کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۵۳۰
تاریخ خبر:

روز حسابرسی فرمان مهاجرتی ترامپ

روزنامه هفت صبح | دولت ایالات متحده ورود مسلمانان را سخت‌تر از هر زمانی کرده است‌ ایرانی‌ها چه سهمی در این میان دارند؟
چهار ماه دیگر می‌شود سه سال که ترامپ دروازه‌های آمریکا را به روی مسلمانان و به ویژه ایرانیان بسته است. سه‌شنبه گذشته، کنگره آمریکا سرانجام جلسه‌ای برای بررسی اثرات فرمان مهاجرتی ترامپ که عملا ممنوعیت ورود مسلمانان و ایرانیان لقب گرفته است، برگزار کرد.

فرمان ترامپ در این دو سال و نیم به دفعات مورد حمله قرار گرفت و حتی در مواردی با حکم دادگاه‌های آمریکا، به طور موقت از اجرا باز داشته شد. با این حال در آخرین نسخه این کش‌مکش‌ها، فقط ویزای دانشجویی (F1) و فرصت مطالعاتی (J) برای ایرانیان از فرمان ترامپ خارج شد و باقی ویزاهای ممکن برای ورود به آمریکا هم منوط به درخواست مستثنا شدن شد.

با این توضیحات هنوز کسی نمی‌دانست که چه تعداد و از چه کشورهایی درخواست ویزای آمریکا داشتند و با این فرمان، جلوی ورودشان گرفته شد. این بار اما در جلسه کنگره آمریکا، مسئولان آمریکایی مجبور به ارائه آمار شدند. هادی نیلی، خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن در توئیتر خود درباره این جلسه نوشت: «‌در این جلسه مقام‌های دولت ترامپ آمار دادند که فقط از زمان اجرای دستور سوم(نسخه کنونی و در حال اجرا)، یعنی ظرف کمتر از ٢سال به چه میزان تقاضای ردشده یا در حال [انتظار داشته‌اند]: رد ٧٢هزار درخواست روادید از شهروندان این چند کشور/ رد درخواست بیش از ٣١هزار متقاضی برای مستثنا شدن از دستور کنونی/ حدود ١۵هزار متقاضی منتظر«بررسی امنیتی».

آمار دولت ترامپ از کسانی که پشت سد محدودیت صدور روادید برای شهروندان چند کشور از جمله ایران مانده‌اند، تازه بدون در نظرگرفتن کسانی است که روادید گرفته بودند و درست پای هواپیما به آنها گفتند ویزایشان باطل شده. از جمله ده‌ها دانشجوی ایرانی که راهی بودند.» روزنامه هفت صبح در نسخه یکشنبه هفته گذشته (۳۱ شهریور) در تیتر دوم خود «شریفی‌ها به کالیفرنیا نمی‌روند» مفصل به جلوگیری از ورود برخی از دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه‌های کالیفرنیا پرداخته بود؛ دانشجویانی که ویزای آمریکا دریافت کرده بودند و در فرودگاه‌ها متوجه سختگیری جدیدی شدند که اجازه سوار شدن آن‌ها به هواپیما را نمی‌داد.

گفته می‌شود دولت ترامپ با تخطی از رای دادگاه‌ برای مستثنا کردن دانشجویان ایرانی، رویه جدیدی را در برخورد با ورود ایرانی‌ها در پیش گرفته است. نیلی با اشاره به آمار نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «و به گواه آمار، ایرانیان بزرگ‌ترین گروه بین افرادی‌اند که به سد دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای محدودیت صدور روادید خورده‌اند. این نمودار پارسال نیویورک‌تایمز از آمار خود وزارت‌خارجه آمریکا از اجرای فرمان دونالد ترامپ است.»

آمار مورد اشاره او، بخشی از گزارش مفصل نیویورک تایمز است که در دو قالب «ویزای دریافتی غیرمهاجرها مانند دانشجویان، کارگران و ویزای توریستی» و «ویزای دریافتی مهاجران» به بررسی اثر این فرمان مهاجرتی پرداخته است. در این نمودار وضعیت ورود به آمریکا در دو بازه «مارس تا دسامبر ۲۰۱۷»(حدود اسفند ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۶) که هنوز ممنوعیت اثربخشی کامل نداشت و «ژانویه تا می ۲۰۱۸»(دی ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۷) که قانون ممنوعیت به طور کامل اثر گذار بود، مورد بررسی قرار گرفته است.

کشورهای ایران، سوریه، یمن،‌ لیبی و سومالی در بخش چپ این نمودار کشورهایی هستند که شهروندانشان همچنان تحت فرمان ممنوعیت ورود به خاک آمریکا قرار دارند و کشورهای سمت راست این نمودار (عراق و سودان و چاد) از این فرمان بعدا بیرون گذاشته شدند. با در نظر نگرفتن عراق و سودان، به وضوح نمایان است که بخش اصلی هدف این فرمان مهاجرتی ترامپ، ایرانیان‌اند.

واشنگتن پست اما در گزارش دیگری مدعی شده است که بر اساس داده‌ها و نمودارها، این ممنوعیت سفر، عملا ممنوعیت ورود مسلمانان بوده است؛ چرا که با اضافه شدن کره شمالی و ونزوئلا به این فهرست، پس از اثرگذاری کامل این ممنوعیت عملا تغییری در نرخ ورود شهروندان این دو کشور ایجاد نشده است. اما در مقابل تعداد ویزاهای ورودی برای شهروندان ایران،‌ سوریه، لیبی، یمن و سومالی، یکباره سقوطی سهمگین داشته است.

واشنگتن‌پست نتیجه می‌گیرد هدف جلوگیری از ورود مسلمانان بوده است. کنگره دو سال و نیم پس از صدور فرمان نخست ترامپ تصمیم گرفت این بار از اثرات این تصمیم بشنود، باید دید در آینده کنگره موفق به محدود کردن فرمان ترامپ می‌شود یا ترامپ می‌تواند مواضع سختگیرانه‌تری اتخاذ کند. کاخ سفید پنجشنبه گذشته ورود مقامات عالی‌رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها را نیز به ایالات متحده ممنوع کرد. فعلا که دور دور کاخ سفید است.

کدخبر: ۲۸۲۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر