کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۲۵۶
تاریخ خبر:

روایتی نزدیک از جنگ الاغ‌ها

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| دموکرات‌های آمریکا چگونه رقیب ترامپ را تعیین خواهند‌ کرد؟ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان پیچیده‌ و منحصر‌به‌فردترین نحوه برگزیدن رئیس کشور در جهان دانست. باز کردن این پیچیدگی و پاسخ به این سوال که یک فرد از ابتدای شرکت در انتخابات درون حزبی تا رسیدن به رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری چه روند پرهزینه و زمان‌بری را صورت می‌دهد؛ موضوع این مطلب است.

* یک: نامزدهای هر حزب باید مبتنی بر قانون اساسی آمریکا احراز صلاحیت شوند. طبق ماده ۲ بند یک قانون اساسی آمریکا نامزدهای ریاست جمهوری باید متولد آمریکا باشند، حداقل ۳۵سال داشته باشند و دست‌کم ۱۴ سال در این کشور زندگی کرده باشند.

* دو: کمیته اقدام سیاسی و تحقیق تشکیل دهد. کمیته اقدام سیاسی و تحقیق، نهادهایی در هر ایالت است که برای حمایت از هر نامزد تبلیغات انجام دهد و در جذب حمایت مالی به او کمک کند. از آنجایی که تشکیل کمپین انتخاباتی در آمریکا بسیار دشوار و پرهزینه است تشکیل کمیته‌های اقدام سیاسی و تحقیق برای هر نامزد دورنمای حضور انتخاباتی او را مشخص می‌کند و نامزدها در این مرحله می‌توانند با تخمین زدن میزان محبوبیت و حمایت مالی‌ حامیانشان از آن‌ها تشخیص دهند که آیا امیدی به پیروزی دارند یا خیر؟

* سه: اگر نامزدها در این مرحله موفق ظاهر شوند و به آینده حضور انتخاباتی‌شان امیدوار باشند باید به سراغ افراد سرشناس حزب و مشاوران عالی آن‌ها بروند تا حمایت و نظر آن‌ها را برای اعلام نامزدی‌شان در حزب جلب کنند که بتوانند رسما به عنوان یکی از نامزدهای اصلی حزب اعلام حضور کنند.

* چهار: سپس نامزدها باید کمپین‌های انتخاباتی خود را راه‌اندازی کنند. راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی به معنای سفرهای ایالتی، تبلیغات انتخاباتی، ارائه برنامه‌های رسمی در صورت انتخاب، جذب حمایت‌های مالی، حضور در مناظره‌ها و … است. نامزدهای هر حزب باید پس از راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی‌شان در انتخابات درون حزبی در۵۰ ایالت کشور آمریکا با هم به رقابت بپردازند.

تا اینجای کار ساز و کار انتخاباتی برای نامزدهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا مشترک بود. در انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ به طور قطعی نامزد حزب جمهوری‌خواه است و رقیب او بر اساس رای در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها مشخص می‌شود بنابراین در ادامه به ساز و کار انتخاب نامزد نهایی در بین نامزدهای حزب دموکرات می‌پردازیم.

* پنج: انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در بخش ایالتی شامل دو نوع مقدماتی و اجلاسی است. در انتخابات مقدماتی که در ۴۰ ایالت برگزار می‌شود رای‌دهندگان مانند انتخابات اصلی پای صندوق رای می‌روند و به یکی از نامزدها رای می‌دهند.

* شش: انتخابات مقدماتی خود شامل دو نوع متفاوت باز و بسته است. انتخابات باز به این معنی است که هر فردی که واجد شرایط شرکت در انتخابات باشد فارغ از اینکه عضو حزب باشد یا نباشد می‌تواند در رای‌گیری شرکت کند مانند انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر یا کارولینای جنوبی. انتخابات بسته به این معنی است که شرکت‌کنندگان فقط می‌توانند در انتخابات حزبی که در آن عضویت دارند شرکت کنند مانند انتخابات مقدماتی نیویورک.

* هفت: در انتخابات اجلاسی که تنها در ۱۰ ایالت برگزار می‌شود عده‌ای از اعضای حزب، معمولا ۱۰درصد، در یک مکان عمومی مانند سالن همایش حاضر می‌شوند و از نزدیک شاهد سخنرانی و اظهارنظرهای نامزدهای حزب هستند و در پایان با بالابردن دست‌هایشان حمایتشان از نامزدهای مختلف را نشان می‌دهند و کسی که بیشترین تعداد حامی از میان حضار را کسب کرده باشد پیروز این انتخابات است مانند انتخابات اجلاسی آیوا که اولین آوردگاه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها بود و از منظر روانی پیروزی در آن اهمیت بالایی داشت.

* هشت: در حزب دموکرات نامزدی به عنوان نامزد نهایی حزب وارد رقابت می‌شود که توانسته باشد رای اکثر نمایندگان حزب در کنواسیون ملی را جذب کرده باشد. کنوانسیون ملی حزب دموکرات دو نوع نماینده دارد؛ یکی نماینده متعهد و دیگری نماینده عالی. البته نمایندگان عالی اصولا از رای نمایندگان متعهد حمایت می‌کنند.

* ۹: کنوانسیون ملی حزب دموکرات در این دوره ۳۹۸۱ نماینده متعهد در کل کشور آمریکا دارد که رای این نمایندگان متعهد (delegate) به طور مستقیم به نتایج انتخابات‌های درون حزبی بستگی دارد، برای مثال اگر نامزدی۵۰ درصد آرا را در انتخابات درون حزبی ایالتی که ۱۰۰ نماینده متعهد دارد، کسب کرده باشد توانسته ۵۰ رای نمایندگان را نیز کسب کند.

پیروز نهایی انتخابات درون حزبی نامزدی است که توانسته باشد ۵۰درصد به علاوه یک رای از آرای نمایندگان متعهد را کسب کند. بنابراین در این دوره نامزدی که بتواند ۱۹۹۱رای از آرای نمایندگان را کسب کند پیروز نهایی انتخابات درون حزبی دموکرات‌هاست.

۱۰: هر نامزدی که در هر ایالت کمتر از دو رای از آرای نمایندگان را کسب کند از ادامه رقابت حذف می‌شود. تا امروز جو بایدن توانسته با کسب ۸۹۰رای از آرای نمایندگان در رتبه اول باشد و برنی سندرز با کسب ۷۳۶رای در رده دوم است.

کدخبر: ۳۱۵۲۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر