوری خانه‌ای با وسعت برابر با ۲۳۵ متر پیدا کنید.

در بین آگهی‌ها به یک واحد نوساز در فرشته برخورده‌ایم که قیمت هر متر از آن ۳۱۹ میلیون تومان نوشته شده. در آگهی از این خانه‌ با عنوان لوکس یاد شده است. یک خانه ۳۵۵ متری و چهارخوابه در الهیه وجود دارد که در آگهی قیمت هر متر از آن یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومان ذکر شده. این خانه هشت سال ساخت بوده و استخر و سونا و دو پارکینگ دارد. در فرمانیه هم یک واحد دیگر دیده‌ایم که ۱۹۰ متری و سه‌خوابه است و شش سال قبل ساخته شده. قیمت هر مترمربع از این واحد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عنوان شده است.

کدخبر: ۴۷۱۲۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر