کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۲۵۳
تاریخ خبر:

زباله‌های کرونایی، دغدغه جدید فعالان محیط‌زیست!

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | از ابتدای شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌های محیط زیستی متعددی به‌وجود آمده که مهم‌ترین آن‌ها، پسماندهای حاصل از این پاندمی از جمله ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف است. با افزایش تولید ماسک‌ها و سایر وسایل مراقبت فردی مانند دستکش‌های پزشکی، محیط زیست با تهدید جدیدی روبه‌رو شده است که پژوهشگران درباره آثار مرگبار آن‌ها بر حیوانات و محیط زیست نسبت به نابودی حیات وحش ابراز نگرانی کرده‌اند.

دانشمندان هلندی می‌گویند: پسماندهای حاصل از کرونا معمولا شامل دستکش‌ها و ماسک‌های یک‌بار مصرف می‌شود که از رشته‌های لاستیکی و بافت پلی‌پروپیلن تشکیل شده‌اند. این محصولات خطر گره خوردن و حبس شدن را برای حیوانات به‌وجود می‌آورد. قضیه زمانی وخیم‌تر خواهد شد که جانداران اقدام به بلعیدن و قورت دادن این پسماندها کنند.

بحران پسماندهای کرونایی اصلا بحران کوچکی نیست. بر اساس تخمین‌ها از زمان شیوع کرونا در هر دقیقه حدود سه میلیون ماسک مصرف می‌شود که اغلب آن‌ها یک‌بار مصرف هستند. دلیل نگرانی دانشمندان این است که این کوه زباله‌های کرونایی می‌تواند چندین نسل دوام بیاورد. در نظر داشته باشید که این موضوع فقط روی زمین نیست و این زباله‌ها راهشان را به اقیانوس‌ها هم باز کرده‌اند، طوری‌که تنها در سال گذشته بیش از ۱٫۵میلیارد ماسک به اقیانوس‌ها وارد شده‌اند.

اضافه شدن این زباله‌ها به محیط زیست جانداران باعث ایجاد تعامل بین حیوانات و این زباله‌ها شده، طوری‌که بسیاری از پرندگان از پسماندهای کووید ۱۹ برای ساخت آشیانه استفاده می‌کنند. بسیاری از پرندگان مدت‌ها با ماسک‌های گره خورده به پا یا گردنشان به زندگی ادامه می‌دهند و برخی از آن‌ها هم به هلاکت رسیده‌اند. گاهی به صورت غیر عمدی حیوانات اقدام به خوردن ماسک یا دستکش پلاستیکی می‌کنند که برای آن‌ها خطرات جانی در پی دارد.

دنیاگیری کرونا هنوز به پایان نرسیده و میزان پسماندهای کرونایی به صورت روزافزون در طبیعت وارد می‌شوند. زباله‌هایی که به میکروپلاستیک یا نانوپلاستیک تبدیل می‌شوند و سال‌ها در طبیعت باقی می‌مانند.مسئله اصلی ولی فراتر از محصولات پلاستیکی یا یک‌بار مصرف در دوره کووید ۱۹ است و این مسئله حیات‌وحش را بعد از پایان احتمالی دوران کرونا هم تهدید می‌کند.

به همین منظور پژوهشگران مردم را به کاهش مصرف دستکش‌های یک‌بار مصرف و قیچی کردن بند ماسک‌ها قبل از دور انداختن تشویق می‌کنند. همچنین از مردم خواسته شده که تا حد ممکن از مصرف کالاهایی شامل پلاستیک خودداری کنند و از جایگزین‌هایی با قابلیت استفاده مجدد بهره ببرند. در نهایت ممکن است که ما با دنیاگیری کرونا دست و پنجه نرم کنیم و دچار مشکل شویم، اما قطعا طبیعت از پلاستیک‌های ما بیمار خواهد شد.

کدخبر: ۳۸۷۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر