کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۷۷۹
تاریخ خبر:

سبقت دندانپزشکان از‌ جراحان در ‌قصور پزشکی

روزنامه هفت صبح | بیشتر از کدام گروه پزشکان شکایت می‌شود؟ مدیرکل امور کمیسیون‌های تخصصی سازمان پزشکی قانونی دیروز در پاسخ به این سوال گفته:«بیشترین شکایت‌ها به ترتیب از جراحان زنان و زایمان، دندانپزشکان و جراحان عمومی بوده است.» بابک سلحشور این نکته را با استناد به آمارهای موجود ۹ماه اخیر گفته و نکته جالب در مقایسه با سال قبل رشد تعداد شکایت از دندانپزشکان است چون در مدت مشابه پارسال و بر اساس اطلاعاتی که همین مقام مسئول پزشکی قانونی ارائه داده بود بعد از رشته زنان و زایمان، جراحان عمومی در معرض شکایت بودند و رشته‌های پرستاری و دندانپزشکی هم در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

یک علت این مسئله البته می‌تواند کاهش تعداد عمل‌های زیبایی و غیرضروری در یک‌سال اخیر به دلیل شیوع کرونا باشد. در مقطعی حتی خود وزارت بهداشت انجام این عمل‌های جراحی را ممنوع کرده بود.معمولا خیلی از عمل‌های زیبایی توسط جراحان عمومی یا پزشکان عمومی انجام می‌شود که جراحان پلاستیک هم نسبت به این موضوع انتقاد و اعتراض جدی دارند.

گرانی مواد اولیه دندانپزشکی و بی‌کیفیتی آنها هم از جمله عوامل فنی‌ای است که می‌تواند منجر به طغیان آمار شکایت از این گروه پزشکان شده باشد. مدیرکل امور کمیسیون‌های تخصصی سازمان پزشکی قانونی در ادامه توضیح داده:«در ۱۱ماه سال گذشته ۹هزار و ۹۲۹مورد پرونده مربوط به قصور پزشکان در کمیسیون‌های پزشکی قانونی سراسر کشور به نتیجه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۵درصد افزایش داشت.

از این تعداد پرونده به نتیجه رسیده ۵۵درصد از موارد شکایت از پزشکان منجر به تبرئه و ۴۵درصد منجر به محکومیت آنها شده است.هر ماه برنامه‌های آموزشی به صورت حضوری یا وبینار برای کادر درمان برگزار می‌کنیم تا این آموزش‌ها منجر به کاهش پرونده‌های قصور پزشکی بشود.»

پیش از این بابک سلحشور در مورد نحوه رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی در کشور گفته بود: «چنانچه در نوبت اول کمیسیون نظر کارشناسی ارائه شده از سوی کمیسیون پزشکی قانونی مورد قبول مرجع قضایی یا مرجع استعلام کننده قرار بگیرد، قاضی پرونده براساس آن نظر کارشناسی رای انشا و صادر می‌کند.اما اگر چنانچه به نظر کارشناسی پزشکی قانونی در خصوص قصور اعتراض شود،قاضی می‌تواند درخواست جلسه کمیسیون نوبت دوم را دهد.

براساس دستورالعمل‌های اجرایی سازمان پزشکی قانونی کشور کمیسیون‌ نوبت دوم می‌تواند در همان استانی که شکایت مطرح شده یا در استان همجوار رسیدگی شود، به طور مثال اگر پرونده‌ای در نوبت اول در استان اصفهان رسیدگی شد و مورد اعتراض قرار گرفت و قاضی پرونده اعتراض طرفین را پذیرفت، کمیسیون نوبت دوم می‌تواند یا در استان اصفهان یا در یکی از استان‌های همجوار آن تشکیل و مسئله
بررسی شود.

*** چنانچه در مرحله دوم کمیسیون، به نظر اعلام شده از سوی پزشکی قانونی اعتراض شود یا مورد پذیرش قاضی نباشد،براساس دستورالعمل اجرایی کمیسیون‌های پزشکی قانونی کشور این پرونده قابلیت رسیدگی در همان استان یا استان‌های مجاور را ندارد و باید پرونده به اداره کمیسیون پزشکی مرکزی در تهران ارجاع داده شود و کمیسیون نوبت سوم و کمیسیون‌های احتمالی بعدی باید در تهران تشکیل شوند.

در قانون نیز تعداد مشخصی برای دفعات رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی مشخص نشده است و صرفا براساس تایید و پذیرفتن مرجع قضایی کمیسیون‌ها تشکیل و ادامه پیدا می‌کنند، برخی پرونده‌ها در کمیسیون‌هایی با ۱۱ یا ۱۳ متخصص برگزار می‌شود که به معنای آن است، کمیسیون نوبت پنجم و ششم نیز برای آنها تشکیل شده است.»

گفته می‌شود آمار قصور پزشکی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی به مراتب پایین‌تر است. در ایران به طور میانگین حدود ۱۵هزار شکایت کتبی ثبت می‌شود که معادل ۶هزارم درصد کل اقدامات درمانی است در حالی که در کشورهای دیگر این آمار تا ۳درصد از کل اقدامات درمانی هم می‌رسد.

کدخبر: ۳۸۱۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر